• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

    Tack, Kitkät! Vet inte varför jag fick för mig att det var giltigt kortare tid. Så idag skrev jag och fästmannen på och han ska skicka den från Sverige, eftersom han åker hem till Sverige i några dagar. Litar inte på postservicen! Skrattande

    Kan tyvärr inte hjälpa dig ang slöjan men det kanske är bäst att du frågar dem i butiken? Har du kollat blocket annars? Eller om någon har lagt ut annonser här på BT?

  • Lavelii

    Hallo

    Gud, har suttit med gästlistan sen jag kom hem från jobb och fick utbrott i telefonen till stackars mamma. VARFÖR HAR JAG TYP JORDENS STÖRSTA SLÄKT!!!! Blir ju rent kaos när jag tänker på bordsplaceringen... ska jag gå efter traditionerna? Eller ska jag göra som jag vill?! Mamma säger att det är MITT bröllop och att jag bestämmer och behöver inte bry mig om någon annan!! Men ja... jag vet fan just nu!
    Svårt att förklara vad det är som blir galet egentligen, men om jag hade kunnat få in ritningen på lokalen och vart borden är placerade osv så hade ni förstått varför jag blir gråhårig av detta (även om jag egentligen borde lyssna på min mamma och göra som JAG vill!)... Iaf, blä, orkar inte tänka mer på de ikväll... haha...

    Kitkät,
    Jo, slöjor verkar också kosta en slant men det finns säkert massor med olika och i väldigt olika prisklasser. Den jag provade kostade som sagt strax över 2000kr... och det förvånar inte mig när jag tänker efter...den var verkligen MAGISK och kvaliteten på den var helt underbar. Men mer än så har jag inte kollat i nuläget...
    Dock frågade jag där jag köpt min klänning i fall jag behövde oroa mig för långa leveranstider osv och då sa hon nej. Det är absolut inte som med brudklänningarna iaf! Så hon tyckte inte att det var någon stress med slöja...
    Det var synd att du inte tänkte på det tidigare med din klänning. Men gav dem dig någon tid för när den kan vara klar då? Har du långt från sthlm? 

    Ahh, vill också kunna diskutera lägenhet och inredning som er!! Men fortfarande inte hittat någon intressant bostad... verkar svårt. Så nu funderar jag på om vi bara ska ta en hyres och sedan satsa direkt på radhus/hus om 1-2 år ist. Fästmannen hade ju egentligen velat flytta till radhus direkt...men det känns som ett för stort projekt i nuläget. Men ska man tänka så som jag börjat göra nu, med hyres osv... så känns de som att man inte riktigt kan eller kommer riktigt rota sig där, för man kommer se det som en tillfällig lösning tills vi hittar annat. Vill inte heller känna så i vårt första gemensamma hem!! Men jag sätter min tilltro hos Gud... vi kommer få det som är perfekt för oss oavsett om det är i enlighet med det vi önskar och vill i nuläget eller ej. 

    Måste också börja tänka på hindersprövningen snart... har helt glömt den. Och sen gifta oss borgligt... satt och tänkte idag om vi ska göra det strax innan eller strax efter den kyrkliga vigseln... hmm...

    Men ja, nu tänker jag inte tänka mer utan sova! haha...

    hoppas allt är bra med er tjejer! 

  • Lavelii

    Alltså med strax innan/efter så menade jag inte samma dag. haha... typ någon dag innan eller någon dag efter...

  • kitkät

    Lavelii,
    Precis så känner jag så fort jag tänker på gästlistan, jag blir irriterad och frustrerad på en gång, trots att vi har varit rätt så duktiga med att begränsa antalet gäster. Men ändå så dyker det ju upp gäster som mina föräldrar vill bjuda och det är människor som jag känner att det kvittar om dom deltar eller inte! Men ändå så vet jag att mina föräldrar har glädje av att ha med dom på vårt bröllop, så det känns ok. 

    Vad är det som gör dig frustrerad angående bordsplaceringen? Vad är det du vill göra som avviker från det traditionella? Vill ni ha långa eller runda bord? 

    Åh, nu gjorde du mig lugn angående slöjor. Skönt att det inte är långa leveranstider!
    Och angående brudklänningen så skulle jag återkomma när jag kan åka till Stockholm igen och höra av miget  i god tid, då ska hon se till att datummärka min klänning, så att sömmerskan gör klart den tills dess.  
    Det vi ska göra klart nu när vi åker till Stockholm nästa vecka är att besöka floristen och diskutera min & brudtärnornas blombuketter! 

    Jag förstår att det känns frustrerande med lägenhet, men om ni inte hittar någon bostadsrätt som ni verkligen faller för inom en snar framtid så tycker jag (inte för att mitt tyckande spelar någon roll för er) att ni ska satsa på en hyreslägenhet tills ni hittar något ordentligt, som ni vill stadga er i en längre tid.
    Vi ska flytta in till en hyresrätt, det är ju visserligen nyproduktion och en drömlägenhet för oss men vi vet ju inte om vi kommer bo kvar där länge eller bara ett-två år, tills vi hittar en bostadsrätt som vi vill köpa. Hyran är väldigt dyr just för att det är nyproduktion, så i längden skulle det löna sig för oss att köpa en bostadsrätt istället! 
    Men vi känner inte alls att det bara är en tillfällig lägenhet i väntan på något bättre, så länge det är en fin lägenhet och man trivs så kan man ju göra det till sitt hem - oavsett om man ska bo där en livstid eller bara ett par år! Och det är ju fortfarande ens hem, även fast man bara hyr det. Det är väl bättre att flytta in till en hyresrätt istället för att jäkta och ta första bästa bostadsrätten/huset? Glad
     

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-05-29 15:16:09 följande:
    Jag ringde till White Birds nyss och frågade om dom hinner sy klart min klänning till den 4/6 eftersom jag ska till Sthlm då. Men dom har så många klänningar som ska sys nu och eftersom jag inte angav något specifikt datum när jag var där sist, så hinner dom tyvärr inte med min klänning till dess. Vad dum jag är, jag har ju vetat att jag ska åka till Sthlm i två veckor nu, jag borde hört av mig direkt och sagt att jag kommer så att dom hade märkt min klänning med ett deadline-datum! Men men. Nu får jag hitta ett nytt datum snart som jag kan åka till Sthlm! 

    Men jag tänkte fråga er, om man ska beställa en slöja - hur lång leveranstid brukar det vara? Är det någon som vet? Det är väl inte flera månader, som med klänningar? Pagnie, vill du sälja din slöja annars? Haha. 

    Nä, vi har inte skickat in hindersprövningen ännu. 

     
    haha jag tänkte faktiskt sälja min slöja. så vill du ha den så är den din. :D
  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-05-29 15:16:09 följande:
    Jag ringde till White Birds nyss och frågade om dom hinner sy klart min klänning till den 4/6 eftersom jag ska till Sthlm då. Men dom har så många klänningar som ska sys nu och eftersom jag inte angav något specifikt datum när jag var där sist, så hinner dom tyvärr inte med min klänning till dess. Vad dum jag är, jag har ju vetat att jag ska åka till Sthlm i två veckor nu, jag borde hört av mig direkt och sagt att jag kommer så att dom hade märkt min klänning med ett deadline-datum! Men men. Nu får jag hitta ett nytt datum snart som jag kan åka till Sthlm! 

    Men jag tänkte fråga er, om man ska beställa en slöja - hur lång leveranstid brukar det vara? Är det någon som vet? Det är väl inte flera månader, som med klänningar? Pagnie, vill du sälja din slöja annars? Haha. 

    Nä, vi har inte skickat in hindersprövningen ännu. 

     
    nej det var ju jättesynd med klänningen kitkät att du inte fick hämta den. Men tänk så här i alla fall. du har ju 4 månader kvar innan du gifter dig så då är det kanske bättre att dom stackarna som gifter sig juni eller juli får sina klara först. Finns nog många som har panik precis som jag hade där ett tag. Så den som väntar på något gott......du vet ;)
  • Mustikka
    Tack tjejer för er förståelse ni är verkligen fantastiska och dem som faktiskt förstår en i både glada och sorgsna delar i livet. Vi delar så mycket tillsamans och ni får en på bästa humöret varje gång. Tack verkligen för er fina ord dem störrar så otroligt mycket, skickar en virtuellt kram till er alla <3

    Nu har man stress här som bara den, har städat lägenheten, flyttar till sverige om några dagar tills hösten. Så det kommer någon som ska hyra min lägenhet =) Och under denna korta vecka har jag hittat ett super bra ställe där dem säljer min gamla klänning och tar 20 % av priset. Tycker det är super smidigt och man slipper tänka på det själv, butiken har den på internetsidan på skyltfönstret osv. Ser också att ni talar om slöjor... fick en chock när jag såg priserna så jag tror faktist att jag ska köpa dem via kina sidorna, testar på det först om den inte är fin så får jag köpa en i butik. 

    Har äntligen också provat min klänning, DEN ÄR UNDERBAR men har ett litet problem :( Får lite hull i ryggen och avskyr det, så är på en mega diet nu. Måste skicka lite bilder och visa båda klänning och bukett.

    Sen håller vi på att boka hotell och resa, måste säga att det är en plåga att välja bland alla hotell men vi fick ett super bra erbjudande på lets deal som vi ska köpa i morgon.

    Har ni skaffat underkläder? smycken? tiaror. Känns som om alla små grejorna kommer för min del nu när jag tagit en paus från allt. Men nu känns det lite roligare att planera än innan. =)

    Jaquette är bokat MEN nu till ilandsproblemet haha ska det vara en kravett som matchar temat eller ivory?? hmm

    JAG HAR 1 MÅNAD 26 DAGAR 23 TIMMAR OCH 58 MIN KVAR Solig Förvånad Woop woop
  • Mustikka

    Underkjolen föll ner där så den är inte så lång och den blir lite finare när underkjolen korrekt på =) 



    Min made of honor ska ha den i rund form och jag ska ha samma men med dropform. Inte för stor men sådär lagom =) Han hade ingen bild på det men ska gå efter den här buketten. Själv älskar jag färgerna kunde inte få en bättre bukett som är mer Jag. Hur går det för er tjejer med buketterna?? 

  • kitkät

    Pagnie,
    Ja, det är lite tråkigt. Jag vill ju ha hem klänningen nu nu nu! Men samtidigt så har jag ju inte bråttom så det är ok. Det är mest själva tanken att ha den hemma och kunna titta på den varje dag som jag längtar till! :)

    Vad gäller slöjan, jag vill ha en som är något längre än din, helst 4 meter lång och så vill jag att den ska vara "tjock", om du förstår vad jag menar? Din slöja är väl bara ett lager eller?
    Jag tycker din är fin just för att den är enkel, utan varken strass eller spets. Det är en sån jag är ute efter, men jag vill gärna ha en som är lite längre tror jag. Men jag återkommer om det. Jag ska till butik och prova lite olika slöjor och om jag känner att tre meter räcker, så kanske jag kan köpa din! Men det är svårt att säga när jag inte har provat några slöjor överhuvudtaget!

    Mustikka,
    Vad är det för butik du pratar om? Jag har ännu inte fått min klänning såld! Konstigt tycker jag, med tanke på att den kostar 19700 kr i butik och jag säljer den för 12000 - med underkjol! 

    Vad härligt att du också fått prova din klänning nu. Visa gärna bilder om du vill! Visst är det en Madeline Gardner? Jag har ju en "Mori Lee by Madeline Gardner". 
    Och din bukett är jag jättenyfiken på!  

    Min klänning har ett inbyggt stöd, så som tur är behöver jag inte ha någon BH. Min klänning är ju dessutom väldigt urringad bak, så det är skönt att jag slipper tänka på BH! Jag var lite orolig innan jag provade klänningen, att jag skulle behöva BH och eftersom den är urringad bak så hade det blivit ett litet problem. Men nu slipper jag det problemet eftersom klänningen hade så bra stöd i sig. 
    Det enda jag ska ha under brudklänningen är alltså ett par sköna, hudfärgade eller vita trosor samt underkjol! Smycken har jag inte köpt ännu. Inte hårsmycke heller, men jag har hittat jättefina på etsy.com

  • kitkät

    Åh, vad fin du är i din klänning Mustikka! 
    Jag gillar vanligtvis inte prinsessklänningar,  men denna var jättefin på dig! 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop