• Magga

Förbereda mat...

Nu har vi bestämt oss: Vi kommer att laga maten själva, för att spara vackra slantar. Och lite för att det är kul!

Men nu hopar sig frågorna: Vi vill förstås gärna förbereda maten så långt som möjligt. Vi har tänkt oss nån slags mini-buffé som är utplacerad på borden, lite som när man äter middag hemma, om ni förstår vad jag menar. (Vi kommer att sitta vid småbord, 8 vid varje). En sak vi gärna skulle servera är risotto, då vi båda älskar det, och det är lätt att göra festligt, med sparris eller god svamp i (bra för vegetarianerna också). Men nu undrar jag: Kan man förbereda risotto på nåt sätt, utan att den blir trist?

Vi tar gärna emot tips på andra saker att servera också, kött och röror och smårätter och... Om vi har nåt tema över huvud taget är det väl medelhavsmat, kanske... Allt kan inte vara kallt, vi gifter oss i september.

• Svar på tråden Förbereda mat...
  • AndreaM

Pajer är lätta att göra i förväg, pastasallader, andra sallader typ grekisk, ceasar, waldorf mm. Om man vill ha nåt varmt kan man ju göra kycklingspett? Och så kan ju pajerna vara varma.

• Tolin

Potatisgratäng är också lätt att förbereda.
    Har hört att ris är svårt att förbereda och laga till många. Det blir tydligen lätt dåligt och man vill kanske inte att det blir rusning till toaletten efter middagen. Kanske är annorlunda med risotto, men jag tycker att det låter svårt att förbereda och få till en god krämig risotto till många.

• digital

När jag serverar buffé på fest brukar jag göra en sallad av brytbönor, kidneybönor och körsbärstomater. Dressing gör jag på olivolja, timjan och balsamvinäger och häller på i förvägg så att salladen "marineras" lite. Salladen går fort att göra och kan göras i förväg. Dressingen kan hällas på nån timme innan salladen serveras.

Andra idéer på mat som kan lagas i förväg:

Rotfruktsgratäng (om ni har en ugn att värma i).

"Gryta"-liknande röror, typ stekta kycklingbitar i kryddad tomatsås (jag brukar krydda med vitlök och örter). Stek kycklingen i förväg, låt den svalna och häll sedan på ingredienserna till såsen (krossade tomater + kryddor). Förvara svalt. Sedan är det bara att koka upp och smaka av när det börjar bli dags att servera.

Kallskuret - rostbiff, parmaskinka, rökt lax, salami m.m.

Bröd med kryddad färskost

Om ni har medelhavstema "måste" ni ju servera oliver :)

• Johanna = en lat kock

rekommenderar inte att förbereda risrätter

har man extrem otur så bildas toxiner från den sporbildande bacillus cereus och de försvinner inte vid kokning - för svaga individer kan en sådan matförgiftning vara livsfarlig

• Magga

Hmmm, risotton tycks gå bort... Vi vill ju inte att folk ska bli sjuka! Några andra tips på rätter som är relativt lätt att förberda och värma? (Ugn finns). Potatisgratäng är förvisso mums, men en vanlig bjudrätt i släkten, så nåt annat hade varit kul. Är det nån som vet hur det går att förbereda ugnsstekta grönsaker? (Potatis, rödlök, paprikor, squash typ). Vi är matintresserade, men har aldrig lagat mat till så många förut!

• Leone

Kan man inte laga risotton och snabbt frysa in den och sen bara tina upp och varma snabbt? Eller ar det fortfarande risk for toxiner?
    Har bara lagat risotto hemma for sma partaj sa jag vet inte, men den smakar inte samre nar den ar fryst (pa min okunniga och obildade smaklok i alla fall).

*undrar hogt*... Johanna..?

• halstabletten

Bakpotatis med någon god röra är i vart fall inte svårlagat...tar dock lite plats i ugnen.

• Johanna = en lat kock

lagar man små mängder (4-10port) är den lätt att kyla snabbt - så då är det inga problem alls

men när det rör sej om stora mängder (30port eller så) så krävs det specialanläggningar sk blastchillskåp för att kyla det tillräckligt snabbt (mellan 60grader och 4 grader ska det helst inte ta mer än 30 minuter)

• frulan

Hello!
    Vi ville oxå ha en hemtrevlig känsla över middagen o hade oxå buffén på borden (vi hade "E-bord"), himla lyckat O vi lagade all mat själva.

Vi förberedde massor innan.

Sånt som frystes o sedan värmdes samma dag:
    Kyckling-/köttfärs- o quornspett
    Enportionspajer med spenat/fetaost (förrätt)

Dagen innan (men blandades samma dag):
    Cous cous-sallad (med zuccini, röd paprika, champinjoner, vitlök, olivolja, fetaost o ruccola)
    Färsk potatissallad med champinjoner, rädisor, ruccola, vinäger, olivolja, tomat
    Tzatziki, guacamole

Samma dag:
    Sweet chili-röra
    Tomat o mozzarella-sallad till förrätten

Zuccinin, paprikan o champinjonerna till cous-salladen ugnsstekte vi separat med olivolja o pressad vitlök. Gick bra. Annars brukar vi steka det när vi gör den salladen.

Kanske inte var medelhavstema direkt, men lite tips

• Johanna = en lat kock

oj missade ju svara på hur man skulle förbereda

man kokar halvvägs drygt - så den har ganska mycket kärna kvar

och sen när man värmer upp eller tinar den så gör man det genom att tillsätta kokande buljong (sista typ tredjedelen)

och har ni tillgång till ordentliga kylanläggningar så är risotto en bra bufférätt eller ett bra tillbehör till maten för många gäster

Svar på tråden Förbereda mat...