• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

    flickor, här har ni varit flitiga och hållit igång tråden ordentligt. Bra jobbat, hahaha! Tog mig bara två dagar att läsa igenom allt! Skrattande Ni får förlåta att jag inte har varit aktiv men jag har faktiskt följt era diskussioner. Känner inte att jag har så mycket att tillföra så jag har valt att inte kommentera, ni är ju så otroligt duktiga med allt peptalk, råd och stöd!

    Har varit otroligt trött de här senaste dagarna, har varit ganska mycket med plugget men nu har vi långhelg och imorgon åker jag hem till Sthlm. Ska bli skönt att träffa föräldrarna, även om jag har massa arbeten att skriva. Tänkte passa på att boka tid för provsminkning och provuppsättning, boka tid för provsmakning av tårtor och boka tid med DJn också. Vi har även varit i kontakt med den persiske kocken och har NÄSTAN bestämt menyn.

    Tack, tjejer! Det var verkligen den bästa möhippan jag kunnat tänka mig och jag hoppas att ni får minst lika roligt på era möhippor! Ska bli roligt att få läsa era historier och det snart, hoppas jag. Och ni ska nog inte vara nervösa! Jag var oxå nervös efter att jag fick alla uppgifter, speciellt sjunga-delen. Men när jag väl kom igång så ville jag inte sluta, hahaha! Stackars alla som var tvungna att höra min "skönsång"!!!

    Pagnie, vad roligt att ni äntligen har fått era lådor! Vet att du har sett fram emot att få dem jättemycket! Och de är jättefina verkligen! Diggar fjärilstemat på dem och placeringskorten!

  • Pagnie

    Kitkät: Tack, sorry att jag inte svarar på alla era inlägg men känner att jag inte har så mycket att tillföra tyvärr.

    Goli: Ja vi saknar dig här. Skönt att du snart kommer på svensk mark igen. måste ju vara jätte skönt verkligen. Och få lite saker gjorda och så. Jag ska ju träffa frisören på onsdag. längtar så galet mycket. ska verkligen bli jätte roligt att se hur det blir. Då ska ni få en bild sen. måste verkligen leta lite bilder nu så jag verkligen kommer på hur jag vill ha det.

    vad roligt att du är nöjd med möhippan. dock kommer inte min bli än på länge. den kommer nog bli rätt nära bröllopet skulle jag tippa på. Så det får ni nog vänta med historier om.

    Ja jag har verkligen längtat efter dom. temat fjärilar lyser ju verkligen igenom känner jag. R's strumpor kom igår också. har köpt sådana svarta där det står "so you dont get cold feet" sjukt söta.
    Har beställt en del saker från Ebay nu så nu väntar jag spänt här.

    Är ju hög tid att beställa för det kan ta en månad att få det nämligen. SKa beställa massa dekorationsfjärilar också. Tror det kommer bli fint. vill ha massor i blommorna och så också.

  • Lavelii
    Viola skrev 2013-04-30 13:05:07 följande:
    HAHA!! Vad är det med Cleopatra??? Det är där F's familj vill ha, så de hade preliminärbokat det i hopp om att vi skulle ändra oss!! 

    Men som F säger "den som betalar, den bestämmer"...hahaOskyldig...Jag har börjat anamma det tankesättet lite mer, så det gör att jag vågar sätta ner foten, lite iallafall. Men visst är det en del kompromissande.

    Och jag förstår deras vilja att ha det i Södertälje, jag gör verkligen det, men varken jag eller F har någon speciell relation till Södertälje, jag har liksom varit där sammanlagt 3 ggr. Även om Cleo är vackrare än Märsta, så har vi alltid älskat lokalen/kyrkan i Märsta, han som driver stället har lite mer "vår" vision, prästen är jättetrevlig, kyrka/festvåning är i anslutning till varandra, mycket närmre oss än Södertälje, osv. Det har liksom känts som att det är där vi ska gifta oss ända från början, trots att det finns finare lokaler i Södertälje.

    Er lokal låter jättefin, lyxigt att ha en nyrenoverad festlokal!!! Skrattande Vet ni hur den kommer se ut? Vad är det för problem som uppstått med renoveringen? Vilken kyrka ska ni vigas i?
    Ja, ingen aning! haha... Visst, det är en väldigt vacker lokal men jag fastnade totalt för Hallunda. Stort, ljust och högt i tak! Älskar stuket de har

    Ni ska helt klart välja den lokal ni känner är "er". Den ni känner att ni vill ha. Folk kommer alltid ha sina åsikter och sina önskningar, och dessa kan kvitta om inte de sammanfaller med era viljor och önskningar Har aldrig varit i Märsta kyrkan/lokalen, men har för mig jag sett bilder på den. Den är väldigt fin!

    Vi kommer vigas i kyrkan tillhörande lokalen; St Petrus Paulus kyrkan. Tycker det är otroligt skönt att de ligger i anslutning till varandra, precis som er. Vi kommer dock inte använda den församlingens präst, då min pappas kusin är präst och har vigt halva släkten och döpt mig (och tjocka släkten typ) så det kommer vara han och eventuellt en till från min fästmans sida.
    Känns jättebra med nyrenoverad lokal! Vi har fått se hur den kommer se ut (och har sett starten av renoveringen, då hade de börjat med väggarna). Fått se materialet de använder på väggar, golv, bar och sen vilka gardiner de ska ha... Mycket nöjd även om jag var rädd att golvet skulle "mörka ner" lokalen, då golvet kommer vara högglansigt brunt marmor (men mixat med beige golvplattor). Men eftersom lokalen är så luftig och högt i tak så har den "råd" att ha mörkare golv. 

    Jag vet inte exakt vad problemet är gällande renoveringen förutom att det var något med golvet. När jag pratade med arrangören så hörde jag att han var otroligt trött och stressad och jag kände att jag vill inte ens veta vad problemet är. Jag litar på att de fixar det och vi ska inte gifta oss på 6 månader så under den tiden kommer lokalen definitivt bli klar. Jag sa till honom att jag skulle höra av mig i mitten på maj ist, när lokalen ska vara färdig och han kanske är mindre stressad. Det uppskattade han väldigt mkt. Tror han haft en och annan hysterisk bridezilla på sig redan hahaha...

    Hur går det för er annars? Har ni bokat sångare osv? Eller ska ni ha dj?
  • Lavelii
    kitkät skrev 2013-04-30 12:11:27 följande:
    Jag förstår din frustration, Lavelii. Ibland blir jag som sagt trött på vårt folk, för man kan aldrig vara ärlig känns det som, då trampar man någon på tårna! Man måste hela tiden tassa på tår för att inte kränka någon. Och jag är så trött på det! Nu när det gäller något så stort som vårt bröllop då känner jag att vill vi inte ha barn, då ska vi också vara tydliga med det och vill någon känna sig kränkt, ja då får dom göra det! Då är det deras problem. 
    Jag är så trött på att alltid tänka på hur saker och ting uppfattas av folket.
    Min mamma tycker också att det inte är så fint att vi skriver hur många inbjudan gäller på korten, men jag kände vi måste göra så för att undvika missförstånd angående vilka som verkligen är bjudna etc. I många familjer (t ex familjevänner, föräldrars kusiner etc) så har vi enbart bjudit föräldrarna, även om barnen är vuxna. Och då vill vi att det ska vara tydligt. Samma sak med familjer som har småbarn som vi har uteslutit, det vill vi också ska framgå tydligt. Och jag ser ärligt talat inte vad som är fult med det, det är bara vårt folk i så fall som är lättkränkta!
    Min vän och hennes man (också syrianer) har fått flera kort där det står just hur många inbjudan gäller och dom har då aldrig reagerat negativt på det! 

    Haha, märker ni att jag är irriterad nu?  

    Jag tycker absolut att du ska skriva på korten att ni vill ha barnfritt bröllop. Jag skulle aldrig lita på att föräldrarna lämnar barnen hemma om man inte skriver så. Även om många tycker det är skönt att lämna barnen hemma när dom är små, så finns det säkert många som gärna tar med barnen eftersom dom tycker det är kul att barnen får följa med på bröllop. Och då kommer ni få ett bröllop kryllande av barn! 
    Vad är det som gör att du tvekar på om ni ska skriva med det eller inte? Det står ju på alla kort i princip, så det är ju inga konstigheter! Och om det är vissa barn som du vill ha med, så kan du ju prata direkt med deras föräldrar!
    Håller med dig helt!
    Vi kommer skriva att vi vill ha barnfritt... men vad räknas då som barn egentligen? För mig känns allt under 10-12 år som barn! Men ja, det kommer stå på korten, sen hoppas jag att folk respekterar det och att jag inte behöver ta diskussionen med folk när de osar!
    Jag har ventilerat ut detta till mina kusiner nu i 2 dagar så jag känner att jag fått ut min frustration och irritation...hahaha... Men det kommer dyka upp igen. I know it. När korten ska delas ut! Nu är min frustration att vi fortf inte hittat kort vi tycker om!!!! Varför är det så himla svårt?!
    Hittat några på Calligraphen som jag tyckt om, men sen när jag beställer prov ex och studerar de lite närmre så blir jag bara trött på dem... :-/ haha...
    Har gått med på att åka till södertälje och kolla också. Skadar ju inte. Även om jag kollat hemsidan och inte funnit något alls av intresse där (tycker de är "för mkt")... Men kanske finns mer i butik...

    Förresten hur går det med din klänning?
  • Lavelii

    Pagnie, jättefina boxar! Fint med fjärilar
    De är beställda i utlandet va?

    Sitter också och funderar på favors... Vill ju inte bara ha några praliner eller så... Vill ha något som symboliserar oss två. Nej, nu ska det googlas!!  

  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-05-01 21:43:17 följande:
    Pagnie, jättefina boxar! Fint med fjärilar
    De är beställda i utlandet va?

    Sitter också och funderar på favors... Vill ju inte bara ha några praliner eller så... Vill ha något som symboliserar oss två. Nej, nu ska det googlas!!  
    yes dom är beställda från england. Skrattande
  • Pagnie

    Okej nu måste jag verkligen få ut min frustration för nu är jag så jävla förbannad att jag kokar snart.

    Har pratat med sambons bestman i några dagar angående hans svensexa. vi skulle komma fram till en helg som fungerar för alla då vi har en massa saker som vi gör.
    För det första så vill hans bestman har 3 hela dagar. alltså fredag morgon till söndag kl 23.59. Bara där blir jag frustrerad. jag får dessutom inte veta vart dom kommer befinna sig alltså jag får inte veta om dom ska vara i sverige eller inte eller vilken del av landet heller. blir helt galen. jag är jätte orolig att det ska hända något och då vill jag veta vart han befinner sig.
    Men nej det gick inte så jag gav upp den diskussionen helt för det gick verkligen inte.

    men okej sen började vi prata helger.
    vi åker till dalarna en vecka innan bröllopet och kommer då sitta med bordsplacering och grejer plus att vi kommer roa oss lite.
    Han ville ha helgen innan bröllopet. fredag till söndag. Jag tycker INTE att det är okej så nära inpå bröllopet osv.

    Jag gav honom heeela maj, 31 maj - 2 juni, 14-16 juni. 28-30 juni.
    Men nej ingen av dom dög. 14-16 skulle han på konsert och grejer och sen så fortsätter han tjata om juli. jag är stenhård på den men han tjatar och tjatar och säger att om jag inte ger mig så tar han honom på en helg som han bestämmer som kommer göra mig skitsur osv.

    Så han totalignorerar och verkligen kör över mig och börjar sen säga att han inte har råd innan dess och att han inte får ledigt osv osv. Detta efter att vi pratat i 4 dagar om det.

    då fick jag nog och sa att han får inte den helgen enkelt. jag kan ge honom lördag till söndag första helgen i juli men inte heeela helgen. annars får han ta en annan. sen säger jag att han är respektlös mot mig som bara kör över och efter det flippar han.
    han tar å 31 maj - 2 juni och säger att jag aldrig får prata med honom igen. tydligen gick det nu att ta den helgen. och jag är bara så ledsen och arg nu och honom ska vi ha bredvid oss i kyrkan och vid middagen?

    tycker ni att jag är helt idiot för det är verkligen så jag känner mig?

  • kitkät

    Lavelii,


    Ja, det är svårt med vart man ska sätta åldersgränsen! Det viktigaste för oss är i alla fall att det inte är några småbarn med på bröllopet! Och dom kommer vi utesluta. Och så tänker vi att alla under 13 år ska vi utesluta, om det inte är nära släktingar, typ kusiner. Och det är inte alls många, typ 4-5 stycken som är runt 10-14 år. Så det är skönt!


    Däremot så har vi lite problem att få till det på ett bra sätt med en familj. Dom har en son som är runt 6 år och en som är runt 13 skulle jag tro. Vi har inte så jättebra kontakt, men dom är på sätt och vis nära släkt till oss. Vi skulle kunna tänka oss att bjuda den äldre sonen, men den yngre vill vi ju utesluta eftersom vi har uteslutit andra i den åldern. Men det känns fel att bara bjuda det ena barnet i familjen, men inte den andra. Och bjuder vi båda, så måste vi ju även bjuda andra barn som är i den åldern (runt 6-årsåldern) annars blir det ju orättvist.
    Istället så funderar vi att utesluta båda då, men det blir ju också fel, eftersom han som är 12-13 år inte faller under kategorin "småbarn" och dessutom så har vi bjudit hans kusin som är 13-14. Har du/ni något tips på hur vi kan lösa detta? Hur skulle ni göra?

Svar på tråden Orientaliskt bröllop