Just det dar smaatandet ar ju extra farligt for man glommer latt bort att man har atit tex tva mackor till formiddagsfika sa man kanner sig 'duktig' som har atit sa bra hela dagen, men om man verkligen skriver ner *allt* man ater sa hapnar man over hur mycket det egentligen ar...
Brod ar inte dalig mat i sig, men vitt brod ar tyvarr inte speciellt bra for kroppen - framfor allt for att det ar hogt glycemiskt index sa du blir fort hungrig igen. Har du markt att om du tex ater franska-brod till frukost ar du hungrig vid 10 pa formiddagen igen? Medan om du byter ut det mot morkt, grovt brod haller du dig matt langre. Om du inte fixar att byta mot riktigt grovt, kanske du kan forsoka vanja dig vid nat 'halvgrovt' (tex ragbrod) forst ett par veckor? Efter ett tag kommer du att ha glomt bort hur det vita smakade och det kommer att kannas naturligt att ata det grova.
Grot ar ocksa bra frukost, tar max ett par minuter i mikron pa morgonen och man haller sig matt anda fram till lunch. Se till att du ater lite protein pa morgonen ocksa, tex ett kokt agg, skinka pa mackan (helst mager), eller yoghurt till groten - om man bara ater kolhydrater (brod eller grot/flingor) kan man kanna sig hungrig fortare.
Apropa vv's filosofi om att ata 'hur mycket gronsaker som helst' - jag vet att det svenska vv-systemet skiljer sig fran har i Australien dar jag bor, men har rekommenderar de 3-5 frukter om dagen, alltsa inte hur mycket som helst, for att frukt ju innehaller socker. Daremot gronsaker innehaller oftast sa pass lite kalorier per mangd gronsaker man far i sig, att det ar nastan omojligt att ata for mycket av det. Man *kan* ju liksom inte ata en hink sallad varje dag... sa de rekommenderar 5 portioner (1 portion = en mugg raa gronsaker eller en halv mugg kokta) om dagen, vilket iofs ar ganska mycket, men jag ater nastan aldrig sa mycket varje dag.
Men gronsaker innehaller ju mycket vitaminer och mineraler sa det *ar* viktigt att forsoka ata mer av det - inte bara for att de innehaller lite kalorier.