• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Mustikka

    Lavelii Jag förstår dig angående bostaden. Vi ska bo en en studentbostad och det suger faktiskt. OJJ vad jag längtar efter att få köpa bostad men eftersom vi har ännu 3 år kvar och vet inte om vi ska bo i sverige eller finland så försöker vi att inte satsa på något.

    Men oroa dig inte ni kommer säkert hitta något bra antingen snart eller om några år, jag tror att när ni väl öppnat dörren till er första gemensamma bostad så kommer ni känna lycka oavsett om det är en hyres eller ett radhus. Märkt att man stressar över så onödiga saker man vill ha allt så perfekt som möjligt men i slutändan så är man bara lycklig över att man har ett men med sin älskling. =D 

    Vad gäller bordsplaceringen så vill jag inte ens börja tänka på det. Vi ska ju ha fått information om vilka som kommer den 26 juni. Tror ni en månad räcker att fixa placeringen? för man vet ju inte riktigt nu vem det är som kommer. Det där med bordspacering är det då någon som visar familjerna platserna eller går dem och letar efter den själv? har inte alls koll.

    Det är ju ganska bra om man meddelar gästerna att det är placering och därför viktigt att säga exakt hur många det är som kommer så att dem får en plats att sitta på =)

    Har ni tänkt på hur ni ska göra med barnen? vi har en del små kusiner som självklart kommer annars blir det en himla liv men känns så OTROLIGT onödigt att betala massor för stolen, barn varken sitter eller äter maten.

    Sorry blev en massa inlägg nu :P 

  • Mustikka
    Kitkät
    Tack så mycket, ångrar mig inte en sekund så fort den kom på mig kände jag att jag gjorde rätt val =D
    Japps det är samma designer, hon har så otroligt fina klänningar. Är jätte nyfiken på din sen, den är jätte vacker på bild men säkert mycket finare på dig. Min har dessvärre ingen Bh, visserligen är det korsett men har så liten byst att de inte är en skillnad haha, behöver säker en bra bh med sånna dära kycklingfileér för en liten fylligare form.  Kollade lite på underkläder men dem var också extremt dyra, typ en trosa kostade 400 kr på feminint Förvånad men kanske kvalité är skönare att ha på lr något :P
  • Mustikka

    Woops glömde svara på din fråga ang klänning butiken. Lovebirds heter den men är här i Helsingfors. Dem hade många märkesklänningar. Synd att det inte finns en liknande butik i stockholm, iaf inte vad jag vet.
    Kom till Finland över en minisemester annars ;) 

    Förstår inte heller hur din klänning inte sålts redan, du har gått ner i pris ganska mycket. Folk är väl för giriga fast än den är ny så vill de ha från butiken. Det är jätte synd hade jag fått min klänning billigare från blocket ny eller inte så skulle jag köpa den direkt. Men ge inte upp hoppet den kommer bli såld, det tar bara lite tid =) 

  • kitkät

    Mustikka, ja det har varit många diskussioner om barn här på tråden. Vi har valt att utesluta ALLA småbarn, inte ens dom från närmsta familjen har vi bjudit. Först var jag också orolig över reaktionerna från dom närmsta, men vi har faktiskt bara fått bra respons. Och även om vi skulle få sura miner så skulle jag inte kunna bry mig mindre, det är vårt bröllop och om det är nära släkt så borde dom kunna respektera ens val! 
    Jag känner inte för att kompromissa med våra önskemål på vårt bröllop, jag vill inte tänka tillbaka och ångra att vi bjöd barn som förstörde vårt bröllop med skrik, gråt och spring. Då tar jag hellre sura miner från föräldrar till barnen som ifrågasätter våra val, men då kan jag också förklara varför vi har gjort det valet! 

    Och jag tänker som så att om det är nära släktingar, alltså kusiner etc så borde ju dom respektera ens önskemål och man kan då föra en dialog och förklara varför man gjort det valet att inte bjuda några barn överhuvudtaget. 
    Men som sagt, jag tror inte att någon surar bara för att man skriver att man vill ha barnfritt! Det är vanligt att man skriver på kortet att man vill ha ett barnfritt bröllop, däremot så är det kanske mer ovanligt att göra så som vi gjort och inte bjuda några småbarn alls, inte ens min farbrors barn eller min fästmans brorsdotter. Men dom tycker bara det är skönt att inte behöva ta med sig barnen! :) 
    Och för att vara säkra på att ingen tar med sig barnen ändå (vilket många kan göra, trots att man skriver barnfritt), så har vi inte skrivit med barnen i inbjudningskorten, bara föräldrarna! 
     

  • Pagnie

    mustikka: din klänning var verkligen underbar. jag som är helt förälskad i prinsessklänningar älskar verkligen den där. jag förstår vad du menar med att allt kommer nu. helt galet. känns som man har fixat såååå mycket men ändå att det är sååå mycket kvar.
    jag måste fixa trosor och gärna ett par andra örhängen. vi får se hur det blir.

    Kitkät. den är två lager. men det ena lagret är ju mycket kortare. och som sagt den är 3 meter. men den finns här om du vill ha den sen ;)

    Tjejer huuuuuur ska jag klara mig i helgen? R ska ha sin svensexa i helgen. skjutsade honom till jobbet i morse och nu får jag inte se honom förrän på söndag kväll. okej klart han ska ha sin svensexa men jag är väääääldigt dålig på att vara själv. hur ska detta gå? kommer dock åka till svärföräldrarna men jag kommer ändå sakna honom massor. har roat mig massor nu under dagen med att måla om lite möbler. tror det kommer bli jättebra. skönt att sysselsätta sig med något.

  • Lavelii

    Kitkät & Mustikka,


    (VARNING FÖR LÅNGT OCH FÖRVIRRAT/ONÖDIGT INLÄGG!!) Då ska vi se... gästlistan som så irriterar inte mig så mkt. Den fylls inte heller direkt på av mina föräldrar för att de faktiskt (halleluja) mer och mer kommer till insikt om att det är MITT/VÅRT bröllop och att om jag ska gå efter principen att bjuda alla som någonsin bjudit oss eller som är släkt men långt ifrån, så kommer jag utan tvekan ha ca 300-400 på bara min sida! Så, jag har bjudit dem jag vill ha där. Plus att jag talat om för mina föräldrar att de får bjuda sina mostrar/fastrar/morbröder/farbröder också med respektive MEN INTE deras vuxa gifta barn (alltså mina föräldrars kusiner), såvida det inte är folk som JAG också vill ha där för att jag kanske har en egen relation till dem (det har jag ju med vissa av dem). I början så sa ju då föräldrarna "Men man kan inte bjuda den av våra kusiner men utesluta den andre av våra kusiner" osv... Men nu på senare tid har både mamma och pappa sagt att jag ska göra precis som jag själv vill och att det faktiskt finns ett max antal som jag inte vill/kan överstiga.


    Det som dock ger mig huvudbry är placeringen i lokalen. Ska försöka förklara... Vi kommer ha fyrkantiga bord i mitten så att säga. Mot väggarna så är där en upphöjning och där är det långbord (12 manna bord till höger och vänster om honnörsbordet, 12mannabord till höger och vänster om scenen, och sedan 24a mannabord mot väggen längst in i lokalen). Att fylla borden är inga problem...inte heller vem som ska sitta var av gästerna... Men de borden som är placerade bredvid honnörsbordet är ju tilltänkta den närmsta släkten från bådas sida. Det är 36 platser på min sida och 36 platser på hans sida. 36 platser!!!! Det är ju för det första en ren omöjlighet. Det är rent idiotiskt. Försöker verkligen vara kortfattad nu alltså...

    Jag har 7 mostrar/morbröder (alla utom en är gifta, med vuxna barn med familjer alternativt gifta med yngre ogifta barn). Jag har 4 fastrar (samma där, gifta vuxna barn osv). Ni kan ju bara imagine att detta blir betydligt mer än 36 pers (som då räknas som allra närmsta släkten). Vem ska jag placera på de 36 platserna? Min mammas äldsta bror har jag inget emot, däremot är jag inte alls förtjust eller tight med hans vuxna barn (mina kusiner) plus att jag klarar inte av hans fru (och ingen annan i familjen gör det heller) så jag vill INTE ha  hans familj bredvid mig (de sprider dåliga vibbar till alla!). Och det accepterar min mamma.
    Hon och pappa accepterar att jag väljer vilka jag vill ha däruppe vid min sida, men hur jag än vrider och vänder på det så kommer jag antingen få "splittra" familjer för att de inte får plats däruppe, eller så får jag helt enkelt välja en av mammas syskon plus familj och en från pappas sida plus familj och resten placeras på de fyrkantiga borden. Ett annat alternativ har varit att mostrar/fastrar/etc med sina respektive och ogifta vuxna barn får sitta där för att sedan sätta de "unga" familjerna/kusinerna som är dem som verkligen kommer festa vid de andra borden. Men då "måste" jag även placera kvinnan som gör mig galen däruppe med min morbror och deras vuxna ogifta dotter som ger mig allergiska reaktioner! Plus att hon själv inte ens hade velat sitta där utan med sina gifta äldre syskon.

    Jag vet egentligen precis hur jag vill ha det och vilka jag vill ha däruppe... men det går inte ihop med antalet. Vid plan A så blir det för många, när jag då tänker plan B så blir det för lite vilket göra att det blir tomma stolar däruppe...
    Och placeringen av borden i lokalen är som det är för att det är så lokalen ser finast ut när den är för 350-400 pers.

    Men alltså, jag är så trött på mig själv!! Känner att någon får ge mig en b*tchslap (haha!!) snart så att alla hjärnceller faller på plats här och jag får någon jäkla epiphany/uppenbarelse!

    Och ang. lägenhet, håller jag med er helt. Menade inte att de skulle kännas tillfälligt så. Men hittills så har vi inte heller sett hyresrätter som jag verkligen känner att vi skulle trivas i. Det är alltid något med dem, och i hyresrätt kan man inte göra så mkt ändringar. Man mer eller mindre får ta den som den är...eventuellt lite tapetseringar... Men ja, det kommer ordna sig. Vi kommer inte stå utan hem och vi vill verkligen inte köpa för att köpa. Det är vi super överens om. Så det kommer inte bli något impulsköp här inte.

  • Lavelii

    Mustikka,

    Jag tänkte att vi ska ha en eller två från serveringen som till en början får ta hand om gästerna så de kommer till rätt plats. Dem får ha en lista och bordsnummer för alla och sedan hänvisa dem. Annars vet jag att de gamlingar (inte för att de är många alls) som kommer kommer ju bara ta sin plats oavsett vart det är. De tänker inte direkt att "oj, det där kanske är till för brudens familj"... nej nej, här tar vi första bästa hahaha...
    Tänker inte komma in i lokalen för att se en amo sitta felplacerad rakt framför min näsa typ hahaha...

    MEN SÅ FIN DU ÄR i klänningen!!!!!!! Jättefin!!!!! Och så roligt att höra att du fått tillbaka känslan för planeringen igen!!!! VÄLKOMMEN TILLBAKA!!! haha... och förstår verkligen att ni inte vill satsa på något när ni inte direkt vet vart ni kommer bosätta er sen. Vad vill din fästman? Vad vill du?

    Återkommer snart igen... har ett möte att springa på nu hahaha
    Så jag lämnar er tillfälligt med mina ego inlägg här (speciellt det ovanför!)... Hoppas den lite mer ödmjuka Lavelii hittar tillbaka snart. {#emotions_dlg.djavulsk}Oskyldig 

  • Mustikka

    Lavelii Du är så himla härlig haha. Skratta och fick samma förvirring samtidigt. Satt på metron på väg för att täffa min svärfar och var tvungen att säga det. Hinner inte svara men var tvungen att tacka för en ovanlig metro resa. Fick folk att fnissa med mig :p Vår kultur är verkligen upp och ner men så härlig på sitt sätt.

  • Pagnie

    så kära flickor. idag var det sista dagen för att svara på vårt bröllop. pang sa det och massa kom in idag. Svärmor satt på en bunt och några hörde av sig till oss.
    vi vet fortfarande inte hur det blir med dom från iran och sen är det ca 6 familjer som inte svarat. men vi blev många färre än vi hade trott. just nu är listan på 110 stycken utan att ha räknat med dom från iran och dom som inte svarat nu.
    Måste säga att det känns galet bra. då vi från början hade tänkt att vi skulle ha 120 gäster. vårt avtal gäller 125 gäster så kan vi hålla oss runt det så är vi mycket glada. detta gjorde även att många som vi hade bjudit ensamma tog med sig sina respektive. anledningen till att det blev sånt fall var att vissa så kom bara en ur familjen och så.
    så nu kan jag äntligen börja vika lådorna och fixa med alla små detaljer. känns så skönt att jag inte behövde beställa mer då jag bara hade 140 lådor. haha

    Men nu sitter man här ensam när ens blivande man är ute och gör stan i stockholm. så vad ska jag göra då? jo jag ska städa och spela dataspel. ;)

  • Lavelii

    Mustikka, hahaha!! Jag är glad att jag kunde tillföra lite skratt. Jag skratta själv åt mitt inlägg när jag läste den i efterhand... haha om ni hade sett hur jag drämde på tangenterna emellanåt SkrikandesSolig

    Men iaf, nu är jag lugnare. Måste dock ordna detta på något smidigt sätt alltså...
    Tror absolut att en månad är tillräckligt med tid för placeringen! Vi har inte ens skickat ut våra kort än (har inte ens beställt dem!!!!), men jag tänker att man vet ju på ett ungefär vilka som är "givna" på bröllopet och de kan man ju redan "placera"... sen tar man resten när man fått in allas osande.

    Ang barn... Ja, som Kitkät sa, det har varit ett diskussionsämne tidigare... Vi kommer ha barn, men skriva barnfritt Solig  Jag vill ju ha vissa barn där, mina småkusiner och kusinbarn (och dem tillsammans är typ 10-15 pers, beroende på vilken ålder jag räknar från), men andras barn än så är jag inte så intresserad av på vårt bröllop just. Min fästmans sida har kanske 5 barn MAX. 
    Men ja, hur man egentligen ska tänka där...med plats, mat osv... För vår del kommer de ju betalas för på samma sätt som vuxna. Men jag har själv tänkt tanken att det är lite surt att en massa barn för det första ska uppta plats som en vuxen (som vi vill ha på bröllopet) kunde fått (men som vi kanske valt bort pga "platsbrist"). Därför beslutade jag mig för att skriva barnfritt, för annars hade vi haft dagis och vi hade fått betala för barn vi inte ens vill ha där eller har relation till.

    Hur tänker du/ni? Vad säger dina föräldrar?

    Pagnie,
    Vad skönt att ni fått in de flestas svar! Och bra att du sysselsätter dig Det är söndag närsom
    Hur många är det förresten från Iran som eventuellt kommer?

    Imorgon ska jag till Kosta Boda Art & Spa Hotell med några kollegor. Ska bli så otroligt skönt!! HAr aldrig varit där tidigare men det sägs vara helt magnifikt. Så det ska bli kul. Ska passa på göra pedikyr och eventuellt någon ansiktsbehandling och nästa vecka så får jag äntligen mina ringar!!!! De har kommit nu från USA och är just nu hos svärmor och svärfar, så när vi åker dit så får jag dem )) Så späääänd!!!!

    Ha en trevlig helg tjejer  

Svar på tråden Orientaliskt bröllop