• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Lavelii,

    Jag tycker ni gör ett bra val! Vi träffade arrangören Afram i Hallunda festvåning i oktober, när vi började titta på festlokaler! Han är väldigt trevlig och verkar kunna sin sak. Jag har dock hört att det inte längre är han som är arrangör för festlokalen! Men jag vet inte säkert. Har ni träffat någon från Hallunda festvåning, eller har ni bara prel.bokat via telefon?  

    Kyrka får du boka själv, det har festarrangören ingenting med att göra. Vi ska gifta oss i Mariefreds kyrka.  

    Jag har varit på bröllop i Hallunda, vid ett eller två tillfällen. Jag har tyckt att det är bra. Däremot kan jag inte uttala mig om fotograf/kameraman, man jag har inte hört något om att dom skulle vara dåliga faktiskt.

  • Lavelii
    goli skrev 2013-02-20 17:04:03 följande:
    Lavelii, välkommen till oss! Vad roligt att vår lilla grupp bara växer o växer. Visste väl att det måste finnas fler i sverige som ska ha orientaliska bröllop, hahaha! Håller tummarna för er o att det ska gå det datumet ni vill. Annars finns ju oxå white palace i Spånga. Vi ska själva ha bröllopet där o måste göra lite reklam, hahaha! I övrigt så har du kommit till rätt tråd. Vi håller inte direkt inne med våra tankar eller något o som du ser har vi lyckats producera en massa inlägg. Så du får se oss som ett bollplank. Personligen har jag fått många fina tips o idéer från tjejerna här plus att det alltid e skönt att avreagera sig hos folk som är i samma situation!

    Kitkät, håller med Pagnie. Om du absolut vill ha det i oktober så se till att kolla om du kan flytta saker o ting. Eftersom ni ska bröllopet på en fredag kasnke det blir lättare också, de flesta e ju oftast uppbokade på lördagar. Så skynda dig att kolla upp allt nu. När du sen tänker tillbaka så kan du åtminstone säga att du försökte. Håller med dig om att det e större chans för riktiga höstfärger i oktober än september. Vem vet, kanske blir en utdragen sommar i år...
    Tackar för välkomnandet! Verkligen skönt att få avreagera sig någonstans och diskutera! Fästmannen är ju världens finaste men när man blir en bridezilla för sjuttioelfte gången så inser man att det är bäst att avreagera sig på annat håll lite då och då iaf. haha
    White palace har jag inte hört om innan...det ska jag kolla upp! Hur stort är det? Vi blir ju som sagt en 400 pers.

    Kitkät: Va kul att du vill ha höstbröllop medan jag fortfarande är småirriterad av att jag fick flytta mitt bröllop från augusti till slutet på oktober och därmed får höst och regnbröllop säkert! haha... Men nu har jag förlikat mig med oktobermånad och så länge vi får varandra så kan de ske när som (oj vad smörigt det lät! hahaha) Men finns möjligheten att flytta så gör de nu som de andra tjejerna säger, om du verkligen vill!
  • Lavelii
    Mustikka skrev 2013-02-20 17:24:23 följande:
    Grattis vad roligt =D Är också syrian men gifter mig med en finne fiskpinne :D
    Måste säga att hallunda är super fin den också. Kör på vad ni tycker bäst om och lyssna inte på andra. Det är er dag och ni bestämmer :) Ni ska inte börja ångra er pga vad andra vill.

    Börjar smått irritera mig på Mona lisa. De svarar ju aldrig. Och dessutom så börjar jag tycka lokalen är ful! Hahaha kanske bara är arg men på riktigt den har ingen stil alls, börjar ångra att man bara tog den pga dagen :( Känner jag fel nu tjejer? vill ha det där fina och inga fula röda gardiner med guldfransar och en diskokula! Hahah vet inte om jag är extrem nu men man blir ju irriterad när man inte kan nå dem. Det är inte direkt så att man köper tjänster för en liten peng. Vill jag kunna nå dem så ska jag ta mig fan kunna det! Arga Mustikka börjar smyga på. Sorry tjejer hahah!
    Tack och grattis till dig med!!

    Ja, jag tycker om Hallunda och fästmannen också, så nu skiter jag fullständigt i alla andras åsikt. De ska alltid komma med nåt ändå! Dessutom så ringde jag Cleopatra idag och det var fortf fullbokat (ingen som avbokat!) och likaså Mona Lisa!
    Så på tal om Mona Lisa...jag pratade med dem idag... försök ring igen! Mail är omöjligt, det försökte jag också för några månader sedan. Inte lönt. Jag tycker däremot Mona Lisa är väldigt fin. Finare än Cleo. Dock kan jag hålla med om gardiner och guldfransar haha...det är det jag sagt om Cleopatra också...fast dem har gula fula sammetgardiner! Så hade jag tagit den lokalen hade jag ändå "klätt" om väggarna genom att hänga vitt tyg över. Vill INTE ha några sammetgardiner alls, som jag ska behöva se om och om igen på bilder 10,15,30 år från nu!
    Men som sagt ring igen...
  • Lavelii
    kitkät skrev 2013-02-20 18:02:35 följande:
    Lavelii,

    Jag tycker ni gör ett bra val! Vi träffade arrangören Afram i Hallunda festvåning i oktober, när vi började titta på festlokaler! Han är väldigt trevlig och verkar kunna sin sak. Jag har dock hört att det inte längre är han som är arrangör för festlokalen! Men jag vet inte säkert. Har ni träffat någon från Hallunda festvåning, eller har ni bara prel.bokat via telefon?  

    Kyrka får du boka själv, det har festarrangören ingenting med att göra. Vi ska gifta oss i Mariefreds kyrka.  

    Jag har varit på bröllop i Hallunda, vid ett eller två tillfällen. Jag har tyckt att det är bra. Däremot kan jag inte uttala mig om fotograf/kameraman, man jag har inte hört något om att dom skulle vara dåliga faktiskt.
    Hej!

    Vi har träffat Afram. Det är fortf han som arrangerar de. Han var jättetrevlig och vi fick ett bra intryck! Det som är bra är ju också att kyrkan ingår där. Eftersom vi inte bor i Sthlm området eller s-tälje, så är det svårt att knåpa ihop allt själv. Så vi ville gärna ha kyrka och lokal tillsammans. Eller iaf att festarrangören skulle kunna hjälpa med det. Så Hallunda känns bra på så sätt också.
    En släkting hade sitt bröllop där...(hade ej möjlighet att gå). De var jättenöjda men inte nöjda med kamera man och fotograf. Så vi får se... Hade i natt en mardröm om att jag kom in i Hallunda lokalen och att det var alldeles för litet...och jag fick panik! Fanns bara platser till hälften av gästerna och inget dansgolv! Usch, ska såna drömma komma redan nu!! haha
  • Pagnie
    Mustikka skrev 2013-02-20 17:24:23 följande:
    Grattis vad roligt =D Är också syrian men gifter mig med en finne fiskpinne :D
    Måste säga att hallunda är super fin den också. Kör på vad ni tycker bäst om och lyssna inte på andra. Det är er dag och ni bestämmer :) Ni ska inte börja ångra er pga vad andra vill.

    Börjar smått irritera mig på Mona lisa. De svarar ju aldrig. Och dessutom så börjar jag tycka lokalen är ful! Hahaha kanske bara är arg men på riktigt den har ingen stil alls, börjar ångra att man bara tog den pga dagen :( Känner jag fel nu tjejer? vill ha det där fina och inga fula röda gardiner med guldfransar och en diskokula! Hahah vet inte om jag är extrem nu men man blir ju irriterad när man inte kan nå dem. Det är inte direkt så att man köper tjänster för en liten peng. Vill jag kunna nå dem så ska jag ta mig fan kunna det! Arga Mustikka börjar smyga på. Sorry tjejer hahah!
    det låter inte alls roligt att du inte får tag i dom. kan säga att sen olles krog bytte ägar har det blivit lättare att få tag i dom. jag skickar bara sms till ägaren om jag undrar något och han svarar inom 5 minuter. jätte praktiskt är det. så jag har fått hjälp med alla frågor nu. så vad det gäller olles så är det bra service.
  • Mustikka
    Lavelii skrev 2013-02-20 18:08:44 följande:
    Tack och grattis till dig med!!

    Ja, jag tycker om Hallunda och fästmannen också, så nu skiter jag fullständigt i alla andras åsikt. De ska alltid komma med nåt ändå! Dessutom så ringde jag Cleopatra idag och det var fortf fullbokat (ingen som avbokat!) och likaså Mona Lisa!
    Så på tal om Mona Lisa...jag pratade med dem idag... försök ring igen! Mail är omöjligt, det försökte jag också för några månader sedan. Inte lönt. Jag tycker däremot Mona Lisa är väldigt fin. Finare än Cleo. Dock kan jag hålla med om gardiner och guldfransar haha...det är det jag sagt om Cleopatra också...fast dem har gula fula sammetgardiner! Så hade jag tagit den lokalen hade jag ändå "klätt" om väggarna genom att hänga vitt tyg över. Vill INTE ha några sammetgardiner alls, som jag ska behöva se om och om igen på bilder 10,15,30 år från nu!
    Men som sagt ring igen...
    Tror mina nerver började urarta så lokalen fick sig en törn! Jo du kan ha rätt, det är väl många som ringer dem antar jag, och jag blev nog stressad. Det är ganska mycket på en gång här och man blir ju speciellt frustrerad när man vill vara hemma i sverige och kunna planera i lugn och ro. Mona lisa är fin var tvungen att kolla på bilder för att lugna ner mig, men som sagt gardinerna är fula, och diskolampan. Tror faktiskt inte man bryr sig lika mycket när man är med varandra och har roligt. Gardinerna syns inte då, kan bli en rolig grej sen om 30 år när man tittar tillbaka och tänker, fy vilka fula gardiner men vi hade så jävla roligt endå :D

    Phuuh! Du ska veta att den här gruppen är bäst, vad hade jag gjort utan dessa tjejers råd?! gått i väggen! Så du har kommit rätt. Här kan man få svar på det mesta och skrika ut lite ist för att go all bridezilla på sina fästmän. 

    Ska ta och ringa dem i morgon och få allt klappat och klart! =D 
  • Mustikka
    Pagnie skrev 2013-02-20 18:19:14 följande:
    det låter inte alls roligt att du inte får tag i dom. kan säga att sen olles krog bytte ägar har det blivit lättare att få tag i dom. jag skickar bara sms till ägaren om jag undrar något och han svarar inom 5 minuter. jätte praktiskt är det. så jag har fått hjälp med alla frågor nu. så vad det gäller olles så är det bra service.
    Härligt med den servicen!! Om det engå gick att messa dem också haha, ska ringa i morgon och prova lyckan. Fast mail hade varit det bästa. Varför har man mail som man inte svarar på endå? knepigt! Det ska dem få svara på i morgon haha!
  • Pagnie

    i morgon har vi möte med olles krog igen som sagt så önska oss lycka till det kan vi behöva. är smått nervös även fast jag inte har något att vara nervös över. haha. sen ska vi som sagt även träffa en kille från ett persiskt tryckeri.

    det där med kameramannen kan jag också känna att jag var lite orolig för eftersom jag inte vet hur han är och så. men jag kollade hans sida och han verkar jätteduktig. Men jag litar ändå inte 100% på det utan vi har ändå tagit in 2 extra fotografer nu och det känns tryggt. den ena följer mig den andra följer sambon och den som ingår får vara lite överallt helt enkelt. frågan är ju sen bara vem som tar porträtten.

  • goli

    Lavelii, vågar inte säga till 100 procent men tror att White Palace rymmer 400 o fler t o m. Det är en jättefin lokal! Tyvärr finns det inga paket som t ex Olles eller Mona Lisa har men det är sån sjukt bra kvalité på allt och du har så mycket att välja på. Förstår det du menar när du säger att du inte vill ha samma bröllop som alla andra o det kan du definitivt undvika på White Palace! Här är adressen till fb-sidan o där står Dannys nummer också, killen som sköter allt:

    www.facebook.com/pages/Santa-Maria-Festv%C3%A5ning/289656091131236

    Bli inte förvirrad, lokalen hette Santa Maria förut men har nu bytt till White Palace!

    Pagnie, lycka till imorgon! Håller tummarna för att det ska gå bra. O ska jag vara helt ärlig så tror jag det blir bättre av att Josef inte jobbar där längre, fick inte alls ett bra intryck av honom plus att han verkade så nonchalant över allt. När man  planerar bröllop så ska man få känna sig speciell ävan om man är ett av miljoner par som har bröllop på samma ställe! Du får berätta sen hur det har gått!

  • goli
    Mustikka skrev 2013-02-20 17:52:11 följande:
    Ja faktiskt både ring och mail och glömde totalt bort att jag hade ett såndär ryngavoip konto laddat med typ 7€ från ett tag tillbaka :D Så tack för tippset. Men man blir ju arg speciellt när man inte bor nära haha, hade annars varit där och gått all bridezilla på dem. Hmm den där diskokulan kommer nog vara där tyvärr. Tror det är deras grej haha, förstår inte varför de inte tar bort den och rustar om med fina små spotlights eller vackra tyger. Var skönt att få skriva av mig och skälla ut dem lite här iaf! Ska försöka ringa igen i morgon, annars blir det en arg bridezilla påväg till stockholm, och hon är inte glad efter en 14 timmars kryssning! Är det bara jag eller blir alla lite galna? jag blir aldrig arg annars, är typ lugnast i världen och tycker att allting löser sig. Scary.....
    hahaha! du e absolut inte ensam! vet inte om jag skrev det här men det var ett tag sedan nu... jag o fästmannen satt o diskuterade transportmedel under bröllopsdagen o han föreslog i all oskyldighet, för han tänkte verkligen att det kunde funka, en cykeltaxi. Och som jag flippade...!!! skäms så när jag tänker på det! Skäms men har inte flippat på honom sedan dess iaf! fler ggr kommer det att bli, bara inte på min älskling, hoppas jag! Tycker du kan föreslå att ta bort disco-kulan, finns säkert fler som föreslagit det. Eller att ta bort den tillfälligt iaf! Passa på o hinta att de är dåliga på att svara på mail och i telefon oxå. som du säger, det är inte lite du betalar o det minsta de kan göra är att svara på dina frågor!
Svar på tråden Orientaliskt bröllop