• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii
    Viola skrev 2013-04-25 09:57:42 följande:
    Ska jag vara helt ärlig så tycker jag absolut inte att du ska göra om den till axelbandslös, alls!! Den är jättevacker och har en viss "tyngd", väldigt kunglig. Men samtidigt förstår jag vad du menar med ringningen, min mamma tjatar om att jag ska ha en sån "stängd" ringning. Jag tycker som sagt att klänningen har en viss tyngd (kommer inte på bättre ord) som den är, jag uppskattar det i brudklänningar, det är ovanligt.
    Jag förstår vad du menar! Jag kommer dock inte ta bort axelbanden helt...den idén har jag släppt efter att jag provade den igen. Tänker mer v-hals... Älskar ju dessom ryggen så jag vill inte ha bort tyget... utan bara "Öppna upp den" där fram Men jag första "ingrepp" är midjan... )
  • Pagnie
    goli skrev 2013-04-25 09:12:11 följande:
    Lavelii, såg din klänning och den är riktigt vacker! Så klassisk och elegant! Bra val, hahaha! Tycker man har rätt att känna sig som en prinsessa minst en gång i livet!
    min är Maggie Sotteros Nora. Det var  klänning nr 2 som jag provade och jag fastnade för den på en gång. Precis som dig hade jag bestämt mig för att absolut inte ha prinsessmodell och absolut inte ha en ärmlös. Men så fort jag provade den så var jag helt såld!

    Pagnie, ska åka hem i nästa vecka och då ska jag prova min klänning, ta foton och lägga upp den här i tråden! När det gäller underkjol så tycker jag personligen att det ger bättre form på klänningen samt att det blir lättare att gå i den. Jag har provat att gå i min klänning utan underkjol och det är inte det lättaste. Svårt att säga om din klänning. Hur känns det när du går i den? Den är ju väldigt stor, kan tänka mig att det är lätt hänt att trampa på släpet mm. Har du provat med underkjol också? Vad är det som bekymrar dig?

    Viola, önskar dig lycka till i jakten på din brudklänning! Har du någon aning eller en bild av hur du skulle vilja ha den?
    ja du har nog helt rätt. den blir inte lika lätt att gå på med underkjol. och det blir nog lättare att röra sig så det har du helt rätt i. :D
  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-04-25 09:25:01 följande:
    Vad bra!
    Det är det ju i vår kyrka också men så har de mattlängder i gångarna... förstår inte alls varför. Det är ju ett fint marmorgolv men det är något med våra syrianska kyrkor och mattor när jag tänker efter lite haha... Och de ville inte ta bort dem för dagen men kunde tänka sig att täcka över med typ vita längder. Så så får det bli
    haha jadu det kan vara så. jag är glad att det inte finns några mattor för i vår kyrka hade det nog sett rätt konstigt ut faktiskt.
  • kitkät

    Oj, vad jag har missat!

    Tack för hjälpen angående flygresan igår. Jag tog till mig det ni sa och jag håller med om att det blir väldigt påfrestande att flyga i tolv timmar, så nu har vi bokat Flygalternativ 1, dvs. med mellanlandning i Dubai! Det känns så underbart. Och precis som ni skrev så kan det vara kul & skönt att sträcka på benen i 5-6 timmar, gå runt i butiker, äta mat, fika etc. Dessutom så har jag en kusin som bor i Dubai, så kanske han kan komma och träffa oss på flygplatsen! Jag ser framemot att se en del av Dubai. Vet ni om butiker etc i flygplatsen är öppna även på nätterna?
    Nu blev slutpriset inte så mycket billigare ändå, istället för 17800 kr så betalade vi nu 20 000 kr! Men det gör inget! Mauritius here we come! Glad 
    Vi bokade genom Ticket och dom är riktigt bra, jag får svar på mejl inom fem minuter typ. Jag har mejlat jätte mycket med dom idag och ställt massor med jobbiga frågor! Och så om man undrar något så kan man skriva in sitt nummer på deras hemsida så ringer dom upp inom 60 sek. Jag kan verkligen tipsa er om Ticket om ni vill boka smekmånad! Hittills så har vi fått riktigt bra service!

    Ni har skrivit en hel del om brudklänningar på tråden ser jag nu. Viola, jag har köpt min brudklänning från White Birds. Jag fick också ett jätteseriöst intryck av butiksägarinnan, (hon är iranier för övrigt, goli Flört). 
    Min brudklänning är en Mori Lee 1915. Jag har aldrig provat den utan beställde den från butiken ändå. Det är en beställningstid på 3-4 månader.
    Jag har berättat det för dom andra på tråden, men till saken hör att jag först köpte en annan brudklänning, en La Sposa Sigilo. Den är också väldigt vacker och fint fall, magiskt släp etc men när jag såg Mori Lee klämningen första gången så kände jag på en gång att det var JUST DEN klänningen och ingen annan som jag SKA gifta mig i.
    Men när jag gick runt i butiker så var det ingen butik som hade den inne, eftersom den är rätt ny. Och då gick jag in i Sthlm Brud och fest och dom hade La Sposa Sigilo inne, som på sätt och vis är ganska lik Mori Lee 1915. Och då gjorde jag det stora misstaget att köpa med mig Sigilo, trots att det var Mori Lee jag var ute efter! Men jag tänkte, när jag stod i butiken, att "vad skönt det ska bli att gå härifrån med en brudklänning NU istället för att vänta i 3-4 månader". Det ångrar jag surt idag. Vi har förlorat en massa pengar på det, men jag har lärt mig av mitt misstag - att aldrig jäkta med ett så viktigt beslut! 
    Så nu har jag La Sposa Sigilo ute på Blocket och förhoppningsvis får jag den såld snart! 

    Lavelii, jag har sagt det förut och jag säger det igen: Willow är otroligt vacker som den är och jag kunde inte sagt det bättre än Viola! Jag tycker absolut inte att du ska förstöra den (ja, förstöra enligt mig) och göra den v-ringad! Jag har själv provat den i en butik och det jag älskade mest var just att den ser så elegant och tung ut så som den är! Den ser annorlunda ut, och det är just det som gör den så fin! Men i slutändan gör du ju så som du vill. Ett tips är att du kan köpa jättefina midjeband med stenar, kristaller etc i olika brudbutiker och på etsy.com (där har dom jättefina, som jag har sett förut!). 

    Pagnie & goli, Vart har ni köpt/hyrt era underkjolar? Och Pagnie, du kan väl ha en underkjol som inte skapar så mycket fluff, utan bara ger ett fint fall? Jag kommer nog ha en underkjol utan ringar till min klänning, för att få ett fint fall med a-linje modell! 

    Nu tror jag att jag har fått med allt som jag missat i tråden, Haha! 
     

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-04-25 17:14:18 följande:
    Pagnie & goli, Vart har ni köpt/hyrt era underkjolar? Och Pagnie, du kan väl ha en underkjol som inte skapar så mycket fluff, utan bara ger ett fint fall? Jag kommer nog ha en underkjol utan ringar till min klänning, för att få ett fint fall med a-linje modell! 

    Nu tror jag att jag har fått med allt som jag missat i tråden, Haha! 
    Så där går det när du är borta från oss i hundra år ;) vi saknar dig förstår du väl. hihi
    jag hyr min på stockholm brud och fest som med allt annat. ;)
  • Pagnie

    Flickor nu har jag ett sånt där hemsk i-landsproblem igen. jag skulle ju specialdesigna R`s ring och jag har gjort en skiss för hur jag vill att den ska se ut. har nu varit till två olika guldsmeder och INGEN kan göra den. hur i h-vete gör man då?
    Såg en som hade en snarlik men hans ring var ju antagligen gjort i typ irak eller något då han inte kunde svenska utan pratade bara arbaiska. varför är blattar så mycket bättre på att göra smycken för?

  • Viola

    Pagnie,

    Jag jobbar i en juvelerarbutik... Cool

    Jag är inte en guldsmed, men jag kanske kan hjälpa dig lite. Har du lust att lägga upp bild på ringen?

  • goli

    Lavelii,  tack så mycket! Tycker verkligen att Maggie Sottero-klänningar är helt fantastiska! Finns så många olika modeller och det finns en klänning för alla typer!

    Till ditt dilemma, håller med om bandet i midjan! Alltid finare med markerad midja, speciellt i en prinsessklänning vilket gör att kjolen framhävs ännu mer. När det gäller V-ringningen så tycker jag att det låter som en bra idé. Har du provat en V-ringad klänning och jämfört med Willow? Svårt för mig att säga eftersom jag inte sett klänningen på dig men om du tycker att du passar bättre i V-ringat så tycker jag absolut att du ska köra på det! Har du hittat en bra sömmerska som kan hjälpa dig?

  • goli

    Kitkät, det var längesen!

    Jag har oxå hyrt min underkjol från Stockholm Brud och Fest. Jag och Pagnie kanske ska ha samma underkjol, hahaha! Flört

  • kitkät

    Vad kostar det att hyra underkjol?

    Pagnie, kom till Örebro så ska jag ta dig till bästa guldsmeden! Han har gjort min förlovningsring och ska även göra min vigselring. Han är riktigt grym!  

Svar på tråden Orientaliskt bröllop