Namngivningsfest
Vi är bjudna på en namngivningsfest, alltså inte ett vanligt dop. Har ni förslag på presenter?
Vi är bjudna på en namngivningsfest, alltså inte ett vanligt dop. Har ni förslag på presenter?
Vi hade ju dop för vår dotter men presenterna borde väl ändå va ungefär do samma? Vi fick bla tallrik+mugg, bestik, en jättefin filt med hennes namn inbroderat, Elsa Beskow sagoböcker mm. Något hennes gudfar funderade på va en egen stjärna, det hade varit häftigt. :)
Skrinda, gunga, barnfotölj, utemöbler för barn, trehjuling var några av sakerna min dotter fick förra året när vi hade namngivning. Vilket för övrigt blev en succe!
här är en tråd om tips på doppresenter...
www.brollopstorget.se/Forum-1-10/m998597.html
Min brorsdotter fick ett ekträd i doppresent. Bror min bygger hus och trädet ska planteras där när huset är klart.
En dum fråga kanske men hur går det till på en namngivningsfest?
/Hjärtat
Vi bjöd in alla som vi ville skulle träffa vår dotter, både nu och i framtiden. Sen så hade vi en liten ceremoni där vi sjöng två låtar, vi läste en dikt, farfar sjöng en egen lå, vår dotters fadder läste ett eget tal och vi berättade vilka namn hon hade fått och vad dom betydde. Sen bjöd vi på sommarbuffe. Det var mycket lyckat och alla trivdes och tyckte att det hade varit ett bra upplägg. Det har var ju bara lite snabbt berättat vill nån ha mer detaljer så är det bara att säga till.
//K
dags i juni: det var ingen som tyckte det var sniket eller omoraliskt att ha en sådan tillställning? jag tycker personligen att det låter jättebra eftersom jag inte vill döpa mitt barn, men gärna vill att släktingar och vänner ska få träffa mitt barn redan när det är litet. Jag skulle dock kunna tänka mig att vissa släktingar skulle tycka att antingen döper man barnet i kyrkan eller så skippar man hela grejen, och att de ser det som presentönskemål. I vår släkt döper man vanligen sitt barn trots att man inte är troende. Jag ogillar att hyckla. Jättemysigt låter det i alla fall.
Det var ingen som tyckte det var hyckleri. Dop i kyrkan handlar ju faktiskt inte om att ge barnet sitt namn, det sköter skatteverket. Det dopet handlar om är att Gud/kyrkan ska välsigna barnet och barnet tas upp i svenska kyrkan. Det ville inte vi, vill vpår dotter det får hon välja det själv senare i livet. Däremot ville vi ändå fira att hon kommit till världen och självklart visa upp henne för alla vänner och släktingar. Vi har dock inte namngivningsfesten förrän hon var 6 månader eftersom vi ville ha det på våren, hon är född i nov. Detta underlättade bara. V
forts..vi var ute i våran trädgråd och jag tror faktiskt att det kom fler på kalaset än det hade gjort om vi hade haft ett traditionellt dop. Vet in te om detta blev svaret på din fråga, men vi i våran släkt och våra vänner är inte så kinkiga av oss. Det är väldigt vanligt med namngivningsfest, ungefär lika vanligt som med dop.
precis min åsikt, då vi inte är troende ska heller inte vårt barn automatiskt bli kristen. Det får han/hon själv välja med tiden om han/hon så önskar.
Egentligen bryr jag mig inte så mycket om vad mina släktingar tycker, jag brukar gå min egen väg. Tillställningen ni ordnade låter som något helt i min smak, när jag väl bestämmer mig för att det är dags för barn ska jag verkligen ha namngivningsceremoni-varianten i åtanke. Att ha det i trädgården på våren låter jättemysigt!
Ja, det var verkligen supermysigt. Det var den 5 juni förra året och vi ska faktiskt gifta oss den 5 juni i år. Vädret lyckades vi träffa rätt med förra året, men vi hade partytält uppsatta ändå, dels för skydd mot solen, inte alltid så trevligt att sitta och äta i direkt solsken och dessutom är det bättre för maten. Och det kunde ju faktiskt börjat regna, det var jättemolning på morronen men sen sprack det upp och blev jättefint. Hoppas på samma tur nu i år, eftersom vi ska ha vigseln ute.
Vi hade också namnkalas för vår son Leo. Vi vill att vår son själv ska få välja eventuell religiös inriktning när han är stor nog och vi ser inget fel i att göra ett litet välkommen-kalas med namngivning istället för ett dop. Vi stod utomhus, hade diktläsning, vi talad om vad hans namn betyder och varför vi valt just dessa, vi utnämnde "faddrar" (hans moster och faster) som han ska kunna vända sig till, om han av någon anledning känner att han inte skulle kunna prata med sina föräldrar och de fick hålla varsitt litet kort tal till honom. Sedan hade vi själva namngivningen och sonen fick en liten blomkrans på huvudet. Efter det gick maken runt till alla gäster som stod i en ring runt oss, så de snabbt fick hälsa på Leo.
Efter namnceremonin hade vi picknick i gröngräset och vi bjöd på fika.
Många tyckte spontant att vår lilla ceremoni, som tog mellan 10-15 minuter, var mysig och inte tråkig som ett sedvanligt dop i kyrkan.
Vi hade inte namnkalas för att få presenter, utan för att alla som inte fått chans att träffa vår son än skulle få göra det.
Men du frågade om tips på presenter. Egentligen samma typ av presenter, fast utan religiös anknytning.
Leo fick en hel del sagoböcker som passar under uppväxtåren. "Stora monsterboken" och "Stora spökboken", spargris, kramdjur och kläder och lite annat smått och gott fick han också.