• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Fröken Finemang
    Längtandsfull skrev 2013-08-07 10:25:09 följande:
    Hur gör ni alla om det regnar vid fotograferingen?
    jag hade två paraplyn, ett rosa i form av hjärta och ett 
    vitt stort.

    när vi kom till lokalen öste det såpass att vi hämtades från bilen med ett stoooort parasoll... =)
     
  • Helipa
    1337Lise skrev 2013-08-08 17:45:52 följande:
    Confuzed86: Håller med dig fullständigt! Varför kan man inte bara få den här tiden av sina vänner? Den dag min vän gifter sig så ska jag vara världens bästa tärna! Det har jag lovat mig själv. Hon ska få vara hur självupptagen som helst, och prata om det 24/7.

    Jag har faktiskt undvikit att prata med någon om bröllopet. Jag berättar om någon frågar men annars har jag inte sagt någonting. Men det är för att jag har en automatisk inställning till att ingen bryr sig egentligen mer än att vi ska gifta oss. Min fina tärna har nästan blivit lite stött av inte vi har bett henne om hjälp med något, så nu har vi bokat in en helg då hon ska vika festhäften med mig Glad
    Visst är det tråkigt att man tänker sådär? Att man utgår från att ingen bryr sig? Och att man är "jobbig" varje gång man pratar om bröllopet.
    Jag kan på ett plan förstå det där fullständigt, att "alla" inte är intresserade av ens bröllop.
    Men samtidigt finns det ju andra tillfällen då det är okej, typ när nån gör slut. Då är det, iallafall i min vänkrets, okej att gräva ner sig totalt, att älta i timmar varje dag i flera veckor, att vända ut och in på varenda detalj och att sen förvänta sig att alla är tillgängliga och delaktiga i ens "nu är jag minsann singel och ska supa bort mina sorger"-period.
    Jag har gått igenom det där flera gånger för mina vänner, och gör det gärna tusen gånger till, ifall jag vet att när jag verkligen behöver den där 100%:iga uppmärksamheten då får jag den, utan diskussion, utan tvivel. Det är tråkigt när man har ställt upp i vått och torrt, men istället inte får nåt tillbaka när man behöver det. 

    Skönt att du har en fin tärna som faktiskt till och med vill hjälpa till (och inte bara säger "ja, jag vet inte vad jag ska hjälpa till med så du får väl säga till om det är nåt"), ta vara på henne! 
  • Helipa
    confuzed86 skrev 2013-08-08 15:59:34 följande:
    Känner igen detta med problem med brudtärnor/bestman. Min syster som är en av tärnorna har startat ett krig med vår pappa så hon vägrar nu sjunga duetten i kyrkan med honom så han får göra det själv. Samtidigt som min sambos bestman beter sig som ett riktigt praktarsle! Han hade inte "råd" att följa med på svensexan men han hade råd att festa på krogen hela den helgen. Han är sur och tvär varje gång min sambo ringer han och har inte en gång frågat om vi behöver hjälp med något. Skickade till honom om att han skulle hålla tal vilket han visste. Min sambo är orolig över att han inte ens kommer dyka upp. Jag tycker att han ska byta bestman men min sambo vill inte trampa ngn på tårna och få ovänner. Jag tycker själv att han tänker helt fel. Det är VÅR dag och VI ska få den precis som vi vill. Varför kan folk inte bara bete sig vuxet och låta oss brudar/brudgummar få det som vi vill ha det. Varför ska vi behöva rätta oss efter andras åsikter och behov? Jag blir så less och vi gifter oss den 17/8...
    Usch vad jobbigt. Det är ju precis lika jobbigt när någon beter sig illa mot ens m2b, man vill ta fram sin inre bitch och bara bli galen och skrika rakt ut och vara den där bridezillan som alla talar om. 
    När min m2b fick sin svensexa skickade jag ett sms till de två som höll i det och sa att han var supernöjd med dagen och att de hade gjort ett bra jobb. Den ena svarade med världens drygaste självgoda svar:
    "Ja, vi gjorde ett gediget jobb kan jag tycka.. En svensexa skräddarsydd efter XX's önskemål och behov. Vi är bra vänner.". De har båda två vid flertalet tillfället beklagat sig till mig över hur drygt det var att anordna hans svensexa, hur jobbigt det var att få ihop allt och om hur dyrt det var med att vi skulle gifta oss.

    Till grejen hör att min m2b's enda uttalade önskemål gällande svensexan var att han var nöjd så länge det fanns öl, alla hade en chans att vara med (ekonomiskt, alltså att ingen ska behöva säga nej för att de inte har råd) och att han slapp skämmas på stan.
    Och det är verkligen världens lättaste person att göra nöjd, en grillfest och några flak och han hade varit lycklig. Så jag fattar inte varför dem målade upp det som världens svåraste jobb?

    Man får verkligen bita sig i tungan ibland och fokusera på det viktigaste, och att minnas detta när man själv någon gång får äran att anordna någons svensexa/möhippa eller blir tillfrågad att vara tärna. Och då ska man verkligen vara det stödet man själv inte fick!

    Nu peppar vi istället!! 
  • VI20130831

    Har denna vecka fått reda på att blivande mannens bestman, tillika bror inte tillfrågat alla killar som är bjudna och kommer på bröllopet om medverkan i svensexan!! Den är på lördag och jag vet inte vad jag ska göra. Jag vet att de två jag vet att det gäller inte kan den dagen svensexan är...men iaf. han frågade mig vilka han skulle fråga...och jag sa alla....Känns ju sådär liksom...


  • Alvstina

    Nu börjar jag också känna av denhär överkänsligheten. Jag blir så irriterad när blivande svärmor ringer och pratar om detaljer. Hon vill ju hjälpa till, så hon får dekorera tårtorna. Vi fixar tårtorna, vi fixar dekor, men nu idag fick jag ett mail där hon vill att vi gör en ritning till henne exakt över hur dekorationerna ska vara..

    Min kollega tyckte att jag överreagerade för jag blev så irriterad över det, men jag klarar inte av att styra och fixa allt själv. När jag delegerar så vill jag inte behöva stå som ansvarig längre, jag vill bara slippa att tänka på det. Annars kan jag ju lika väl göra det själv. Nu sitter m2b och gör en ritning på datorn och om hon nu inte kan vara kreativ själv så är mina enda instruktioner "sätt alla blommorna i mitten".

    Och så satt jag och tjöt hemma efter jobbet för jag kände mig bara SÅ ledsen.. någon hade lagt upp ett hemskt klipp på facebook där människor skadar och dödar djur. Till råga på allt träffade jag en totalt galen människa på jobbet som var en av de otrevligaste jag någonsin träffat. Hon satt där och var passivt aggressiv och bara öste ur sig sin bitterhet över sin situation på mig och fast vi aldrig hade träffats innan var hela hennes liv mitt fel! Att folk bara inte kan beté sig! Jag är så glad att jag slipper detdär jäkla skitgörat efter sommaren när jag får jobba med ungdomar i stället som inte bara sitter och är bittra utan faktiskt har lite framtidshopp och ambitioner.

    Förlåt för att jag gnäller.. men dethär forumet är det enda som jag inte känner mig knäpp i. 

  • confuzed86

    Jo man vill verkligen ta fram bitchen i sig men jag har fått bita mig i tungan flera ggr! Känner igen det där Med att vara överkänslig. Satt och skrev ut vigselprogrammet och det blev bra, skulle skriva ut bordsplaceringakorten igen då jag upptäckte att den rosa färgen inte var den samma som allt annat. Skrev ut första sidan och glömde ändra inställningarna sedan vigselprogrammen (skrev ut 50 papper). Kom på det när skrivaren spottat ut ca 15 papper, vilket resulterade i att mina fina pärlemorpapper tog slut. Började gråta som en tok så min M2b fick trösta mig haha

  • Alvstina

    Ah men gumman... det är tusan inte lätt. Har du förresten någon bild på den nya klänningen? Eller kommer det om 2 veckor kanske ;)

  • 1337Lise

    Men fy sjutton på otrevliga människor, på dryga bestmän och papper som tar slut. Det känns dock fantastiskt tröstande att man inte är ensam. Igår satt jag och sågade itu 30 pennor, vässade dem (nu mera 60 pennorna) och målade dem vita med en skitdålig akrylfärg som var så utspädd att jag fick måla dem minst 10 gånger. Jag blev så trött på allt "roligt" pyssel inför bröllopet. Och det kändes som att jag blev förgiftad av doften.

    Idag installerade jag ett grafikkort i mannens dator. Hans gick nämligen sönder för x antal månader sedan och vi har inte haft råd att köpa nytt. Men som morgongåva har jag köpt ett värstingkort och tänkt att installera in i datorn så att på morgonen dagen efter bröllopet ska jag bara starta hans gamla dator som har fått damma ett bra tag (han har använt en gammal laptop istället) och ja.. "surprise!". Grejen var att det inte var så simpelt som jag hade trott, och jag var gråtfärdig när jag hade suttit i 2 timmar och pillar med skitsaken. Som tur var så fick jag hjälp över facebook och nu tror jag att allt fungerar som det ska. Så mina tårar är torkade Solig

  • confuzed86

    Alvstina: var det min nya klänning du menade? Den kommer på bild efter bröllopet den 17e :) en enkel modell men väldigt fin :). Ska ha en lång spetsslöja till :). Märks att vi alla börjar bli jäkligt nervösa till dagen D! Vi får försöka lugna oss och ta det som det kommer. Är så glad att jag har min mamma och mitt värdpar (faster o nära vän)!

  • Helipa

    Haha, känner igen mig alla era nervösa sammanbrott, särskilt i det där att delegera uppgifter och sen få tusen frågor om hur man ville ha det och så känner man att man lika gärna kunde ha gjort det själv.
    Ja, det kommer bli så skönt när man äntligen står där ( om två veckor) och vet att nu finns det inget kvar som man kan göra och förhoppningsvis rinner allt av en och man kan njuta!

    Lycka till alla ni som gifter er inorgon!! Är allt klart?

Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!