• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

    Hahaha! Pagnie, diggar din punkt "gå in skorna"!!! Skrattande Tack för listan, blev lite inspirerad där. Synd att jag måste tentaplugga till den 26e februari, men efter det ska jag ta tag i allt o bli lite mer seriös. Det roliga är att tentan vi ska ha är i gynekologi och obstetrik och har bestämt mig för att bli expert inom obstetriken iaf. Så att jag vet ALLT när det e dags. Pagnie, glöm inte att du ska helst undersöka dig hos barnmorskan/gynekologen innan ni börjar försöka så ni kan ta en massa tester mm. Och vet inte hur det e i Sverige men i andra länder rekommenderas folat 3 månader innan man blir gravid för att undvika neuralrörs defekter. Så tänk på det!

    Kitkät, gillar verkligen rosorna, undrar om man kan köra sånt på en "vanlig" tårta också? Vill också ha! Skäms Tycker det e jättefint!

    Tack för tipset, tjejer! ja, jag började kolla lite men hittade inte så mycket, tänkte oxå att det kommer fler klänningar iaf till våren. Men om ni skulle se en fin klänning så får ni gärna tipsa!

  • Pagnie
    goli skrev 2013-02-04 17:27:05 följande:
    Hahaha! Pagnie, diggar din punkt "gå in skorna"!!! Skrattande Tack för listan, blev lite inspirerad där. Synd att jag måste tentaplugga till den 26e februari, men efter det ska jag ta tag i allt o bli lite mer seriös. Det roliga är att tentan vi ska ha är i gynekologi och obstetrik och har bestämt mig för att bli expert inom obstetriken iaf. Så att jag vet ALLT när det e dags. Pagnie, glöm inte att du ska helst undersöka dig hos barnmorskan/gynekologen innan ni börjar försöka så ni kan ta en massa tester mm. Och vet inte hur det e i Sverige men i andra länder rekommenderas folat 3 månader innan man blir gravid för att undvika neuralrörs defekter. Så tänk på det!

    Kitkät, gillar verkligen rosorna, undrar om man kan köra sånt på en "vanlig" tårta också? Vill också ha! Skäms Tycker det e jättefint!

    Tack för tipset, tjejer! ja, jag började kolla lite men hittade inte så mycket, tänkte oxå att det kommer fler klänningar iaf till våren. Men om ni skulle se en fin klänning så får ni gärna tipsa!
    haha inga problem. gjorde ett vaginalt ultraljud i i september och ett i november, inga fel där. gjorde klamydiatest och gjorde även mitt cellprov. allt u.a. började med mina folsyratabletter förra veckan. så jag är all set. är det något med doktor goli rekommenderar att jag gör? ;)

    bra att jag kunde ge dig lite inspiration i alla fall. ja du det där med att gå in skorna är sjukt viktigt. haha.
  • kitkät

    Pagnie, 
    Tack för att du besvarade mitt inlägg också Tungan ute 

    Goli,
    Ja, det går säkert att få till det på vanlig tårta också, med typ gräddkräm! Vår ros-tårta kommer ju vara en vanlig tårta, men med "american buttercream" ovanpå (som man har på cupcakes) istället för grädde! Inuti kommer det i princip bara vara tårtbotten, eftersom tårtan inte kommer ätas. Den är endast till för att skäras i. Vi ska ju bara servera cupcakes och ingen tårta. 

    Grädde är ju mjukt och kan smälta till skillnad från buttercream som är stelt och kan stå ute hur länge som helst. Så det kan vara svårt att få till rosor med grädde kanske, men  med något som är mer stelt funkar det nog! 
     

  • Pagnie

    haha ja jag kollade faktiskt sidan som du tipsade om. glömde svara bara. tycker dock det här med underkläder är jätte svårt faktiskt. hittar verkligen inget bra.

  • Pagnie

    och bara för att jävlas lite extra med dig så svarar jag i två inlägg. haha. tycker det blir jättefint med rosorna till tårtan. asnice. blir mer och mer sugen på cupcakes faktiskt.

  • Asal

    Jag tänkte bara säga att följer era inlägg tjejer. 
    Känner bara att jag inte har så mycket att komma med då vi inte alls ahr kommit nånstans i planeringen :(

    Jag insåg att när det börjar bli dags för mig kommer ni att redan vara gifta och kanske till och med vara med barn.

    VEM ska hjälpa mig då?!? :(

    Kitkät det där med cup cakes och det "vanliga" tårtan kommer bli sjukt fint. Er tårta kommer att vara riktigt fint. 

  • boda

    kitkät, måste bara fråga, för jag blev nyfiken. Du skrev att tårtan inte ska ätas. Ska ni ta en tårtspade, skära i den, släppa tårtspaden och ta en cupcake istället? Och sedan slänga tårtan efteråt?

    För mig som aldrig, aldrig slänger ätbar mat låter det konstigt. Kan ni inte ge den till nån istället för att bara slänga den?

    I övrigt måste jag säga att jag blev lite kär i rosorna!

  • Mustikka

    Kitkät Kollade upp det i tullen och enligt deras hemsida så finns det ingen riktig gräbs för hur mycket man ska ha med om det är till fest eller bröklop. Så länge man inte säljer det. Svärmor åker från finland med en buss fylld med finnar och de ska ha med sig alkoholen. Har för mig att man som person för eget bruk får ta med 20 liter starksprit och 110 liter öl. Det bästa vore att åka flera personer med bilar beroende på hur mycket alkohol ni ska ha :) dessutom brukar dem inte stoppa bilar om man inte ser lurig o nervös ut haha! Flr säkerhets skull ska jag försöka ringa tullen o dubbelkolla. Din tårta ser föresten amazing ut och super smarrig. Det knäppa med mina lusa är ju att allt ingår, tårta floristen osv. Börjar bli orolig jag måste völ kunna ha något o säga om det?!! All detta lugna stressar mig hahah! Åååh ni måste peppa. Har börjat min diet. Går någon av er oxå på en? Ska äta nutilett två ggr om dagen sen äter jag vanlig lite hälsosammare middag. Gick på löpband i 20 min och höl på att flyga ur hahah.. Och har ett problem. Säljer nog min klänning den kändes inte helt rätt och är i klänningjakt. Hitta en ny som måste beställas från Usa. En Madelune garner klänning. Är jag knäpp som ändrar mig?? Wow jag är inte den enda som vill ha barn :) vad kul. Fick reda för ett par år sedan att jag kan ha svårt o bli med barn. Har PCO så vi ska försöka efter bröllopet. Ju tidigare desto bättre tror jag. Är ju snart i mina 30. :)

  • Mustikka

    Sorry mona lisa ska det stå! Och skriver från mobilen. Så texte blev löpande utan mellan rader. Måste passa på när inte fästmannen är nära. Hahah är jag den enda som får utskällning för att man spenderar mer tid på BT och bröllopsgrejer än umgås med killen. Lite bridezilla varning

Svar på tråden Orientaliskt bröllop