Sofie R skrev 2013-06-05 11:04:46 följande:
Vi pratar om ca 75-85 gäster. Vi vill ju bjuda på middag, men hålla nere kostnaderna. Men det är väl maten man måste spara hårdast på antar jag. Men jag vet egentligen inte vad det kostar ned catering och allt sånt. Men 30000 borde inte vara helt orealistiskt?
Nej, det är det inte, för 30 000:- kan man få ett jättefint bröllop.
Maten: Köp maten själva, på t ex Willys eller City Gross. Catering kan bli dyrt, kan ni fixa det själva så blir det klart billigare. Servera även något litet tilltugg till brudskålen, det mättar lite innan buffén. Kolla med några ungdomar om de kan hjälpa er med serveringen mot en mindre ersättning? Vi kommer köpa råvarorna själva, marinera kött o sånt, be en vän att göra mängder av sin underbara potatissallad. Vi kommer nog antagligen även grilla på bröllopet, det sprider sån underbar doft o ger en avslappnad stämning. Grilltunna med rejält galler o en duktig grillare fixar det :)
Blommor kan ni antingen plocka själva eller vända er till lokala odlare, kanske finns nån åldring i er närhet som vill hjälpa er?
Åk till Tyskland eller Danmark o köp alkohol om ni ska servera det. Rekommenderar att ni bjuder på alkoholen till maten, men sen efteråt har ni bar till självkostnadspris. (håller dessutom nere fyllan utan öppen bar)
Kläderna: kolla blocket eller BT´s Köp&Sälj, kostym på dressman. Låt brudföljet stå för sina egna kläder.
Fotograf: kolla runt bland nära o kära om de vet om nån duktig. Ibland är faktiskt inte proffsen bättre än en amatör. Hörde nyligen om ett brudpar som inte alls var nöjda med sina "proffsbilder" som de betalat 20 000:- för o var mycket nöjdare med brudtärnans mobilbilder.
Bröllopsnatt: låna en husvagn eller hyr en stuga på en camping eller nån anna fin plats. Tänk er att vakna nygifta precis vid en sjö o ingen som stör er!
Inbjudningar: gör egna! Till mitt förra bröllop köpte jag papper, guldpennor o silverpennor, några fina dekaler, stämplar o gjorde alla inbjudningar själv. De blev personliga, unika o alla fick en personlig hälsning. Om man har 75 gäster, så behöver ju inte var o en gäst en egen inbjudning, man bjuder ju familjevis eller parvis eller singelvis. Av våra ca 90 gäster blir det 45 inbjudningar.
Dekorationer: eget pyssel o loppisfynd! Håll även där utkik på blocket o BT!
Lokal: bygdegårdar, föreningslokaler. Eller kolla runt bland nära o kära efter massa partytält o ha ett mysigt utomhusbröllop där det ändå finns chans att ta skydd för väder o vind.
Musik på festen: playlist eller spotify o en rejäl stereo, det duger fint!!!