• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-04-25 19:44:49 följande:
    Vad kostar det att hyra underkjol?

    Pagnie, kom till Örebro så ska jag ta dig till bästa guldsmeden! Han har gjort min förlovningsring och ska även göra min vigselring. Han är riktigt grym!  
    lätt jag kommer. så kan vi ta en fika ;) hihi. Var faktiskt en i örebro som gjorde min förlovningsring. men det verkar vara svårt det där. de flesta guldsmeder verkar inte kunna göra. men jag ska rita och lägg upp så ska ni få se.
  • Pagnie
    Viola skrev 2013-04-25 19:31:42 följande:
    Pagnie,

    Jag jobbar i en juvelerarbutik... Cool

    Jag är inte en guldsmed, men jag kanske kan hjälpa dig lite. Har du lust att lägga upp bild på ringen?
    åh ska bara ta mitt bad sen ska jag rita upp och lägga ut den så ska du få se. ;)
  • Pagnie
    goli skrev 2013-04-25 19:40:08 följande:
    Kitkät, det var längesen!

    Jag har oxå hyrt min underkjol från Stockholm Brud och Fest. Jag och Pagnie kanske ska ha samma underkjol, hahaha! Flört
    haha ja det kanske vi ska. vem vet. jag ska ha den stora i alla fall ;)
  • kitkät

    Pagnie!

    Det är alltid du som skriver en mening per inlägg istället för att baka in det! Nu får det vara nog med dina tramserier! Skrattande

    Det är pga. dig som jag har fått läsa 475859302 inlägg idag! Haha inte riktigt, men du får skulden!  

  • Lavelii
    goli skrev 2013-04-25 19:37:21 följande:
    Lavelii,  tack så mycket! Tycker verkligen att Maggie Sottero-klänningar är helt fantastiska! Finns så många olika modeller och det finns en klänning för alla typer!

    Till ditt dilemma, håller med om bandet i midjan! Alltid finare med markerad midja, speciellt i en prinsessklänning vilket gör att kjolen framhävs ännu mer. När det gäller V-ringningen så tycker jag att det låter som en bra idé. Har du provat en V-ringad klänning och jämfört med Willow? Svårt för mig att säga eftersom jag inte sett klänningen på dig men om du tycker att du passar bättre i V-ringat så tycker jag absolut att du ska köra på det! Har du hittat en bra sömmerska som kan hjälpa dig?
    Håller helt med dig!
    Jag har ju inte det egentligen... Iaf inte i brudklänning. I andra klänningar har jag så klart... 
    Där jag köpte den har de en sömmerska... Jag har sett andra ändringar hon gjort och det ser bra ut. Och hon sa att hon inte skulle ha några problem att fixa denna men eftersom vi har väldigt bra med tid på oss så skulle vi båda leta upp inspirationsbilder på hur midjan kan markeras bäst och v-ringningen osv sen skissa upp osv...
    Vi ska inte börja med ändringarna förrän i juni/juli tidigast. 
    kitkät skrev 2013-04-25 17:14:18 följande:
    Lavelii, jag har sagt det förut och jag säger det igen: Willow är otroligt vacker som den är och jag kunde inte sagt det bättre än Viola! Jag tycker absolut inte att du ska förstöra den (ja, förstöra enligt mig) och göra den v-ringad! Jag har själv provat den i en butik och det jag älskade mest var just att den ser så elegant och tung ut så som den är! Den ser annorlunda ut, och det är just det som gör den så fin! Men i slutändan gör du ju så som du vill. Ett tips är att du kan köpa jättefina midjeband med stenar, kristaller etc i olika brudbutiker och på etsy.com (där har dom jättefina, som jag har sett förut!). 

    Du har rätt i att den är fantastiskt vacker så som den är men jag ser den framför mig v-ringad mer än så som den är nu. Men det är ju under förutsättning att den görs enligt den bild jag har i huvudet. Som jag skrev ovan...oavsett vilka ändringar som ska göras så kommer det inte ske förrän tidigast juni/juli så jag har tid att fundera och prova med eventuella smycken osv
    Satt och tittade på den idag, och känner mer fjärilar i magen för den än hela bröllopet nästan hahaha!! Vill bara ha den på mig NU!!!

    Tack för tipset! Har kollat runt lite men det är alltid något jag stör mig på, fel stenar, konstiga paljetter eller så...så vi ska välja ut exakt vilka pärlor och stenar jag vill ha och göra en egen (sömmerskan alltså! tyvärr är jag inte kreativ alls haha). 

     
  • Lavelii

    Pagnie,
    Jag skulle nog också rösta på underkjol. Behöver ju, som tjejerna redan sagt, inte vara någon stor sådan alls...

    Vad märkligt att ingen juvelerare hittills kunnat hjälpa dig! Blir nyfiken på att se hur den ser ut nu ju. Måste vara väldigt mkt detaljer i den eftersom de har svårt att fixa den eller?

    På tal om ringar så bekräftade min fästman igår att mina ringar är beställda i USA. Är lite nervös över att jag inte kommer få se slutresultatet förrän i oktober men jag har bestämt modell och provat här och litar fullständigt på min blivande svågers skicklighet! Har sett smycken från dem och de är underbara! Dessutom tycker jag att mina ringar är väldigt klassiska och förmodligen inte ringar som på något viss är svåra att fixa. Sååå spänd!

  • Pagnie

    Okej tjejer ignorera det faktum att jag INTE kan rita. Men denna vill jag ha till R. 6 mm i vitguld med alltså skåror först längst med hela ringen och sen typ jack i den mitt på längst hela ringen med några mm mellanrum. Alltså dom stora breda skårorna går ju då djupare än dom små. Och skårorna går inte ända ut i kanten utan de lämnar en liten liten bit kvar. Men varför ska detta vara så svårt?



    Viola vad tror du?
  • Pagnie

    Ja nu verkar jag vara ensam här igen. okej det måste vara jag som inte har något liv tror jag allt. varför? jo för att jag har äntligen en ledig helt. 3 veckor sedan sist. men nu var det fan på tiden.

    jag har här i min ensamhet kommit på något. kanske ska man ha en 3 meter lång slöja i kyrkan och sen byter man till en kortare? Eller det kanske är mest praktiskt att köra helt utan på festen? om så är fallet så vill jag nog ha en kortare i kyrkan också.
    en som precis går till golvet tänkte jag.
    Men jag vet faktiskt inte. fan vad svårt det här är. inser ni hur velig jag faktiskt är? ja det är helt galet.

  • Lavelii

    Hallo

    Ja du, jag har noll koll på den branschen och vad som anses "svårt/komplicerat" att göra men rent spontant känns de inte som att det borde vara SÅ svårt att fixa. Men så är man ju inte juvelerare så vad vet jag haha
    Hoppas Viola kan ge dig ett bättre svar

    Ang. slöja... Egentligen så är det ju mest praktiskt att köra utan slöja på festen, men jag är lite kluven där också. Vill ju definitivt ha en låååång i kyrkan...men sen på festen är jag kluven. Utan eller kort?! Blev ju lite kär i en kort som jag provade sist jag provade klänningen och vill nog köpa till den men på nåt sätt känns de som att när jag tar av den långa på festen så lär jag inte ens tänka på att fästa dit den andre. Känns som jag kommer stå där och tänka "Oh hooo, skitsamma! Lets party!" haha... Speciellt eftersom jag vet att dem hos oss lyfter oss väldigt mycket och vill ju inte fastna med slöja osv... Men ja... kluven... :-/ 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop