• Bröllopstokiig

Tips på festlokaler nära Kyrka i Skåne

Hej, skulle vilja ha tips på fina kyrkor där det inte är så långt till festlokalen. Jag befinner mig i Lund och det vore bra om det fanns något här omkring, dock ej i Lund! Vill gärna att det ska vara lite grönt runt om!!

• Svar på tråden Tips på festlokaler nära Kyrka i Skåne
  • Bröllopstokiig

Omkring Viken, Mölle, Arild finns det fina kyrkor och fina festlokaler (fin restaurang i Arild, tror den kallas för Rusthållargården?). Värt att kolla upp!

• Bröllopstokiig

Jag bor också i Lund, men ska heller inte gifta mig här. En sagolik liten vitkalkad kyrka är Bosjöklosters kyrka som ligger alldeles intill slottet och Ringsjön! Du känner kanske till Höörs trakten och då kan man ju tänka sig antingen Ringsjö världshus, som annonserar om bra priser eller t ex Höörs Gästgivaregård. Båda ligger i närheten av kyrkan. Ett annat alternativ är Frostavallen. Lycka till med bestyren!

• Bröllopstokiig

Hej!

Ett annat förslag inte så långt från Bosjökloster är Fogdaröd mellan Höör och Hörby. Tar 100-120 personer.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Har ni funderat på Dalby kyrka? Där ligger Eginogården klots intill, mycket fin och trevlig festlokal. Jag var där själv på ett bröllop för ett år sedan. Och det är inte så långt från Lund, ju!

• Bröllopstokiig

Dalby kyrka är underbar!!!
    Vi gifter oss där om fem veckor(!!!), finns tydligen en gästgivargård eller nått sånt i Dalby också som ska vara rätt bra enligt vad jag hört...

• Bröllopstokiig

Hej Lin, vad trevligt! Gratulerar till ett bra val av kyrka Jag bodde i östra Lund i många år och är mycket förälskad i Dalby kyrka och hela det mysiga lilla samhället..
    Jo, det finns ett gästgiveri i Dalby också, har dock ingen aning om kvaliteten.
    Våra vänner som hade festen på Eginogården hade i alla fall ordnat allt själva, med catering och hemlagat på ett underbart buffébord. Jag tror vi var 80-90 personer.

• Bröllopstokiig

Hej! Skall själv gifta mig i augusti -02. Jag och min sambo har bokat hemvärnsgården i Kyrkheddinge. Jättevackert. Bra parkering och stor trädgård på baksidan. Du kan få allt fixat om du vill, dock måste du beställa maten av dem, (bra priser och varierad). Sedan har du nära till alla kyrkor i Lund, Dalby, Veberöd, Genarp m m.
    Lycka till, Asil.

• Bröllopstokiig

Ejla!
    Vad är Eginogården och vem hyr ut den? Är det kyrkan eller vem? Du gjorde mig nyfiken!!

• Bröllopstokiig

Hej enAnnanAnna!
    Nu har jag intervjuat mina vänner som hade sin fest där!

Eginogården är Dalbys församlingshem och det ligger som sagt alldeles granne med kyrkan.
    (Det är inte så tråkigt som det låter, det ser inte ut som ett traditionellt församlingshem varken in- eller utvändigt.)
    Där finns en liten och en stor sal och ett kök. Allt är fräscht och ljust och det finns bra biutrymmen. Utanför finns en härlig gräsmatta där vi fick fördrinken.

Eginogården har en särskild husmor som sköter bokningarna där, hon träffas på 046-201343. Hyra av stora och lilla salen plus kök betalade mina vänner cirka 2000 kronor för, då ingick servis och allt tänkbart köksgeråd. Eginogården tar cirka 90 personer, det går att klämma in fler om man kan tänka sig att sitta lite trångt
    En sak att ha i bakhuvudet är att eftersom det är en församlngsgård så har de lite regler när det gäller alkohol: man får endast servera vin. Det är till att klara sig utan groggbord, alltså.
    Mina vänner var för övrigt mycket nöjda och rekommenderar varmt Eginogården. Det är tydligen populärt att hyra den, de var lite sent ute (ett halvår i förväg ungefär) hade tänkt sig sommarbröllop men fick gå fram till en helg i början av september för att kunna boka kyrka+lokal en lördag. Dalby kyrka är tydligen en av Skånes populäraste vigselkyrkor (inte att undra på!) Gifter man sig en annan veckodag är det givetvis inte så hårt tryck.

• Bröllopstokiig

Tack Ejla det hamnar på min "att kolla" lista!!
    Just nu har vi en helg med kyrka+präst bokad och en annan helg med en rätt okej lokal - men jag är väl fånig och vill hitta någonstans som är mer än okej för oss!

Svar på tråden Tips på festlokaler nära Kyrka i Skåne