• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Nu har jag ringt till White Birds och sagt att jag kan komma dit och hämta min brudklänning den 26 juni, så då ska dom se till så att den är färdigsydd tills dess Skrattande
    Jag läääääängtar till att få prova den igen, jag skulle kunna ha den på mig jämt; till jobbet, framför tvn, när jag städar, när jag badar. 
    Skulle det vara konstigt om jag gjorde det? Haha.  

  • Pagnie

    kitkät -
    haha nej du är helt normal. så känner vi nog alla. man vill ju kunna använda klänningen så mycket som möjligt ju.
    ja nu var jag lite effektiv faktiskt. men det är ju för att det är ju bara lite drygt 4 veckor tills vi gifter oss så jag har nog inget annat val än att vara effektiv känns det som.
    Mycket som skall göras men när det ska göras får vi se. måste ju beställa dom där bubblorna också. undra hur många man behöver. känns som att det blev så mycket att göra helt plötsligt.
    ååh det händer så mycket spännande nu flickor. helt galet.

  • kitkät

    Pagnie,
    Hur känns det då? Känns det overkligt?  
    Vad gäller bubblorna så tänker jag i alla fall att man inte behöver beställa för exakt det antal gäster som kommer till vigseln, för jag tror knappast att alla vill blåsa bubblor! Men man kan ställa ett antal bubblor i en korg eller något, så får dom som vill ta! Eller hur har du tänkt?

    Jag behöver köpa en paraply, synd att den jag & du hittade på ebay inte är vattentät. Jag var så nära på att beställa den, tur att du talade om det för mig!

  • Pagnie

    kitkät
    ja det känns lite overkligt och lite som att jag inte vet vad jag ska göra näst för att få allt gjort. Men vi har nu bestämt att vi skiter helt och hållet i bubblorna för det känns bara som att det blir en massa onödigt krångel och att vi egentligen inte behöver det. så jag tror det blir bra ändå.

    idag har R i alla afall ringt och bekräftat dawoul zurna så vi har det fixat. känns jättebra. nu är det bara några få möten kvar.
    helt galet att om 3 veckor sätter jag in mitt löshår också. helt galet.

    det börjar verkligen ta fart.
    den persiska vigselförättaren är även han klar. blev dock en massa papper som vi behövde fixa fram. men vi ska ringa honom och se hur det där ska bli.

  • Lavelii
    kitkät skrev 2013-06-11 01:21:57 följande:
    Lavelii,
    Jag vet inte om jag förstår riktigt vad du menar med "jag har ingen brudtärna, bara våra vittnen", är inte det samma sak? Era vittnen är väl dom som står bredvid er i kyrkan? 

    Vilken pampig ring du har fått av din blivande man! :) 
    Jag förstår att du är rädd om den, men vad trist att du känner att du inte kan ha den på fingret jämt. Jag skulle inte ens kunna tänka mig att ta av mig min förlovningsring nångång. Jag gör allt med den, duschar, diskar, städar, sover... Jag vill inte ta av mig den varje gång jag ska göra något utan jag vill känna att den är en del av min hud. Men det är jag det. Sen så är min kanske inte lika ömtålig som din, eftersom min är en enstensring medan din har flera stenar. Men jag tror att den tål en del stryk ändå, så var inte alltför försiktig med den, slit den med åldern. Haha. 
    Jo, precis. Jag menade mer att vi inte kommer ha fler än dem. Har för mig att ni tjejer kommer ha fler än just 1 par. Och vi har ännu inte bestämt vem som ska vara våra... står mellan två par, och blir det det ena paret så kommer jag vara med i hennes val av klänning osv så att det följer temat osv, och detta par vet att de är tilltänkta och att jag gärna vill ha dem! Och blir det det andra paret så får jag väl sorgligt nog säga att jag inte kommer ha mkt att säga till om. Inte för att jag egentligen inte KAN eller får men för att avståndet gör att jag misstänker att jag inte kommer lägga ner det engagemanget eller att hon kommer göra det heller (men jag kan ha fel!)... Men du/ni kan ju gissa på vilka jag röstar och hoppas på som vittnen!

    Anledningen till att vi inte bestämt detta än är det gamla klassiska... "inte trampa någon på tårna"... otroligt trött på det men varken jag eller fästmannen orkar i nuläget ta "striden" med folket runt omkring som EVENTUELLT kan ta illa upp... Men förhoppningsvis blir det bestämt nu i de närmsta veckorna.

    Sen tänker jag också att det kanske är annorlunda när man har fler än 1 tärna... känns kanske märkligt om man har 3-4 st och alla kommer i ÖVERmäktiga klänningar, om du förstår hur jag menar?

    Ang. ringen... Den är helt fantastisk!!! Är så kär i den!!!! Och jag håller helt fullständigt med dig. Jag vill kunna bära den varje dag i ALLT jag gör. Och hade jag själv valt ring, så hade jag nog haft det med i bakhuvudet i valet. Inte för att jag på något sätt är missnöjd med denna...den är mer än jag någonsin drömt om! Men i nuläget känner jag att visst jag kan ha den på jobbet osv... men så fort jag kommer hem så tar jag av mig den. Skulle aldrig träna med den heller. Det är synd ja... men skulle något hända den skulle jag gå under känslomässigt! Stenen är så delikat fäst. Var inne hos en guldsmed idag för att jag var nojig att stenen inte satt fast (det gjorde den) och han stod och skådade den ett bra tag och sa direkt att den inte kan vara från Sverige och så klart hur vacker den var (den är ju enligt mig så oerhört vacker!!!!) och avslutar med; "Antar att detta är en ring du vill ha varje dag? Det kan du... men hade jag varit du hade jag INTE duschat, diskat osv med den och håll koll så du inte fastnar med den i kläder eller så. Det kan bli enormt kostsamt om den stenen skulle falla av!" Jo, tackar... gick därifrån med handen i luften så att jag hade uppsikt över ringen heeeeela vägen hem! Funderar på att lämna in den för att förstärka kanterna på den... får se dock.

     
  • Lavelii
    Mustikka skrev 2013-06-11 00:21:31 följande:
    lavelii vilken underbar ring du har. Förstår att du är rädd om den. Hmm det där med försäkring är en bra fråga. Tänkte inte alls på det och vart man försäkrar. Räcker inte en hemförsäkring?
    Tack så mkt! Det är på min brors inrådan som vi tänker på försäkring. En vanlig hemförsäkring täcker inte fullt, så som jag förstått det. Och det gör väl inte en separat försäkring heller men den täcker mer iaf. Brorsan har försäkrat klockor t ex och inte nöjt sig med hemförsäkringen. 
    Dock kräver försäkringsbolagen att man skickar iväg ringen till en gemolog (har lärt mig något nytt!!) som värderar den och skriver ut ett intyg som räknas som "kvitto" för försäkringsbolagen (enligt kusin som försäkrat sina smycken). Låter som en process jag inte orkar med...men det är nog säkerligen värt det i slutändan!
  • Lavelii
    Pagnie skrev 2013-06-10 23:18:39 följande:
    och lavelii vilken underbar ring du har. den var verkligen jättefin :D
    Tack så mkt!

    Och som tjejerna säger; vad du varit effektiv!! Så spännande att det snart är dags för dig!! Sen får du återkomma hit här till BT och ge oss massa råd i vad vi ska tänka på och vad vi inte behöver tänka på haha...

    Förstår vad du menar med att ha bröllopet som ett minne... Kan känna likadant ibland och då har jag ändå över 4 månader kvar. Det känns som en ren evighet! Man vill ju kunna börja leva sitt liv som man och hustru! Vi bor ju inte tillsammans heller så vi vill ju verkligen att tiden ska gåååååå nu!!!

    När åker ni till Japan? Direkt efter eller? 
  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-06-11 20:43:13 följande:
    Tack så mkt!

    Och som tjejerna säger; vad du varit effektiv!! Så spännande att det snart är dags för dig!! Sen får du återkomma hit här till BT och ge oss massa råd i vad vi ska tänka på och vad vi inte behöver tänka på haha...

    Förstår vad du menar med att ha bröllopet som ett minne... Kan känna likadant ibland och då har jag ändå över 4 månader kvar. Det känns som en ren evighet! Man vill ju kunna börja leva sitt liv som man och hustru! Vi bor ju inte tillsammans heller så vi vill ju verkligen att tiden ska gåååååå nu!!!

    När åker ni till Japan? Direkt efter eller? 
    ja jag känner mig lite effektiv. men just idag har jag varit rätt slö. eller nej jag har inte varit slö jag har sytt istället. sydde ett par muddbyxor, en filt att ha i babyskydd och sen ska jag köra på en amningskudde nu. Och ja jag längtar efter barn. haha

    ja man vill ju det. nu vill man verkligen börja leva igen. känns som att allt annat står still lite så. typ barn och sånt. men snart så.

    yes vi åker dagen efter om det blir som vi tänkt. har inte bokat än eftersom vi bara ska ha en flygstol och priserna går upp och ner så vi avvaktar. men flyget vi kollat på går dagen efter och så kommer vi tillbaka 29 eller 30 juli. får se exakt när.
    Ska bli galet roligt. så ni får helt enkelt klara er utan mig ett tag då. men jag kommer så klart tillbaka när vi kommer hem. inte lämnar jag er än heller.
  • kitkät

    Lavelii,
    Ok, då hänger jag med! Men brudtärna/marskalk är dom oavsett om ni har ett par eller fler. Det är därför jag inte förstod ditt resonemang.
    Vi kommer ha mina två bästa vänner som brudtärnor och min bror och blivande svåger som marskalkar. Dessa fyra personer kommer alltså stå framme vid altaret med oss och vara våra "vittnen"! Men det kanske inte är så vanligt att ha fler än en brudtärna/marskalk på syrianska vigslar? 
    Och vad gäller deras klädsel så bestämmer jag (med deras samtycke) vilka klänningar dom ska ha och i vilken färg. Vi betalar självklart deras klänningar! Och samma sak vad gäller marskalkarna, vi kommer bestämma vad dom ska ha på sig så dom matchar varann! Och även deras kläder betalar vi (vi hyr). 

    Vad trist att du känner att du trampar någon/några på tårna om du/ni väljer det par som ni vill ska stå brudtärna/marskalk på ert bröllop. Jag hoppas ändå att ni tar er mod att välja dom som ni vill ha vid er sida på er stora dag. Och även om ni inte orkar ta några fajter, så kan det vara värt ibland. Och ibland så tror jag att man föreställer sig att det ska bli en fajt fast det inte behöver bli det. Kanske är det ingen som tar illa upp av ert val ändå? Vill ni titta tillbaka på ert bröllop eller se på bröllopsbilderna och tänka att ni hellre hade velat ha ett annat par vid er sida? Det är ju tråkigt också om du känner att med den du egentligen inte vill ha som brudtärna så kommer du inte kunna vara lika involverad! 
    Får jag fråga vilken relation ni har till respektive par? Jag misstänker att ni har en närmare relation/släktskap till dom som ni helst vill ha, men att det är ett annat par som förväntas stå som brudtärna/marskalk? 

     

  • Lavelii
    Mustikka skrev 2013-06-10 22:40:12 följande:
    Altså när jag pratat med rudi så gick allt så snabbt. Han gick igenom allt första veckan vi bokat och efter det har allt varit klart. Vill ha en lista på vad allt är så jag kan bocka. Vet inte hur dukarna banden osv ser ut i verkligheten. Hur lokalen ska dekoreras och hur birdrn ska stå osv. Är en kontroll freak och känner att jag vill ha allt på papper. Vem tar hand om saker och ting. Ska det stå någon som leder andra till sina bord eller måste vi göra det. Vad händer om det kommer fler personer än beräknat, syrianer gör som dem vill ju. En familj sa att alla kommer inkl deras små varn fast än jag sagt INGA BARN. De bryr sig inte. Hahah ni märker min stress förvirring. Överdriver säkert men kan inte låta bli. Måste träffa honom och floristen igen. Står inte ut om jag ibte får göra det. Är jag lite för överdriven nu???
    Har ni inte fått typ en "bordsplaceringsmall"? Det fick vi. Där ser vi ju hur borden är placerade osv och kan göra bordsplacering utefter det. 
    Fler personer än beräknat ska ju inte få komma in. Där håller jag med Kitkät, jag har också blivit hänsynslös i det här! Har vi bestämt x antal gäster så är det DOM som är välkomna. Inga andra. Och har de tackat nej så har de tackat nej! Vi kommer som sagt ha en lista och två st i serveringen som håller koll på den och frågar folk vid entren vilka de är och åtminstone pekar ut den riktning de ska gå efter för att komma till sitt bord (vi kommer ha nummer på borden). Det kan nog de göra på Mona Lisa åt er, om ni ber om det. Tror jag iaf. Tror inte att de räknar med att någon i ert sällskap ska göra det.

    Tycker också att om ni varit noga med att ni inte vill ha barn där så ska det respekteras!
    Vi har ju nu fastställt att vi skriver på korten att barn inte är välkomna. Dock kommer vi (som jag sagt innan) ha syskonbarn och kusiner där oavsett ålder.

    Men iaf, tycker inte du överdriver. Ring och boka ett möte och sätt dig ner med honom och diskutera. Det är bättre! Och det är ditt bröllop så det har du rätt till. 
Svar på tråden Orientaliskt bröllop