• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Och vad gäller inbjudningskort, barn etc så har vi valt att skriva "Barn är en Gudagåva, men denna kväll vill vi fira i vuxet sällskap" och i varje kort har vi skrivit "Inbjudan gäller___ gäst(er)" längst ner i liten text. Detta för att förtydliga och så det inte sker missförstånd som jag berättade om förut! Många väljer att ta med sig barnen även fast man skriver på korten att man vill ha barnfritt, så genom att skriva ut antal gäster som inbjudan gäller så poängterar man extra mycket att det är barnfritt som gäller. 
    Vi har också valt att inte bjuda några sysslingar alls, varken små eller stora. Vi kommer bara bjuda deras föräldrar och då underlättar det att skriva hur många gäster som inbjudan gäller. Det blir helt enkelt inga missförstånd! 

    Vi vill inte ha några barn på bröllopet överhuvudtaget, varken mina kusiner eller min fästmans brorsbarn! Vi har dragit en hård gräns och vi hoppas att folk förstår vår önskan om ett barnfritt bröllop!  

    Detta med gästlistan/inbjudningskorten har nog varit det värsta med planeringen! Ibland vill jag slita av mig håret! Men nu är vi i alla fall uppe i 217 gäster exakt. Vi ska skicka ut inbjudningskorten i veckan! 

  • Viola

    Nej men det är en förlovningsceremoni, vi tänkte ha den dagen innan vår gillfest/förlovningsfest.

  • Lavelii
    kitkät skrev 2013-04-30 00:17:42 följande:
    Lavelii,
    Jag förstår precis vad du menar, jag förstår inte heller grejen med att ha en stor förlovningsfest. Vi förlovade oss, som sagt, hemma hos mina föräldrar tillsammans med våra familjer bara. Jag tänker att när man har så stor förlovningsfest som många väljer att ha, med upp till 200 gäster, vad finns då kvar till bröllopet?
    Nä, jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en stor förlovningsfest. Jag vill knappt ha ett stort bröllop!
    Skrev precis världens längsta meddelande typ och så gick allt bort. Och det meddelandet slutade i ilska!! Så jag börjar detta med irritation from hell! haha... Precis åkt tvärs över stan för ett jobbmöte med människor som inte behagar meddela förändringar tydligen. Så man åkte dit i onödan! Sen irriterar hela dilemmat med gästlista mig något så fruktansvärt idag! (Plus att jag ska ha min mens!!)

    Håller med dig helt! Det hade varit en annan femma om vi hade väntat med giftermål i 2 år eller så men nu hade det i så fall blivit två stora fester inom loppet av inte ens ett halvår. Känns väldigt onödigt!
    kitkät skrev 2013-04-30 00:19:49 följande:
    Och vad gäller inbjudningskort, barn etc så har vi valt att skriva "Barn är en Gudagåva, men denna kväll vill vi fira i vuxet sällskap" och i varje kort har vi skrivit "Inbjudan gäller___ gäst(er)" längst ner i liten text. Detta för att förtydliga och så det inte sker missförstånd som jag berättade om förut! Många väljer att ta med sig barnen även fast man skriver på korten att man vill ha barnfritt, så genom att skriva ut antal gäster som inbjudan gäller så poängterar man extra mycket att det är barnfritt som gäller. 
    Vi har också valt att inte bjuda några sysslingar alls, varken små eller stora. Vi kommer bara bjuda deras föräldrar och då underlättar det att skriva hur många gäster som inbjudan gäller. Det blir helt enkelt inga missförstånd! 

    Vi vill inte ha några barn på bröllopet överhuvudtaget, varken mina kusiner eller min fästmans brorsbarn! Vi har dragit en hård gräns och vi hoppas att folk förstår vår önskan om ett barnfritt bröllop!  

    Detta med gästlistan/inbjudningskorten har nog varit det värsta med planeringen! Ibland vill jag slita av mig håret! Men nu är vi i alla fall uppe i 217 gäster exakt. Vi ska skicka ut inbjudningskorten i veckan! 
    Jag har ju som sagt inget emot småkusinerna eller kusinbarnen (de är inte så många). Det jag däremot får huvudvärk av är barnen till sysslingar (vi har bjudit en del sysslingar, som jag har relation till). I specifikt en "släkt" av dessa sysslingar så snackar vi om ca 25-30 barn (förvisso en del av dem mellan 18-23). Visst, i regel brukar faktiskt inte dessa barn vara med på bröllop såvida det inte är deras mostrar eller så som gifter sig. Knappt så att de mellan 18-23 kommer om inte det är någon som de är nära till. Men ändå blir jag nojig! För jag var också inne på att skriva antal gäster på inbjudningskort men har fått subtila men väldigt bestämda indikationer på att det är en big no no från både min familj och hans. Att skriva att barn inte är välkomna är ok men det andra tyckte de inte om även om de inte direkt "förbjöd" oss. Det är ju ändå vårt bröllop i slutändan.

    Jag har fortf inte bestämt mig om jag ska skriva något om barn eller ej i inbjudan...min upplevelse av de senaste bröllopen jag varit på är att folk faktiskt inte ens vill ha med sina yngsta såvida de inte är nära. De vill ju själv kunna festa fritt. MEn vet inte om jag vågar lita på att det alltid är så och därmed blir så automatiskt på mitt bröllop med.

    Det som frustrerar mig är att om vi INTE skriver något i inbjudan...då måste vi ju räkna med dessa barn vid planeringen. Om dessa barn sedan inte kommer så har jag uteslutit andra till förmån för dem. Vi talar ju om en kanske 30 platser som kanske då står tomma sen...

    Förstår du/ni hur jag menar? Skriver väldigt stressat och snabbt här på jobb nu haha så ha överseende om vissa saker doesn't make sense haha...
  • Lavelii
    Viola skrev 2013-04-29 23:59:14 följande:
    Lavelli, Kitkät,

    Vad jag förstår era dilemman!!!!! Ett tips är att skriva ut "inga barn" med bättre formulering, och sen ta det privat med de familjerna vars barn du vill ska närvara. Så kommer nog jag göra. Det är liksom självklart att mina småkusiner ska vara med, men kanske inte så självklart att mina vänners eller hans kusiners småbarn ska komma.

    AAAh, det här med att trampa på tår, herregud säger jag bara, jag trippar på mina tår runt alla. Min egen familj OCH hans familj. Min familj vill inte under några omständigheter att bröllopet ska vara i Södertälje. Hans familj kan bara tänka sig Södertälje. På så vis börjar det...haha. Skippar jag en armenisk tradition så blir min sida förolämpad osv. Jag försökte göra alla till lags ett tag, men insåg att det inte gick, då satte F ner foten och sa att det blir där det passar OSS bäst. 
    Det hade varit så skönt att få åka iväg med våra närmsta...även om  det här "stora" bröllopet kommer bli kul och jag kommer älska det i slutändan och inte vilja ha det ogjort, så vill en stor del av både mig och honom ha något väldigt intimt och litet för att fira vår kärlek...Det är det allra viktigaste, och det är så himla lätt att hamna i den här bröllopshetsen, där allt ska vara stort, dyrt, pampigt och perfekt....Det blir liksom lätt fokus på fel saker. Så där har ni mina tankar kring bröllopet...hehe.
    Och i vårt fall tjatade alla om att bröllopet måste vara i Cleopatra (för den anses som finast och mest exklusiv I guess?!) och vi båda var benhårda på att bröllopet kommer bli där VI vill ha det (dessutom var Cleo fullbokad 100000 år innan! haha...). Speciellt min fästman har varit riktigt duktig på att tysta ner folk som ska komma med sina åsikter om lokal osv! Nu får vi ju en nyrenoverad lokal ist som ändå kommer behålla sin charm och ha det ljust och fint på väggarna så som jag vill ha det. Plus högt i tak! LÄNGTAR!!!!!
    (Dock fick jag höra att de har uppstått lite problem med renoveringen... inget jag väljer att oroa mig över dock, men hade jag varit brud i maj månad så hade jag nog varit lite nervös).

    Håller med dig i det sista du skrev. Det är väldigt lätt hänt att fokus hamnar fel tyvärr.
    Och även om jag förstår vad du menar med att bara åka iväg med den närmsta familjen (vi har också ibland lekt med den tanken) så vet jag att iaf vi kommer ångra att inte få ha vår fest! Detta är en gång i livet liksom!! Och det känner ju uppenbarligen du med redan...bara försök vara hårda med hur ni vill ha det. Stort eller ej så kommer det ändå bli intimt när ni känner att ni får det som ni vill (i största mån iaf...några kompromisser här och där får man väl alltid göra...)
  • kitkät

    Jag förstår din frustration, Lavelii. Ibland blir jag som sagt trött på vårt folk, för man kan aldrig vara ärlig känns det som, då trampar man någon på tårna! Man måste hela tiden tassa på tår för att inte kränka någon. Och jag är så trött på det! Nu när det gäller något så stort som vårt bröllop då känner jag att vill vi inte ha barn, då ska vi också vara tydliga med det och vill någon känna sig kränkt, ja då får dom göra det! Då är det deras problem. 
    Jag är så trött på att alltid tänka på hur saker och ting uppfattas av folket.
    Min mamma tycker också att det inte är så fint att vi skriver hur många inbjudan gäller på korten, men jag kände vi måste göra så för att undvika missförstånd angående vilka som verkligen är bjudna etc. I många familjer (t ex familjevänner, föräldrars kusiner etc) så har vi enbart bjudit föräldrarna, även om barnen är vuxna. Och då vill vi att det ska vara tydligt. Samma sak med familjer som har småbarn som vi har uteslutit, det vill vi också ska framgå tydligt. Och jag ser ärligt talat inte vad som är fult med det, det är bara vårt folk i så fall som är lättkränkta!
    Min vän och hennes man (också syrianer) har fått flera kort där det står just hur många inbjudan gäller och dom har då aldrig reagerat negativt på det! 

    Haha, märker ni att jag är irriterad nu?  

    Jag tycker absolut att du ska skriva på korten att ni vill ha barnfritt bröllop. Jag skulle aldrig lita på att föräldrarna lämnar barnen hemma om man inte skriver så. Även om många tycker det är skönt att lämna barnen hemma när dom är små, så finns det säkert många som gärna tar med barnen eftersom dom tycker det är kul att barnen får följa med på bröllop. Och då kommer ni få ett bröllop kryllande av barn! 
    Vad är det som gör att du tvekar på om ni ska skriva med det eller inte? Det står ju på alla kort i princip, så det är ju inga konstigheter! Och om det är vissa barn som du vill ha med, så kan du ju prata direkt med deras föräldrar!

  • Viola
    Lavelii skrev 2013-04-30 11:28:52 följande:
    Och i vårt fall tjatade alla om att bröllopet måste vara i Cleopatra (för den anses som finast och mest exklusiv I guess?!) och vi båda var benhårda på att bröllopet kommer bli där VI vill ha det (dessutom var Cleo fullbokad 100000 år innan! haha...). Speciellt min fästman har varit riktigt duktig på att tysta ner folk som ska komma med sina åsikter om lokal osv! Nu får vi ju en nyrenoverad lokal ist som ändå kommer behålla sin charm och ha det ljust och fint på väggarna så som jag vill ha det. Plus högt i tak! LÄNGTAR!!!!!
    (Dock fick jag höra att de har uppstått lite problem med renoveringen... inget jag väljer att oroa mig över dock, men hade jag varit brud i maj månad så hade jag nog varit lite nervös).

    Håller med dig i det sista du skrev. Det är väldigt lätt hänt att fokus hamnar fel tyvärr.
    Och även om jag förstår vad du menar med att bara åka iväg med den närmsta familjen (vi har också ibland lekt med den tanken) så vet jag att iaf vi kommer ångra att inte få ha vår fest! Detta är en gång i livet liksom!! Och det känner ju uppenbarligen du med redan...bara försök vara hårda med hur ni vill ha det. Stort eller ej så kommer det ändå bli intimt när ni känner att ni får det som ni vill (i största mån iaf...några kompromisser här och där får man väl alltid göra...)
    HAHA!! Vad är det med Cleopatra??? Det är där F's familj vill ha, så de hade preliminärbokat det i hopp om att vi skulle ändra oss!! 

    Men som F säger "den som betalar, den bestämmer"...hahaOskyldig...Jag har börjat anamma det tankesättet lite mer, så det gör att jag vågar sätta ner foten, lite iallafall. Men visst är det en del kompromissande.

    Och jag förstår deras vilja att ha det i Södertälje, jag gör verkligen det, men varken jag eller F har någon speciell relation till Södertälje, jag har liksom varit där sammanlagt 3 ggr. Även om Cleo är vackrare än Märsta, så har vi alltid älskat lokalen/kyrkan i Märsta, han som driver stället har lite mer "vår" vision, prästen är jättetrevlig, kyrka/festvåning är i anslutning till varandra, mycket närmre oss än Södertälje, osv. Det har liksom känts som att det är där vi ska gifta oss ända från början, trots att det finns finare lokaler i Södertälje.

    Er lokal låter jättefin, lyxigt att ha en nyrenoverad festlokal!!! Skrattande Vet ni hur den kommer se ut? Vad är det för problem som uppstått med renoveringen? Vilken kyrka ska ni vigas i?
  • Viola
    kitkät skrev 2013-04-30 12:11:27 följande:
    Jag förstår din frustration, Lavelii. Ibland blir jag som sagt trött på vårt folk, för man kan aldrig vara ärlig känns det som, då trampar man någon på tårna! Man måste hela tiden tassa på tår för att inte kränka någon. Och jag är så trött på det! Nu när det gäller något så stort som vårt bröllop då känner jag att vill vi inte ha barn, då ska vi också vara tydliga med det och vill någon känna sig kränkt, ja då får dom göra det! Då är det deras problem. 
    Jag är så trött på att alltid tänka på hur saker och ting uppfattas av folket.
    Min mamma tycker också att det inte är så fint att vi skriver hur många inbjudan gäller på korten, men jag kände vi måste göra så för att undvika missförstånd angående vilka som verkligen är bjudna etc. I många familjer (t ex familjevänner, föräldrars kusiner etc) så har vi enbart bjudit föräldrarna, även om barnen är vuxna. Och då vill vi att det ska vara tydligt. Samma sak med familjer som har småbarn som vi har uteslutit, det vill vi också ska framgå tydligt. Och jag ser ärligt talat inte vad som är fult med det, det är bara vårt folk i så fall som är lättkränkta!
    Min vän och hennes man (också syrianer) har fått flera kort där det står just hur många inbjudan gäller och dom har då aldrig reagerat negativt på det! 

    Haha, märker ni att jag är irriterad nu?  

    Jag tycker absolut att du ska skriva på korten att ni vill ha barnfritt bröllop. Jag skulle aldrig lita på att föräldrarna lämnar barnen hemma om man inte skriver så. Även om många tycker det är skönt att lämna barnen hemma när dom är små, så finns det säkert många som gärna tar med barnen eftersom dom tycker det är kul att barnen får följa med på bröllop. Och då kommer ni få ett bröllop kryllande av barn! 
    Vad är det som gör att du tvekar på om ni ska skriva med det eller inte? Det står ju på alla kort i princip, så det är ju inga konstigheter! Och om det är vissa barn som du vill ha med, så kan du ju prata direkt med deras föräldrar!
    Jag tror du har rätt, hellre att ni överkommunicerar än att det ska bli missförstånd och det dyker upp massa barn på bröllopet. Om 3 år kommer inte "X"  minnas att hennes son inte var med erat bröllop, MEN DU kommer minnas att det sprang runt barn på erat bröllop och störde...Så du gör helt rätt tycker jag! 

    Min väninna hade räknat med ca 550 gäster på hennes bröllop, gissa hur många som dök upp? 680 pers, och det var rena dagiset under vigseln och festen. Barnen sprang runt brudparet under vigselakten.

    Sen tror jag det är skillnad på vilka och hur många man bjuder också, är det många barnfamiljer? Från min sida kommer det vara väldigt få barnfamiljer, kanske 2? Hans sida många fler, så då får det stå "inga barn".

    Antalet bjudna från varje familj på korten....Hmm...jag är obestämd på den punkten. Vi får se hur jag gör, min sida har jag koll på, hans sida har jag itne så bra koll på, jag vet ju hur det är, jag blir själv bjuden på bröllop (till människor som jag aldrig träffat) genom min svärmor, till släkt som inte står de speciellt nära...Jag kan tillägga att jag inte går, MEN jag vet hur det är i våra kulturer, jag vill under alla omständigheter undvika sånna gäster på mitt bröllop...Så om det krävs att det ska stå antal så får det helt enkelt göra det.
  • Viola
    Pagnie skrev 2013-04-29 22:16:20 följande:
    haha ja det lutar mer och mer åt att det blir den långa slöjan nu. jag kommer inte bestämma än på ett tag men det blir nog bra hur som. :D

    Här är ju min förlovningsring :D älskar den verkligen den är helt perfekt. en blå safir på 1.08 carat och två stenar på 0.52 carat. vitguld med rak skena. älskar den



     


     


    JAg har totalt missat att svara dig, vilken vacker ring du har. Jag fullkomligt ääälskar tre-stensringar...Verkligen jättefin!!
  • Pagnie
    Viola skrev 2013-04-30 13:26:50 följande:
    JAg har totalt missat att svara dig, vilken vacker ring du har. Jag fullkomligt ääälskar tre-stensringar...Verkligen jättefin!!
    ja det gör jag också jag tycker om har en sån fin balans på något sätt :D helt underbara.
  • kitkät

    Ja, alltså det här med att skriva hur många som inbjudan gäller har vi tagit med just för att det ska vara klart och tydligt vilka som inbjudan avser. Vi vill inte tro att vi bjuder 200 gäster och så dyker det upp 700. Jag har varit på och hört om många bröllop där det blivit kaos och där gästerna inte har fått middagsplatser för att det dykt upp många fler än vad brudparet räknade med, just för att man inte varit tydlig med vilka som inbjudan avser. Jag vill vara säker att det antal som vi räknar med, blir det antal som vi blir som max. Jag har alldeles för stort kontrollbehov för att kunna lämna det åt slumpen helt enkelt. 

    Vi kommer bjuda ca 220 gäster och då har mina föräldrar fått ganska hårda restriktioner från mig - dvs. dom har fått bjuda dom allra närmsta bara. Bland våra gäster så kommer det vara mostrar, fastrar, farbröder, morbröder, kusiner och kusiners barn som inte är SMÅBARN, min pappas tre fastrar som han har någorlunda bra kontakt med, pappas & mammas fåtal kusiner som dom har bra kontakt med och slutligen nära familjevänner och vänner till oss. Alltså dom allra, allra närmaste! Jag är nöjd så. Men det är som sagt barnfrågan som är jobbig. Vissa kanske tar illa upp att vi utesluter deras barn, men då får det väl vara så. Men samtidigt så tänker jag att vi kanske inte ska vara så hårda med den regeln om barnen är äldre än typ 7 år, men då kommer det alltid finnas någon som tänker "varför fick deras 7-årige son komma men inte vår 6-åriga?". Hur man än gör så blir det ju fel, så det är lika bra att göra  det som känns mest rätt för en själv. 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop