Det här ska du göra som toastmaster eller toastmadame

Bröllopssäsongen närmar sig med stormsteg och du kanske har fått frågan att vara toastmaster eller toastmadame på ett kommande bröllop? Här hittar du allt du behöver ha koll på för att göra kvällen till den allra bästa. 

Att vara toastmaster/toastmadame på ett bröllop är ett stort ansvar.

Har du fått frågan om att vara vara toastmaster eller toastmadame på ett bröllop? Det är en extremt ärofylld- men även viktig uppgift för att få kvällen att flyta på. Men vad innebär egentligen rollen som toastmaster/toastmadame? Nedan hittar du information och tips hur du tar dig an den hedersamma rollen på bästa sätt.

Vad är en toastmaster och toastmadame? 

Toastmaster, för män, och toastmadame, för kvinnor, kallas de personer som har som uppgift att koordinera tal och andra framföranden, främst vid större bjudningar som bröllop. Det är toastmastern/toastmadamens uppgift att se till att kvällen flyter på samt att avlasta honnörspersonerna med diverse uppgifter. 

Vad är en toastmaster/toastmadames uppgift innan bröllopet? 

Detta kan variera vad beroende på vad brudparet vill att du har ansvar för. En toastmaster/toastmadame kan exempelvis vara delaktig i planeringen av bröllopet. Men främst har du som ansvar att ta emot anmälningar från de gäster som vill hålla tal under kvällen. Vem som ska tala eller vad som ska hända under bröllopet är ofta en överraskning för paret.

Vad är toastmastern/toastmadames uppgifter under vigseln? 

Det är ofta toastmastern/toastmadamen som hälsar alla gäster välkomna till vigseln. De kan ibland även ha som uppgift att dela ut ris, blomblad, vimplar eller vad än som ska kastas över brudparet när de går ut efter vigseln.

Toastmastern/toastmadamen kan också få uppgiften att informera gästerna om vägen till lokalen för bröllopsfesten, om den inte är på samma plats som vigseln.

Bröllopssäsongen närmar sig med stormsteg.

Vad är toastmastern/toastmadames uppgifter under middagen? 

En vanlig uppgift som toastmaster/toastmadame är att hjälpa gästerna hitta sin plats vid middagen. Det är inte ovanligt att du tillsammans med brudparet förberett en större tavla med en överblick av bordsplaceringen. 

När gästerna slagit sig ner, men brudparet ännu inte kommit är det hög tid för toastmastern att introducera sig själv och informera om praktisk information. T.ex. var toaletterna är, var nödutgångarna finns och om det finns en gästbok. 

Det är även viktigt att du prata ihop dig med catering om hur körschemat ser ut, för att planera in tal och spex mellan rätterna så att inga tal krockar med serveringen. Gör detsamma med fotografen så att denne är med på vad som ska hända. 

Det är även toastmasterns/toastmadamens uppgift att introducera kvällens talare. Ge dem en kort introduktion, förklara vilka de är och deras relation till brudparet innan du bjuder upp dem för att hålla sitt tal. 

Tips: När det gäller tidshållningen är det ofta en bra idé att addera några extra minuter på varje punkt för att slippa stress. Saker tar ofta längre tid än tänkt. 

Vad är toastmastern/toastmadames uppgifter efter middagen? 

När middagen börja lida mot sitt slut är det ofta toastmasterns/toastmadamens uppgift att meddela gästerna att det är dags att förflytta sig till den delen av lokalen där festen ska hållas. Här kan man även passa på att tacka för att man fått den stora äran att vara toastmaster/toastmadame. 

Toastmasterns/toastmadamens uppgifter slutar ofta när middagen är över. 

Som toastmaster/toastmadame har du ansvar att se till att kvällen flyter på.

Måste toastmastern/toastmadamen hålla tal? 

Nej, att hålla tal ingår vanligtvis inte i toastmastern/toastmadamens uppgifter: däremot fungerar du är lite som en "konferencier" under dagen och det kräver att du vågar stå inför en grupp och tala och vara bekväm med det. Rollen innefattar dock ett kort välkomsttal till gästerna samt information som är viktig för gästerna att känna till. 

Det finns dock ingen vett och etikettregel som säger att du inte får hålla tal! 

Vad är viktigt att tänka på som toastmaster/toastmadame? 

Det är mycket att hålla koll på som toastmaster/toastmadame, men det finns några riktlinjer du kan tänka på: 

    1. Var personlig. 

    Sök inte upp romantiska fraser och klichéer, det blir sällan bra. Tala från hjärtat om du väl har något att berätta!

    2. Var väl förberedd. 

    Tänker du att du ska ta det hela lite ”lite som det kommer”– gör inte det. Ha en lista med dina uppgifter under dagen och bocka av dem när du är klar för att få en överblick av kvällen. Se till att ha koll på vilka som ska tala och ungefär hur långa talen är. Och glöm inte att öva massor på det du själva ska säga. 

3. Avlasta brudparet. 

Exempelvis: när brudparet är i väg och blir fotograferade tar du kommandot och ser till att stämningen är god, men när paret kommer tillbaka låter du brudparet hamna i fokus igen. Uppstår problem? Fråga inte brudparet hur du ska lösa det, gå istället till personalen. 

4. Drick inte för mycket alkohol. 

Detta gäller både dig men även gästerna. En toastmaster har ett visst ansvar för stämningen under middagen och ska hjälpa till att sätta den ton i lokalen som brudparet vill ha. Oavsett om det vill att lugn eller hög stämning så kommer de garanterat inte vilja att middagen blir ett fylleslag där det stökas på ett sätt som gör folk obekväma. Det hör till att skåla på ett bröllop – gärna mer än en gång. Men se till att det hålls inom rimliga gränser. 

5. Kom ihåg att kvällen inte handlar om dig. 

Trots att du kommer stå mycket i fokus under kvällen så handlar inte dagen om dig. Därför bör du inte prata så mycket om dig själv, utan fokusera på brudparet och varför ni alla samlats där – för att fira kärleken mellan bruden och brudgummen. 

Powered by Labrador CMS