• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii

    Det är en kanalinfattning (tror det heter så??) med sju prinsesslipade stenar på var sida om stenen... älskar den så det gör ont! Och ja Kitkät, det är exakt så det ska kännas!!!
    Ska gravera dem också, och i denna ska det stå "1 Corinthians 13" som är versen ur Bibeln om kärlek "Love is patient, Love is kind..." etc... Den är ju lite för lång för att få plats i en ring haha...
    Och i våra vigselringar ska det stå hans namn och bröllopsdatum i min ring och tvärtom i hans. 

    Kitkät, angående tärnklänningar. Jag ska ju inte ha några tärnor, bara våra vittnen. Så jag kan nog inte hjälpa dig så där jättemkt. Men jag tänker att vissa klänningar ser kanske väldigt simpla ut, men försök föreställa dig dem på tjejerna, med smycken, skor, hår och smink... en klänning växer ju såååå mkt med hela paketet. Sen är ju inte de mest glittriga eller gigantiska klänningarna finast alltid, vilket jag tror du tycker/tänker också (om jag börjat förstå mig på din smak/stil, som ofta påminner om min egen). Älskar ju chiffong i någon annorlunda skärning, som faller så vackert. Det kan se simpelt ut men det är så elegant och vackert.
    Ska se om jag hittar några inspobilder efter jag käkat  

  • Lavelii
    Mustikka, som Kitkät frågade, vad är det du känner inte är fixat?
    Ni kommer säkert träffa dekoratören typ 2 veckor innan bröllopet för att fastställa allt. Det sa han iaf till oss. Vi sågs ju nu för knappt en vecka sen. Sen ses vi igen i augusti och sedan två veckor innan bröllopet då ses vi för att fastställa allt.

    Vi har inte smakat maten än eller så. Känner inte att det är prio just nu. Kommer dock ha med mig mina externa smaklökar, då jag inte riktigt känner hur saker ska smaka osv bara det smakar bra. Men har andra som kan det så då får de gärna hjälpa med det samt komma med idéer för eventuella andra mezerätter. Vi fick önska några om vi inte fann de på listan. Ska boka en tid med Afram för det i augusti tänkte jag. Känns ju onödigt att smaka av det nu, kommer ändå inte minnas hur det smakade haha...

    Och tårtan är inte så viktig för mig, så länge den är fin  
  • Mustikka

    Altså när jag pratat med rudi så gick allt så snabbt. Han gick igenom allt första veckan vi bokat och efter det har allt varit klart. Vill ha en lista på vad allt är så jag kan bocka. Vet inte hur dukarna banden osv ser ut i verkligheten. Hur lokalen ska dekoreras och hur birdrn ska stå osv. Är en kontroll freak och känner att jag vill ha allt på papper. Vem tar hand om saker och ting. Ska det stå någon som leder andra till sina bord eller måste vi göra det. Vad händer om det kommer fler personer än beräknat, syrianer gör som dem vill ju. En familj sa att alla kommer inkl deras små varn fast än jag sagt INGA BARN. De bryr sig inte. Hahah ni märker min stress förvirring. Överdriver säkert men kan inte låta bli. Måste träffa honom och floristen igen. Står inte ut om jag ibte får göra det. Är jag lite för överdriven nu???

  • Pagnie

    Tack tjejer!.
    ja jag hade verkligen en underbar möhippa. kul som fan var det faktiskt. men samtidigt känner jag att det är skönt att den är över.
    har gått och oroat mig för när den är och vad som kommer hända osv osv så det är samtidigt skönt att kunna se tillbaka på det och bara ha den som ett roligt minne.
    lite samma känner jag med bröllopet nu. det är såå mycket planering att nu vill man ha dagen här och man vill ha det bakom sig som ett minne och kunna fortsätta med allt det andra i livet. känns lite som att resten av livet pausar lite.
    MEN nu tjejer börjar det rulla på liiiiiite. men ska bli såååå roligt att åka till japan. ser verkligen fram emot det. kommer bli galet roligt.

    idag fick vi bekräftat att vi har en vigselförättare till den persiska vigseln. fick hjälp att fixa den. men tydligen är det en "riktig" så nu är den stora frågan om jag måste konvertera innan bröllopet. om så är fallet så blev jag ytterligare lite stressad.

    men idag lämnade jag in våra förlovningsringar för omrohdiering eller vad det heter. så nu är vi ringlösa till 9/7. kommer känna mig sjukt naken nu.

    har även köpt kalsonger till R och äntligen hittat trosor till mig att ha på bröllopsdagen. hittade dom på Triumph. hoppas det blir bra. dom var både fina och sköna.

    nu ska jag bara hitta något sexigt till bröllopsnatten. :D

    så med andra ord var jag väldigt effektiv idag.

  • Mustikka

    lavelii vilken underbar ring du har. Förstår att du är rädd om den. Hmm det där med försäkring är en bra fråga. Tänkte inte alls på det och vart man försäkrar. Räcker inte en hemförsäkring?

  • Mustikka

    Lavelii gifter mig den 27/7 om exakt 1 månad 15 dagar och 23 timmar. Iiiiiiiiihi det är snaaart hihih .. precis som pagnie skrev ovan snart är vi alla Fruar och börjar ett helt nytt kapitel i våra liv. UNDERBART ♥

  • kitkät

    Lavelii,
    Jag vet inte om jag förstår riktigt vad du menar med "jag har ingen brudtärna, bara våra vittnen", är inte det samma sak? Era vittnen är väl dom som står bredvid er i kyrkan? 

    Vilken pampig ring du har fått av din blivande man! :) 
    Jag förstår att du är rädd om den, men vad trist att du känner att du inte kan ha den på fingret jämt. Jag skulle inte ens kunna tänka mig att ta av mig min förlovningsring nångång. Jag gör allt med den, duschar, diskar, städar, sover... Jag vill inte ta av mig den varje gång jag ska göra något utan jag vill känna att den är en del av min hud. Men det är jag det. Sen så är min kanske inte lika ömtålig som din, eftersom min är en enstensring medan din har flera stenar. Men jag tror att den tål en del stryk ändå, så var inte alltför försiktig med den, slit den med åldern. Haha. 

    Mustikka,
    Var ni tydliga med att ni inte ville ha barn med på bröllopet? Och varför talade ni i så fall inte om det för den som ringde och meddelade att dom skulle ta med sig barnen?
    Jag har blivit så hänsynslös, vi har både uteslutit barnen på själva inbjudningskorten och så har vi talat om för alla att barn är uteslutna, tillomed min farbrors småbarn! Och ALLA föräldrar som vi har pratat med har sagt att vi har gjort helt rätt som uteslutit alla barn, dom tycker det är jätteskönt!
    Det har gjort mig övertygad om att man ibland förutsätter att människor ska ta illa upp för att man väljer att göra på ena eller andra sättet, men att dom allra flesta förstår och respekterar ens beslut. Man behöver inte alltid tassa på tå för att göra alla nöjda. Oftast så är man orolig i onödan över hur andra ska ta saker och ting.  Folk kan faktiskt ta att man ber dom lämna barnen hemma... Det blir inte så många sura miner som man kanske tror! Om ni verkligen önskar ett barnfritt bröllop så kompromissa inte, tala tydligt om att barn inte är bjudna.

    Pagnie,
    Vad effektiv du är. Jag känner att det står still just nu. Jag har ännu inte hittat några tärnklänningar, ingen slöja, inga skor... Men idag så beställde jag kravatter och näsdukar i färgen aprikos till brudgummen och bestmännen! 
    Nu är det riktigt nära för er ju... Vad avundsjuk jag blir! Men tänk vad tiden har gått fort ändå. Det känns som det var nyss vi lärde känna varann! Haha på tal om det, nu kom jag på att jag lovade dig en gång att jag skulle skicka en bild på mig till dig, för att du var så nyfiken på hur jag ser ut. Det har jag ju glömt bort! Skrattande

     

Svar på tråden Orientaliskt bröllop