• linamatilda

    Dalabröllop 2016

    Hej allihop!
    Tyckte att det var dags för en ny Dalarna grupp då den senaste inte varit aktiv sedan 2013. Här kan vi peppa, prata, inspirera, diskutera och allt annat som kan tänkas behövas och vara kul. Jag  och min sambo gifter oss i Falun 20 augusti :)

    När och var är det er tur?

  • Svar på tråden Dalabröllop 2016
  • Strassbruden2016

    Vi har 70 dagar kvar nu, så det börjar dra ihop sig, är en del kvar att fixa, men i det stora hela så har vi ändå läget under ganska bra koll....

    Hindersprövning är klar o inlämnad till prästen, och idag köpte jag en vinterkappa i vit päls som jag ska ha på mig utanpå.

    Ang fotograf så kommer vi ta med en från skåne där vi bor som jobbar som fotograf, nu hade vi tur för han o hans fru kombinerar det med skidsemester efter bröllopet, men tanken var att vi skulle bjudit på resa o hotell för han. Nu blir det inte så då han står för det själv, så vi öka på hans arvode lite, det är inte helt bestämt än  Vi är lite bekanta med han och han fotograferar mkt på våra jobb så vi kommer betala mellan ca 5-10 tusen för en heldag, då är han med från början o fram till första dansen. Fotograf och ringen till mig är det vi lägger mest pengar på

  • Ellamy78

    Hej!

    Jag och min sambo gifter oss i Torsångs kyrka den 1 oktober. Har hittills bara bokat kyrka, frisör/smink, florist samt sång i kyrkan. Håller på och färdigställer gästlistan som hamnar på ca 80 gäster, så nästa steg är absolut att boka festlokal. Vore kul att höra vart ni andra ska hålla era fester och hur ni tänkt när ni bokat. Tar gärna emot tips på festlokaler i Falun/Borlänge-området. Vi kan tänka oss catering eller att stället fixar maten, men gärna att man får ta med egen alkohol. Och helst en stor lokal där alla får plats i samma rum (ej flera smårum). Och plats för dans efter middagen såklart! Några tips?

  • Ankan
    Ellamy78 skrev 2016-01-20 12:00:05 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo gifter oss i Torsångs kyrka den 1 oktober. Har hittills bara bokat kyrka, frisör/smink, florist samt sång i kyrkan. Håller på och färdigställer gästlistan som hamnar på ca 80 gäster, så nästa steg är absolut att boka festlokal. Vore kul att höra vart ni andra ska hålla era fester och hur ni tänkt när ni bokat. Tar gärna emot tips på festlokaler i Falun/Borlänge-området. Vi kan tänka oss catering eller att stället fixar maten, men gärna att man får ta med egen alkohol. Och helst en stor lokal där alla får plats i samma rum (ej flera smårum). Och plats för dans efter middagen såklart! Några tips?


    Vi är på en stor fin bygdegård i närheten av Mora/Orsa. Planen är att vi har vigsel ute direkt vid sjön (hoppas på bra väder eller i alla fall uppehåll). Lokalen, vigselförrättare, fotografer är bokade, nu letar vi efter catering. Vi har skickat ut save the date kort till gästerna, har fixat en hemsida, jag har köpt min klänning och letar efter skor nu. Jag vet var jag kommer att boka smink och frisör, behöver bara boka. Så vi har kommit en bit på vägen, men det är mycket kvar också :)
    Lycka till med att hitta en bra lokal! Har tyvärr inga tips för dig.
    Strassbruden2016 skrev 2016-01-20 18:57:34 följande:

    10 dagar kvar nu


    Så spännande! Vad har ni kvar att fixa nu? Hur känns det?

  • Strassbruden2016
    Ellamy78 skrev 2016-01-20 12:00:05 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo gifter oss i Torsångs kyrka den 1 oktober. Har hittills bara bokat kyrka, frisör/smink, florist samt sång i kyrkan. Håller på och färdigställer gästlistan som hamnar på ca 80 gäster, så nästa steg är absolut att boka festlokal. Vore kul att höra vart ni andra ska hålla era fester och hur ni tänkt när ni bokat. Tar gärna emot tips på festlokaler i Falun/Borlänge-området. Vi kan tänka oss catering eller att stället fixar maten, men gärna att man får ta med egen alkohol. Och helst en stor lokal där alla får plats i samma rum (ej flera smårum). Och plats för dans efter middagen såklart! Några tips?


    Vet inte direkt avstånden då jag inte bor i dalarna. Vi ska ha vår fest i Solvarbo bystuga. Vi blir 32 st så jag vet inte hur många lokalen rymmer. Ligger ca 15-20 min utanför Borlänge
  • Strassbruden2016
    Ankan skrev 2015-11-03 08:00:43 följande:

    Nu har jag köpt min klänning! sååå nöjd med den, kände mig super vacker!

    Nu gäller det att hitta passande skor. Har ni tips på bra märken? Vill inte ha för mycket klack, max. 4 cm, de ska vara bekväma hela dagen.


    Vet att min kompis köpte sina skor i en dansaffär. Alltså ett par riktiga dansskor o hon var supernöjd med de.
  • Ankan
    Strassbruden2016 skrev 2016-01-21 08:29:34 följande:
    Vet att min kompis köpte sina skor i en dansaffär. Alltså ett par riktiga dansskor o hon var supernöjd med de.
    Har funderat på det, dansskor är faktiskt oftast väldigt bekväma (har själv dansat förut) men problemet är att vi är (om vädret tillåter) mycket utomhus på en gräsmatta. De mesta dansskor (och brudskor) var väldigt smala klackar som skulle få mig att sjunka ner i marken eller fastna. Har hittat några fina modeller med kilklack, det kanske får bli något sånt. Dessutom blir det svårare att fastna med klacken i klänningen Flört
  • linamatilda
    Ellamy78 skrev 2016-01-20 12:00:05 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo gifter oss i Torsångs kyrka den 1 oktober. Har hittills bara bokat kyrka, frisör/smink, florist samt sång i kyrkan. Håller på och färdigställer gästlistan som hamnar på ca 80 gäster, så nästa steg är absolut att boka festlokal. Vore kul att höra vart ni andra ska hålla era fester och hur ni tänkt när ni bokat. Tar gärna emot tips på festlokaler i Falun/Borlänge-området. Vi kan tänka oss catering eller att stället fixar maten, men gärna att man får ta med egen alkohol. Och helst en stor lokal där alla får plats i samma rum (ej flera smårum). Och plats för dans efter middagen såklart! Några tips?


    Vi har kikat runt en hel del då vi gifter oss i Falun, Några förslag skulle kunna vara Vassbo gård, Tyllsnäs Udde, Vika Sundet, Magasinet, Villa Bergalid eller Rankhyttan beroende på stil och budget :)
  • Strassbruden2016
    Ankan skrev 2016-01-21 07:49:13 följande:
    Vi är på en stor fin bygdegård i närheten av Mora/Orsa. Planen är att vi har vigsel ute direkt vid sjön (hoppas på bra väder eller i alla fall uppehåll). Lokalen, vigselförrättare, fotografer är bokade, nu letar vi efter catering. Vi har skickat ut save the date kort till gästerna, har fixat en hemsida, jag har köpt min klänning och letar efter skor nu. Jag vet var jag kommer att boka smink och frisör, behöver bara boka. Så vi har kommit en bit på vägen, men det är mycket kvar också :)
    Lycka till med att hitta en bra lokal! Har tyvärr inga tips för dig.
    Strassbruden2016 skrev 2016-01-20 18:57:34 följande:

    10 dagar kvar nu


    Så spännande! Vad har ni kvar att fixa nu? Hur känns det?

    Jag är än så länge inte så särskilt nervös, vi åker uppåt landet på onsdag, så det är all packning som gäller nu. Är mest nervös för vädret, såg på en väderrapport att det ska bli några plusgrader och tom regna   Vi har sagt att det vore så typiskt att åka till dalarna för att få snö, sen så regnar det där och vi har ett fint snötäcke i Skåne just nu
  • brudijanuari

    Hej! Vad roligt med en tråd för oss som gifter sig i dalarna, så kul att läsa och få massor av tips! Vi gifter oss inte under 2016 men precis i början av 2017 (hoppas jag är välkommen i tråden ändå!), alltså siktar vi på ett vinterbröllop, troligtvis i Torsångs eller Sundborns kyrka. Ingenting är bokat än, men jag som älskar att planera och ha koll bokar nog ganska snart! Nu funderar vi på lokaler för middag/fest i närheten, det blir ett litet men mysigt bröllop med närmsta familj + vänner så landar vi på ca 30 personer. 

    Så roligt att läsa alla era inlägg om planerna inför den stora dagen, tack för att ni vill dela med er! :)

Svar på tråden Dalabröllop 2016