• ciccij

Näsduk i bröstfickan

Vad heter den näsduk som herrar har i bröstfickan som sticker upp lite.
    (är medveten om att det låter kul)
    Kan man sy en egen sådan av samma tyg som hans väst? Hur stor ska den vara?
    Hur i h....te bär man sig åt för att vika en sån snyggt?

• Svar på tråden Näsduk i bröstfickan
  • Vickan7

Oj, har inte ens tänkt på att han ska ha en näsduk i fickan... Bra att du skrev detta!

• Suusaan

Det brukar finnas fusk-näsdukar på herrklädesbutiker. Kanske går att köpa en sådan (de är av stadigt papper med tyg högs upp) och dissekera. Om det går bra med en fuskis, alltså! :)

• uppsalabo

Jag tror att den kallas för fickduk.

• ciccij

han ska ha grå kostym, vit skjorta, vinröd slips (samma färg som mina blommor) guldskiftande väst. Corsage blomman blir murgröna och en vinröd calla.
    Vilken färg blir då snyggast att ha på fickduken?
    vit, vinröd, eller samma tyg som västen?

• ciccij

Han säger: Jasså ska jag ha det, ja det kan nog bli fint, jag ser på tv nu =)

• Bobou

Ah! Vi hade exakt samma fundering när vi skulle på bal för en månad sedan! Men jag hittade en bild på Internet som beskrev hur man skulle vika: www.f.kth.se/~f98-rwe/gfx/hankie.gif

Funkade för oss!

• Bobou

Alltså, det där är såklart bara _ett_ av _flera_ sätt...

• Tolin

Behöver man både corsage och fickduk? Jag hade nog valt antingen eller, men man brukar kanske ha både och...

• anne på grönkulla

Jag undrar mest för att min blivande aldrig skulle låta mig bestämma en sån sak - han har mycket bestämda uppfattningar om sin klädsel & hur saker ska matchas. Inte för att han har bestämt vad han ska ha när vi gifter oss - men överlåta beslutet på mig skulle han aldrig komma på. Lustigt hur olika människor är... !

• frulan

Min man ritade och sydde min brudklänning + att han sydde sig en väst i samma tyg som underklänningen. Då tog han även en snutt som blev över o hade i frockcoat-fickan. Vet inte om han vek den på något speciellt sätt men fint blev det

• ciccij

frulan

Kan du inte fråga honom hur stor han gjorde duken?
    Ska den va sladdrig i enkelt tyg eller stadig i dubbelt tyg. Kanske rent av lite följsamt friselin emellan?

• frulan

Han sydde den som ett öppet kuvert (förstår du?) så den passade fickan o själva "kuvertlocket" syntes.
    Det var ett ganska stelt tyg så det blev bra. Annars kanske man måste stadga upp det lite?!

Svar på tråden Näsduk i bröstfickan