• Heidi L

tips på vackra kyrkor

Hej !
    Någon som kan hjälpa mig, bor inte i stockholm men kommer att viga mig där, undrar om någon har vackra tips på kyrkor i stockholm?? Eftersom vi inte kommer dit så ofta tänkte höra om någon har tips? Vi vill ha en riktig kyrka inte ett församlings hem om man säger så, helst på södra sidan av stan!! Ett plus vore om man kunde se kyrkorna på nätet tex innan så vi kan titta runt lite. Har varit inne på svenska kyrkans hemsida och letat bland församlingar men det är svårt. vet inte helt vilka församlingar kyrkorna tillhör.Sen kan det vara kul att höra om någon har något bra tips!

• Svar på tråden tips på vackra kyrkor
  • raskan

Vi gifter oss i Östra Ryds kyrka i Öster åker å den är verkligen toppen fin!!!
    Jag kan maila bilder till dig om du vill??
    Min mail är
    familjen.rask@chello.se

• Pans

Hallå,
    I södra Sthlm finns bla Tyresö kyrka som är jättefin. I närheten finns både bygdegården och Tyresö slott där man kan ha festen. Vi ska gifta oss i Värmdö kyrka som oxå är väldigt fin. Det är en gammal stenkyrka. Ingarö kyrka är en annan fin kyrka som ligger precis vid vattnet. Den är en liten träkyrka. Det är dock svårt att få vigseltid i alla dessa kyrkor. När ska ni gifta er?

• johansson

Kan varmt rekommendera Enskede kyrka. Du kan få ett litet hum på hemsidan (nås via svenska kyrkan) genom att klicka på de olika menyerna.

• brudimaj

Botkyrka kyrka, ligger aningen trist men är väääldigt fin och lite mindre!

• raskan

brudimaj ,,,
    Håller med den är väldigt fin
    Millan

• Sweety

Det finns hur många som helst fina kyrkor. Vad söker du? En pampig, stor stadskyrka eller en mindre, mer lantlig kyrka? Vad är viktigast, fin natur runt eller att den är superfin inuti? Eftersom ni gifter er i Stockholm har kanske någon av er en koppling dit, finns det ingen kyrka som betyder lite mer för er? På Svenska kyrkans hemsida finns det en rullista med alla kyrkor och bilder. Det står ävan adress och församling den tillhör tror jag.

• Heidi L

Hej !
    Tack för det första för alla tips=)tackar tackar,raskan,Pans,johansson,brudimaj Sweety,Palena,Hemax

raskan; skickar ett e-mail till dig !tackar

Pans; Vi ska gifta oss 2006=)det är ett bra tag tills det men är tidigt ute=)

Sweety; Vi är mer för den lite mer lantliga kyrkan, helst ska den vara fin inuti det är nog viktigast. Vi har kopplingar till stockholm men ingen av oss som har någon kyrka som betydet lite mer.

• Sweety

OK, lantliga kyrkor: Den som raskan föreslog, Östra Ryd ligger fint vid vatten samt är väldigt fin inuti. Annars alla kyrkor på Ekerö är väldigt charmiga, Ekerö kyrka ligger vid vatten och är ganska populär. Annars finns Salem kyrka som också ligger vid vatten, som de har skrivit på BT ska vara fin. Massor av skärgårdskyrkor finns också: Ingarö kyrka, Dalarö kyrka m.m.

• anpiemonus

Vi ska gifta oss i Bromma kyrka som tydligen är Stockholms äldsta byggnad. Den är suuuuperfin!

• Bummel-05

Vi ska också gifta oss i Bromma kyrka! Mmmmm myser i hela kroppen när jag tänker på det, den är verkligen superfin!

• Kåär

Jag gillar verkligen Oscarskyrkan på Östermalm. Jag har varit där på några gudstjänster iofs vid jul och då är ju alla kyrkor lite extra fina och dekorerade ed ljus osv.

Svar på tråden tips på vackra kyrkor