• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Viola

    Tack tjejer!! verkligen! Jag tror jag har lagt White Palace åt sidan, dessutom är nitt datum redan taget där. Men oavsett så är det nog för komplicerat att hitta en syriansk kyrka relativt nära (förutom hallonbergen), och den är väl inte i det finaste laget. Hälften av gästerna är från Södertälje och andra hälften från västra sidan av Stockholm, så jag försöker vara någorlunda schysst mot dem genom att ha kyrka/lokal antingen nära varandra eller i anslutning till varandra oavsett om det blir i Södertälje, Märsta eller någonannanstans. Vi får se om jag lyckas.

  • Viola

    Kitkät, Hmm, undrar vilken det kan vara? Jag känner igen det, den är relativt ny? Kanske 3-4 år gammal? Minns att jag var på en väninnas vigsel i en otroligt vacker (vit) kyrka i Södertälje.

  • Viola

    Herregud, jag börjar ledsna på mig själv, har inte fått in det här med att man inte kan redigera inläggen efter att man publicerat dem så ha tålamod med mig och mitt spammande. Vi hoppas på att kunna hålla oss till 300 gäster, jag vet däremot inte om det är en realistisk siffra, men jag skulle tro att vi iallafall blir 350pers. Hur många gäster ska ni ha?

  • kitkät

    Viola,


    Ja, precis. Det är just den kyrkan jag menar. Min väninna gifte sig i den 2010, och då var den nybyggd tror jag. Festlokalen som finns i anslutning till den kyrkan är jättefin! Jag googlade lite nu, och den verkar heta typ Mor Jakob. Men jag hittar inte festlokalens hemsida!


    Vi kommer bjuda ca 220 gäster. Jag är syrian, men min fästman är svensk. Det är därför som det blir mindre än ett normalt syrianskt bröllop, men det tackar jag gudarna för!


    Vi ska vigas i Mariefreds kyrka och sedan så ska festen, som sagt, hållas i Panorama!

  • Viola

    Kitkät, Denna? Hm...intressant, min väninna gifte sig där mars 2010, om jag inte minns fel. Vad skönt för er del! Med ett inte alltför stort bröllop. Jag är armenie (från Iran) och min blivande är syrian. Jag har inte så överdrivet mycket folk från min sida, fördelningen i dagsläget är ca 120 från mig....resten från hans sida, ja och den siffran är nog egentligen oändlig om tillåtelse ges, haha! Hur gör ni med präst?

  • kitkät

    Ja precis, det är den kyrkan jag pratar om! Men jag får inte fram festlokalen!


    Vi ska vigas av en svensk präst i Mariefreds kyrka, för varken mig eller min familj är det viktigt att det är just en syriansk präst. Det viktigaste för mig och min fästman är att vi gifter oss i en kyrka och vigs av en präst. Och om det är en svensk, indisk eller kinesisk präst kvittar! Huvudsaken är att vi vigs inför Gud! :)


    Föresten, ni kommer få jättefint om ni gifter er i okt. Vi hade först tänkt boka okt, men det blev slutet av sept. istället! Ibland kan jag ångra det, för jag älskar hösten med alla dess höstfärger... Men jag håller tummarna för att hösten ska hinna komma tills dess!


    Har du börjat leta efter klänning? Är du ute efter någon speciell modell?

  • goli

    Kitkät, du har rätt, jag minns jag faktiskt inte, jag med mitt fiskminne, hahaha! Du får gärna lägga upp en bild på den du väljer sen så kanske det friskar upp mitt minne. Men det tvivlar jag på! Skrattande Förresten, har du frågat alla dina brudtärnor än?

    hahaha, verkligen jättegulligt att ni kände så och det var inte min mening att göra er ledsna också! Tycker ni har varit helt fantastiska mot mig och är ledsen om jag har dragit ner stämningen här men jag hoppas på att det är slut med det nu!

  • Pagnie
    goli skrev 2013-03-29 22:20:21 följande:
    hahaha! Åh vad söt du är, Pagnie! Om det skulle hända igen, vilket jag innerligt hoppas att det inte gör, så får du berätta för mig om din plan b :) Själv tycker jag bara det ska bli skönt att få sova inatt, fick inte en blund igår. Det känns fortfarande helt ofattbart. Det roliga är att han skulle ringa upp mig igen så vi kunde boka tid för nästa vecka men det har han fortfarande inte gjort.
    jadu han verkar ju inte så pålitlig så sett men nu anstränger han sig förhoppningsvis för att upprätthålla sitt goda rykte.
Svar på tråden Orientaliskt bröllop