• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Viola

    Haha, silver är nog en no-go, svårt att arbeta med, och det oxiderar. Hellre vitguld! 

    Ja, det underlättar jättemycket om man tar av sig den vid jobb, dusch och när man ska sova.

    Så himla tråkigt, för det finns ingen metall som är "perfekt". Det finns för och nackdelar med alla metaller. Mina ringar kommer vara i platina, men även där är jag inte 100% nöjd, men jag verkligen älskar den tyngd (ca 60% tyngre än guld) och hållbarhet som platina har, det håller ca 10 ggr mer än guld. Men nackdelen är att den mattas av snabbt och kan se lite ut som silver. Å andra sidan så tål de slipningar på ett helt annat sätt, så man kan väla slipa de oftare. haha. Fördelen med vitguld däremot är att det inte blir repigt på samma sätt och glansen håller sig bättre.

    Jag är besatt av detaljer, som du kanske märker.Skäms

  • Viola

    Tjejer,

    iiiiii, det första "köpet" inför bröllopet är tydligen gjort, jag fick precis ett samtal om att min ring är beställd!!!!

    Det är så kul, min killes största problem när vi träffades var att jag kunde för mycket om smycken och hade en distinkt smak att han aldrig skulle våga överraska mig med smycken. Hur som helst, han tyckte det var speciellt tråkigt att han inte skulle kunna överraska mig med en ring, inte för att jag tycker att det behövdes, men det tog lite på hans ego. Så han kom med idén att jag skulle göra en lista med 3 ringar, med bilder och skriva vart varje ring kan beställas. Han ska välja storlek på stenen själv. Sagt och gjort. Och idag sa han att den är officiellt besälld. Pirrigt!!!!Skrikandes...Jag är faktiskt lite skakig, det är väldigt olika ringar....

  • kitkät

    Viola, 

    Vad spännande! Är det någon ring av dom tre som du hoppas mest på?
    Jag längtar tills vi ska iväg och beställa min vigselring från juvelaren som vi köpte förlovningsringarna hos. Jag blev förälskad i vigselringen redan innan jag hade köpt min förlovningsring, så jag har gått och väntat på den i snart ett år!
    Angående att ta av sig ringarna när man sover och duschar etc, så vill jag tillägga att jag ALDRIG tar av mig vigselringen. Jag känner inte att jag vill behöva tänka på att ta av mig den vid vissa tillfällen, jag vill att den ska bli en del av min hud typ. Men jag har typ knappt några repor på den ändå. Den är i vitguld! 
    Min fästmans ring däremot har blivit väldigt repig, men det är också för att han är mindre försiktig än mig. Vi ska rhodinera våra förlovningsringar innan bröllopet, så dom ser fina ut då!  

  • Lavelii
    Viola skrev 2013-04-29 16:47:59 följande:
    Tjejer,

    iiiiii, det första "köpet" inför bröllopet är tydligen gjort, jag fick precis ett samtal om att min ring är beställd!!!!

    Det är så kul, min killes största problem när vi träffades var att jag kunde för mycket om smycken och hade en distinkt smak att han aldrig skulle våga överraska mig med smycken. Hur som helst, han tyckte det var speciellt tråkigt att han inte skulle kunna överraska mig med en ring, inte för att jag tycker att det behövdes, men det tog lite på hans ego. Så han kom med idén att jag skulle göra en lista med 3 ringar, med bilder och skriva vart varje ring kan beställas. Han ska välja storlek på stenen själv. Sagt och gjort. Och idag sa han att den är officiellt besälld. Pirrigt!!!!Skrikandes...Jag är faktiskt lite skakig, det är väldigt olika ringar....
    ahh vad kul!!
    Sitter i samma båt. Mina beställdes förra veckan. Fast jag vet egentligen ganska så exakt hur ringarna kommer se ut men har inte lagt mig i kvaliteten eller storleken på "solitärringen" heller... det får han bestämma (eller rättare sagt har han nog överlåtit det till sin svåger som kommer fixa ringarna).
    Känner ju min kära tillräckligt väl för att veta att han tycker att man kan säga "Du får bestämma. Det du tycker om, rund, fyrkantig! säger till svåger att ta det bästa. punkt slut!" och så simsalabim så blir det top notch typ haha... "Det bästa" är ju ganska brett och subjektivt liksom hahaha... Underbart bäst är han!! och jag vet att jag kommer älska ringarna. Så pirrigt!!
  • Lavelii
    kitkät skrev 2013-04-29 17:15:27 följande:
    Angående att ta av sig ringarna när man sover och duschar etc, så vill jag tillägga att jag ALDRIG tar av mig vigselringen. Jag känner inte att jag vill behöva tänka på att ta av mig den vid vissa tillfällen, jag vill att den ska bli en del av min hud typ. Men jag har typ knappt några repor på den ändå. Den är i vitguld! 
    Håller med! Vill inte heller behöva tänka på det. De ska sitta där de ska sitta ALLTID haha
  • Viola

    Tjejer,

    Ja, vi känner samma sak ang våra vigselringar, vi kommer ha relativt matchande, släta vigselringar...diamantringen är mer som en present.

    Angående vitguld, som sagt vitguld och vitguld kan skilja sig, sen handlar det om hur man sliter på ringen och hur ens kroppskemi reagerar med rhodiumet. Men helt ärligt så håller vitguld sig bäst när det kommer till glans, metallen är hårdare, så den repas inte lika lätt som platina.

    Lavelli, vilket sammanträffande! Våra ringar kommer också vara från USA, från New York (tror jag...beroende på vilken han köpt). Först hade vi tänkt att beställa dem någon gång efter sommaren och få den skickat till min farmor och farfar eller min faster i USA, för att slippa tullen till Sverige, men så kom han på att det inte finns någon tull i landet han bor i, så han valde att beställa ringen nu innan han flyttar hem till Sverige igen.

    Kitkät, ja, han la det som krav, att jag måste gilla alla lika mycket, så jag itne blir besviken, men det är såklart att smyckesfreaket inom mig brinner lite extra för en av dem, även om jag kommer bli kär i ringen oavsett vilken det blir, innebörden och symboliken i ringen betyder mycket mer för mig än själva ringen.

    Första ringen på listan är en ganska smal ring, med små stenar halvvägs runt ringen, ingen "mittensten". Ring nr 2  är en solitärrring med en briljantslipad sten, inga småstenar på skenan. Tredje ringen är en briljantslipad diamant, med en baguettslipad diamant på varje sida av stenen. Cool

  • Viola

    Åh, kan inte ni visa bilder på era ringar? SkrattandeSkrattandeSkrattande

    Pagnie,


    Jag tycker definitivt att du ska ha den längre slöjan, tänk att det är den enda gången i ditt liv som du kommer bära en slöja, så slå på stort tycker jag! En längre slöja är så himla vackert!!
    Goli,

    Vad din möhippa låter minnesvärd! Det är sånna dagar man kommer minnas tillbaka till. Dagar som är fyllda av kärlek, glädje och skratt. Glad jag blir för din skull. Jag längtar dock inte till min möhippa, haha...nervöst.
  • Lavelii
    Viola skrev 2013-04-29 18:49:37 följande:
    Kitkät och Lavelli,

    Hur ser era ringar ut? Skrattande
    Ska försöka lägga in bild på de ringar vi skickat till USA (New York här med haha!) som "prototyp". Men egentligen är dem väl ganska klassiska, tror jag Viola??

     Vigselringen är en "halv" alliansring med prinsesslipade diamanter runt halva och sen en "matchande" prinsesslipad diamant solitärring med stenar till sidan om mittstenen. Ja ni förstår Rak skena på ringarna.
    kitkät skrev 2013-04-29 19:02:15 följande:
    Viola, 
    Detta är min förlovningsring:


    Vad fin den är Kitkät!
    Har ju ingen förlovningsring då vi enbart gjorde trolovning, av olika skäl och sen kände att det var onödigt med traditionell syriansk förlovning osv också då vi varit tillsammans ett bra tag och inte direkt är 18 år och bara vill gifta oss! haha... Så min solitärring blir ju lite "förlovningsring"... Ja, lite omvänt här haha
Svar på tråden Orientaliskt bröllop