• Skurt

Bystugor i Leksandstrakten

Hej!
    Jag är nyinflyttad till Leksand och jag och min sambo ska gifta oss i Leksands Kyrka i sommar. Från början var tanken att vi skulle gifta oss i vår hemstad, men nu vill vi gifta oss här eftersom vi bor här.
    Sen är det ju en otroligt vacker bygd.

Har läst gamla trådar men inte hittat det jag söker.

Vet någon hur många personer som man vara på en sittande middag i bystugorna i Heden, Styrsjöbo, Hjulbäck eller Källberget?

Har ni andra tips på festlokaler för ca 65 personer där man kan ta med egen mat och dryck?

Tibble bystuga är fullbokat så det behöver jag inga fler tips om:0)

Skurt

• Svar på tråden Bystugor i Leksandstrakten
  • thanisa

Vad trevligt med en som ska gifta sig i Leksand. Vi döpte vår dotter utomhus i Hackmora i Leksands kommun midsommardagen 2002. Vi hade en helt suverän präst i Sten Boman om ni har möjlighet att välja präst kan jag varmt rekomendera Sten.

När det gäller bystugor i Leksand så har jag själv enbart varit i antingen Tibble eller Rommas bystuga och det var längesedan. Hade dock en sida där kontaktpersoner finns för alla bystugorna och det fanns ju en hel del.

www.leksand.se/forening/bystuga.html

Var inne och tittade lite på Åsledens bystuga och den utsikten var otrolig. Kan tänka mig att den passar för ett bröllop men allt beror ju på hur många man kan förväntas bli men den tar 80 personer till en sittande middag och 100 vid buffé.

www.toppstuga.se/

Lycka till med planerandet och hoppas att någon annan kan svara dig bättre på dina frågor.

• Skurt

Tusen tack för tipsen!
    Åsleden skulle passa oss perfekt! Nu får vi bara hålla tummarna att den är ledig!

/Skurt

• thanisa

Hoppas det löser sig för er. Det är trevligt om man kan hjälpa även om man inte är så ofta i Leksand nuförtiden. Lycka till med planeringen, någon bystuga borde vara ledig så att ni kan få hyra den.

kram
    Emma

• Maya K

Skurt:

Ville bara säga att ni valt den perfekta orten att gifta er i.. Jag har studerat i Leksand och Borlöänge nu i tre år och skulle även själv kunna tänka mig gifta mig i Leksand men min M2B vill vara hemma i sthlm och gifta sig...

•  En blivande fru

I Källbergets bystuga går det nog in 65 personer, men där finns inget porslin, bestick eller glas, förutom koppar med fat. Diskmaskin finns heller inte. Skulle inte rekomendera den för ett bröllop, utan den passar bättre för barnkalas tyvärr.
    Andra bystugor som är fina är Kärringbergets bystuga, den ligger på berget med fin utsikt därifrån, och Västannors bystuga som ligger vid en tjärn med fin och populär badplats.
    Båda bystugorna har bra och funktionella kök och utrustning.
    Vi ska ha vår bröllopsmiddag/fest i Västannors Bystuga.
    Lycka till!!

• Skurt

Tusen tack för alla tips!
    Vi har bokat Åsledens Bystuga för vår bröllopsfest nu!
    Speciellt tack till Thanisa för det tipset!

• PiaPlutt 6/8 -05

Hej!
    Jag ska gifta mig i Siljansnäs kyrka & ha festen i Hjulbäck!
    En bystuga där det får plats 100 gäster.
    Två stora toaletter ett mindre rum med TV & Video & ett stort rymligt kök!
    Sen är det "stora" salen, kunde varit större men det duger helt klart för oss! 1000 kr kostar det från Fredag till Söndag, ett rimligt pris helt klart!

Roligt med lite brudpar runt Leksand!

Grattis förresten

Svar på tråden Bystugor i Leksandstrakten