• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

    Hej tjejer! Oj vad jag hade att ta igen nu! Måste bara börja med att säga att det var en fantastisk vacker ring, Lavelii! Ojojoj! Blev själv väldigt kär i den, hahaha! Och vad gulligt av din fästman att överraska dig på det sättet. Var ju lite som ett frieri igen! Pagnie,vad roligt med möhippa! Och vad gulliga och omtänksamma dina vänner är! Håll hårt i dem säger jag bara! Kitkät, jag är oxå jättenyfiken på hur du ser ut, vill oxå ha biöd ju!;) , flickor. Nu är vi på plats i vår nya lägenhet och har börjat jobba som läkare. Helt overkligt! Har spenderat hela helgen med att skruva ihop ikea möbler och jag har haft rejält med träningsvärk, , hahaha! Och ja, vi fick hem alla möbler i fredags som tur var. Men vi har fortfarande så otroligt mycket kvar att handla och inreda. Vi har verkligen börjat om på ny kula. Men det är verkligen roligt och jätte mysigt! Pagnie och Mustikka, kan inte fatta att det snart är dags för er! Håller tummarna för att allt ska gå enligt planerna för er. Iiiiiiihhhh!!!! Vad spännande! !!!

  • Lavelii
    Kitkät,

    Nej det är ju inte så vanligt med mer än just ett par som då är vittnen, även om jag varit på bröllop där de haft fler. Man kan ju ha fler, men just "vittnena" sticker ju ändå ut i syrianska vigslar... (håller korset osv bakom brudparet osv). 

    Vi har nära släktskap till båda paren (väldigt nära är båda paren). Det ena på min sida och det andra på hans sida. Och vi har egentligen inget emot det ena paret alls. Tvärtom! Men det är ett stort avstånd mellan oss, som gör att vi inte har en daglig kontakt. Och vi (jag och min fästman) känner att vi vill ju ha några som kommer vara mer involverade i bröllopet och inte "bara" dyka upp på bröllopsdagen (pga reseavstånd osv). Dessutom så vill vi också ha några som vi umgås med mer och kan umgås med mer. Så det är inte så att vi inte egentligen vill ha dem andra. Men avståndet gör att det helt enkelt inte känns optimalt. 
    Men av någon anledning så känns de som att man nog på sätt och viss redan tagit för givet att det ska vara det paret som bor långt ifrån oss... Det kan vara ren inbillning dock från vår sida. Som du säger, ibland tror man att det ska bli en fajt, men så blir det inte! Så vi får helt enkelt ta tag i det... Känns bara lite som att vi just nu är lite "ensamma" i planeringen... alla är bortresta och kör sitt race... vilket är helt ok, för vi vill inte ha för många inblandade parter ändå.
    Men Har inte ens fått gästlistan än på min fästmans sida (har fått fästmannens lista men inte svärföräldrarnas)... Hoppas att den kommer inom någon vecka... 
  • Lavelii
    Pagnie skrev 2013-06-11 21:10:55 följande:
    ja jag känner mig lite effektiv. men just idag har jag varit rätt slö. eller nej jag har inte varit slö jag har sytt istället. sydde ett par muddbyxor, en filt att ha i babyskydd och sen ska jag köra på en amningskudde nu. Och ja jag längtar efter barn. haha

    ja man vill ju det. nu vill man verkligen börja leva igen. känns som att allt annat står still lite så. typ barn och sånt. men snart så.

    yes vi åker dagen efter om det blir som vi tänkt. har inte bokat än eftersom vi bara ska ha en flygstol och priserna går upp och ner så vi avvaktar. men flyget vi kollat på går dagen efter och så kommer vi tillbaka 29 eller 30 juli. får se exakt när.
    Ska bli galet roligt. så ni får helt enkelt klara er utan mig ett tag då. men jag kommer så klart tillbaka när vi kommer hem. inte lämnar jag er än heller.
    haha... jag tycker det är så himla roligt och supergulligt att höra om ditt pyssel!! Blir själv sugen på att börja pyssla! Och framförallt blir man ännu mer sugen på att skaffa barn när man ser allt det fina du gör!!

    Så himla kul!! Vår smekmånad blir ju uppskjuten dessvärre. Och igår fick jag bara sån känsla av att vi aldrig kommer komma iväg om vi skjuter på det. Berättade om min lilla besvikelse för fästmannen som försäkrade mig om att vi VISST kommer iväg. Att det är självklart att vi ska ha en smekmånad. Kände mig genast lugnare då... han lovar aldrig något han inte håller eller menar. Så Aruba eller Bahamas here we come (i januari månad hahaha)!

    Ska bli hur kul som helst att höra om bröllopet och smekmånaden när du är tillbaka! Får vi bilder då också???
  • Lavelii
    goli skrev 2013-06-11 21:30:17 följande:
    Hej tjejer! Oj vad jag hade att ta igen nu! Måste bara börja med att säga att det var en fantastisk vacker ring, Lavelii! Ojojoj! Blev själv väldigt kär i den, hahaha! Och vad gulligt av din fästman att överraska dig på det sättet. Var ju lite som ett frieri igen! Pagnie,vad roligt med möhippa! Och vad gulliga och omtänksamma dina vänner är! Håll hårt i dem säger jag bara! Kitkät, jag är oxå jättenyfiken på hur du ser ut, vill oxå ha biöd ju!;) , flickor. Nu är vi på plats i vår nya lägenhet och har börjat jobba som läkare. Helt overkligt! Har spenderat hela helgen med att skruva ihop ikea möbler och jag har haft rejält med träningsvärk, , hahaha! Och ja, vi fick hem alla möbler i fredags som tur var. Men vi har fortfarande så otroligt mycket kvar att handla och inreda. Vi har verkligen börjat om på ny kula. Men det är verkligen roligt och jätte mysigt! Pagnie och Mustikka, kan inte fatta att det snart är dags för er! Håller tummarna för att allt ska gå enligt planerna för er. Iiiiiiihhhh!!!! Vad spännande! !!!
    Tack Goli!
    Det var det bästa med allt ju. Att han överraskade mig så! Speciellt med tanke på hur syrianska frierier går till (fästmannen kommer med sin familj för att be om min hand hahaha... helllooo stoneage!). Så detta blev ungefär som ett andra och absolut mer personligt frieri! Världens finaste!!

    Så spännande att höra att ni nu börjat jobba och kommit igång!! Så mkt ni kommer få vara med om och gå igenom. Ni har riktigt mkt att se fram emot och lära er! Vet att det känns helt underbart att äntligen se frukten av sin skörd efter så många års studier!! Väldigt glad för din skull!! All lycka, doc!
    Njut av den nya tillvaron!
  • Pagnie
    goli skrev 2013-06-11 21:30:17 följande:
    Hej tjejer! Oj vad jag hade att ta igen nu! Måste bara börja med att säga att det var en fantastisk vacker ring, Lavelii! Ojojoj! Blev själv väldigt kär i den, hahaha! Och vad gulligt av din fästman att överraska dig på det sättet. Var ju lite som ett frieri igen! Pagnie,vad roligt med möhippa! Och vad gulliga och omtänksamma dina vänner är! Håll hårt i dem säger jag bara! Kitkät, jag är oxå jättenyfiken på hur du ser ut, vill oxå ha biöd ju!;) , flickor. Nu är vi på plats i vår nya lägenhet och har börjat jobba som läkare. Helt overkligt! Har spenderat hela helgen med att skruva ihop ikea möbler och jag har haft rejält med träningsvärk, , hahaha! Och ja, vi fick hem alla möbler i fredags som tur var. Men vi har fortfarande så otroligt mycket kvar att handla och inreda. Vi har verkligen börjat om på ny kula. Men det är verkligen roligt och jätte mysigt! Pagnie och Mustikka, kan inte fatta att det snart är dags för er! Håller tummarna för att allt ska gå enligt planerna för er. Iiiiiiihhhh!!!! Vad spännande! !!!
    åh vad roligt att du äntligen är tillbaka goli. vi har saknat dig. vad roligt att skruva möbler. det är ju skitkul ju. men hur hinner ni det med allt jobb? ;)
    avundsjuk säger jag bara. själv har jag jobbat idag med en uvi from hell. trodde jag skulle kunna dricka och bli av med den men icke så nu är det antibiotika IGEN. bajs på det.

    ja det är galet nära nu. känns lite läskigt men nu tar vi det dag för dag. 11 arbetspass kvar till semester. sen ta vi och räknar ned därifrån.
  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-06-11 21:52:24 följande:
    haha... jag tycker det är så himla roligt och supergulligt att höra om ditt pyssel!! Blir själv sugen på att börja pyssla! Och framförallt blir man ännu mer sugen på att skaffa barn när man ser allt det fina du gör!!

    Så himla kul!! Vår smekmånad blir ju uppskjuten dessvärre. Och igår fick jag bara sån känsla av att vi aldrig kommer komma iväg om vi skjuter på det. Berättade om min lilla besvikelse för fästmannen som försäkrade mig om att vi VISST kommer iväg. Att det är självklart att vi ska ha en smekmånad. Kände mig genast lugnare då... han lovar aldrig något han inte håller eller menar. Så Aruba eller Bahamas here we come (i januari månad hahaha)!

    Ska bli hur kul som helst att höra om bröllopet och smekmånaden när du är tillbaka! Får vi bilder då också???
    klart ni får bilder. jag ska visa er alla fina bilder som vi tar både från bröllop och smekmånad när jag kommer tillbaka. jag har inte direkt så mycket att dölja. ;)

    hihi ja det är så roligt att pyssla. man blir ju inte mindre sugen på bebis då heller. men det är bra. i förberedande syfte liksom.
    sitter här med en halvklar amningskudde. själva kudden är klar men nu ska jag göra överdraget. :D stjärnor så klart.
  • Pagnie

    Förlåt flickor för att jag bombar med helt icke bröllopsrelaterade saker. Men jag sydde så mycket fint ikväll så jag måste få visa er. :D

    sådan man har i babyskyddet i bilen som man sätter fast bältet i. så kan dom inte sparka av sig den :D



    Amningskudde



    Mina första myddbyxor. inte helt hundra men dom duger faktiskt :D

  • kitkät
    goooooooooli, 
    Vad jag har tänkt på dig senaste dagarna och undrat hur det har gått för er med allt?
    Hur är lägenheten? Ni hade ju inte sett den innan ni flyttade in, är ni glatt överraskade eller besvikna?
    Haha... Dr. goli är det som Greys anatomy? Är ST-läkarna dumma mot er AT-läkare? Berätta allt!

    Lavelii,
    När du säger par, är dom gifta/förlovade, dom som är era tilltänkta brudtärna/marskalk? 
    Annars kan ni väl ta brudtärnan från din sida och marskalken från din fästmans sida? Men det blir svårare att dela på ett gift par, det är därför som jag frågar.. Vad jag förstått så är (eller var det i alla fall förr) mest vanligt att både brudtärna och marskalk var från mannens sida, men det har börjat ändras mer nu. Det är allt vanligare nu att brudtärnan är från brudens sida, medan marskalken är från brudgummens.
    Jag förstår precis er tanke om att ni vill ha en brudtärna och en marskalk som står er nära (både känslomässigt och avståndsmässigt) och som ni kan ha en nära relation till, träffas regelbundet etc. Hoppas ni får som ni vill! Och låt inte för många styra och ställa hur ni vill ha det.. 

    Och till något helt annat.. Ska ni ha dawol & zurna?
    Jag är inte så förtjust i zurna, men dawol gillar jag.
    Min pappa däremot, som inte har lagt sig i någonting vad gäller bröllopet i övrigt har sagt, med glimten i ögat, att om vi anlitar några som ska spela dawol & zurna så kommer han inte på bröllopet. Han får ont i huvudet att oljudet, säger han. Haha.  Så jag har gått med på att inte ha någon sådan, men samtidigt så vet jag inte om jag kommer ångra om vi inte har det! Fast egentligen är det ju inte så viktigt för mig. 

    Pagnie,
    Vad duktig du är!
    HAHA, vilka sööööta byxor, dom ser ut som små tomtebyxor! Skrattande
  • Pagnie

    kitkät
    haha ja jag tyckte det jag också. tänkte inte ens på det när jag gjorde dom. Men söta vart dom ändå. och jag klagar inte. bebisen får ju ha dom till jul i sådana fall ;) haha

  • Lavelii
    Kitkät,

    Det är gifta par båda två. Det är nog fortfarande så att det är vanligare att de är från mannens sida. Men om man ska gå riktigt till botten med dessa vittnen så ska det egentligen vara någon ifrån familjen där föräldrarna är gudföräldrar till killen (min fästman då tex) men det har man ju kommit ifrån väldigt mkt, tycker jag. Idag väljer man ofta några närstående som man har en bra relation till osv, somliga väljer sina syskon t ex. Men vi vill ha ett gift par och gärna ett par som har en stor del i våra liv redan och kommer fortsätta ha det den dagen vi t ex får barn osv.
    Båda dessa paren kommer spela en stor roll i våra liv framöver också, men som sagt, det ena paret bor ju inte nära oss alls. Personligen så kan jag känna att hon som sitter bredvid mig faktiskt ju är den som jag först och främst ska kunna vända mig till under kvällen om det är något. Och då är jag ju betydligt mer bekväm med den ena av dem haha... Fan va kryptiskt allt är som jag skriver! Men ja, det ordnar sig nog. Vill verkligen bara inte att något utav paren ska ta de som att vi väljer BORT dem.

    Vi kommer ha dawol o zurna... det ingår med Josef Özer. Men får väl säga att jag inte vet vilket av de som är dawol o zurna... alltså vilket är trumman och vilket är flöjten. För flöjten kan jag också känna att jag kan vara utan haha... förstår din pappa!! Otroligt jobbigt ljud. MEN, jag kan tycka att det tillhör ändå, så jag kommer inte välja bort det. Tycker att det är lite stämningshöjande med dawol o zurna överlag. Har dock inte bestämt om de ska komma hem till oss eller enbart "spela" in oss i lokalen. Ska prata med Josef om det under sommarn och bestämma allt.

    Pagnie,
    <du kommer inte tro mig hahahaha... Jag hade fan en dröm om de där byxorna och barn!!! Så himla söta. Fast i min dröm var de marinblåa med gråa muddar hahahaha... Förstå vad du gjort med min värld, när jag börjar drömma om barn och byxor du sytt!!!! hahaha...
    Ännu en gång, superduktigt!!! Älskade babyskyddet!! Så fint med stjärnor!!
Svar på tråden Orientaliskt bröllop