• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Fröken Fräken
    sansun skrev 2013-02-15 12:33:52 följande:
    Gör mitt första egna inlägg här på BT nu, blir så peppad av vad alla hittar på å era snygga klänningar osv. Vi ska gifta oss den 10 Aug och har knappt börjat planera.... :-/  TROTS att det är exakt ett år sedan frieriet (igår). Känns som det är så lång tid kvar men det är ju inte det när man börjar fundera  
    Lite klart har vi ju, kyrka, lokal till festen, bandet. men resten! Vi har ju självklart kollat och funderat på lite av varje men inte bestämt mer än så.  Hehehe, kanske dags att ta tag i det ordentligt. Eller va tycker ni?
    Skönt att höra att det finns fler som inte har allt klart än! Vi har mailat ut en save-the-date, bokat lokal och snackat med en vigselförrättare (en bekant) men det är nog det hela...

    Jag orkar inte pyssla för mycket känner jag. Det blir inga scrapbookade inbjudningskort...
  • Erika83
    Fröken Fräken skrev 2013-02-25 15:46:59 följande:
    Oooooh! Jag har insett att jag kanske inte alls är ute så tidigt som jag trodde. Jag var och provade brudklänningar i lördags för första gången. Döm om min förvåning när de sa att der var 5-6 månaders leveranstid på vissa märken. IIiiih, jag är alltså ute i sista minuten. Hur gick det till?!? Tur att jag inte väntade till april med att leta. Jag ska gifta mig den 3 augusti... Hur lång leveranstid har ni? Och har ni redan slagit till?

    Jag trodde precis som du att man lätt kunde vänta till april/maj. Där jag troligtvis kommer att köpa min klänning har de ca 4 månaders leveranstid sedan får man räkna med cirka en månad till om man behöver ha något ändrat. Jag behövde ha något ändrat på alla klänningar jag provade, ingen som satt helt perfekt. Den jag tycker mest om ska dessutom ändras lite, om jag nu ska ha den. Så det är dags för mig med att bestämma mig snart, gifter mig 17/8.
  • Alvstina

    Klänning och underkjol är här nu. Beställde klänning från Kina och den kom för någon vecka sedan. Underkjol kom idag och såhär blev det :) Får förmodligen sy in klänningen en aning så att den inte glider ner.

    Snart åker inbjudningskorten iväg. Gifter oss 24/8.


  • Maskens

    Här har vi en till augustibrud... vilket perfekt forum. Eftersom det är andra gången jag gifter mig känns det lite kluvet om huruvida jag ska bära en slöja eller inte, men sist jag gifte mig var jag bara 22 år och då hade vi varken ekonomi eller lust att ha något stort bröllop så vi gifte oss i hemlighet, dock i kyrkan. Men den här gången blir det med närmsta släkt/vänner och ca 25 vuxna och några barn. Det blir på vår 2-årsdag den 31 aug. Har skummat igenom tråden och det verkar vara fler som har valt som datum, kul:) Förutom dag, kyrka o lokal har vi hunnit välja ut vigselring (som matchar förlovningsringen) och slog till på en klänning förra helgen då det var utförsäljning, det var det andra stället jag provade på och hade inte bestämt mig om det inte vore för att min blivande man verkligen älskade klänningen, och mitt största krav att inte ha helt bart upptil uppfylldes då det är en sk halterneck. Har idag lämnat in den hos en sömmerska för att korta nertill och sy upp lite om livet, nervös över om det ska bli bra. Ska lägga ut en bild när den är klar:) Det verkade rentomöhligt att hitta ett ställe att hyra på, men mannen är inne på att hyra sina kläder... Nu kallar minstingen i huset, men ska skriva mer/mycket framöver o ffa läsa o ta del av er andras åsikter, funderingar o planering:) Är det några fler som gifter om sig hade det varit extra intressant att utbyta erfarenheter. Trodde aldrig jag skulle våga ta steget en gång till men eftar att min blivande friade förra sommaren svarade mitt hjärta utan att tveka ja!!!

  • Fröken Fräken

    Jag gjorde dessutom en riktigt intressant upptäckt idag som kommer spara många tusenlappar! Snart mer om det... Jag har aldrig drömt om att gifta mig, aldrig föreställt mig en klänning osv, så jag hade inga större förhoppningar på lördagens brudklänningsrunda. Jag tänkte mest att jag väl skulle lära mig vad jag passar i och vilka modeller som jag är ful i. Alltså provade jag allt möjligt, även axelbandslöst och sjöjungfru som jag hade på min nej-lista. Så hände det: jag hittade The One. Och visst var den både axelbandslös och sjöjungfru. Dyr också. 17 000 kr, vilket var mer än jag tänkt även pm jag inte satt någon budget direkt. Men det var bara att inse - jag kommer inte kunna hitta nåt wow-igare. Nu till mitt måndagsflax - och heta tips! Klänningen var av tillverkaren La Sposa och på deras hemsida såg jag att det fanns fyra butiker runt om i Sverige som är återförsäljare. Jag mailade samtliga och frågade om deras pris och leveranstider. Strax därpå blev jag uppringd av en av dessa, i Skåne, och de sålde samma modell för 11 000! Vilket klipp! Jag bor i Sthlm och har insett att allt som heter bröllop är dyrare här. Väl värt att kolla butiker runt om landet som för samma sortiment. Lycka!!!

  • Fröken Fräken
    Alvstina skrev 2013-02-25 17:48:48 följande:
    Klänning och underkjol är här nu. Beställde klänning från Kina och den kom för någon vecka sedan. Underkjol kom idag och såhär blev det :) Får förmodligen sy in klänningen en aning så att den inte glider ner.

    Snart åker inbjudningskorten iväg. Gifter oss 24/8.


    Åh, vad modigt, men vad fint den sitter! Kan ju inte bli bättre! Sy in är ju inga problem, värre med det omvända...
  • Fröken Fräken
    Erika83 skrev 2013-02-25 16:04:13 följande:
    Jag trodde precis som du att man lätt kunde vänta till april/maj. Där jag troligtvis kommer att köpa min klänning har de ca 4 månaders leveranstid sedan får man räkna med cirka en månad till om man behöver ha något ändrat. Jag behövde ha något ändrat på alla klänningar jag provade, ingen som satt helt perfekt. Den jag tycker mest om ska dessutom ändras lite, om jag nu ska ha den. Så det är dags för mig med att bestämma mig snart, gifter mig 17/8.
    Se mitt tips i senare inlägg: kolla upp fler butiker i Sverige med samma märke. Det skilde 6000 kr (!) på den kläning som jag (förmodligen) kommer att beställa. Heter det brud- eller bröllop-någonting i Stockholm (där njag bor) så är det plötsligt jäääättedyrt. Vad är det för klänning, eller typ av modell, som du har spetsat in dig på?
  • Wardelli

    Nu börjar planeringen ta fart hos oss också. Vi har vigseln i Rhodos, Grekland den 31 augusti, så det är rätt svårt att planera på distans, men nu har det äntligen lossnat några knutar. Fotograf är bokad, restaurangen är vald (ska bara bestämma menyn tillsammans med kocken) och jag var på min första klännings-letar dag i lördags. Stora systern min sa att hon inte skulle gråta, hon skulle nog hellre skrika av glädje - "för så blödig är jag inte" - men när jag testade första klänningen så stod hon där trots allt med glansiga ögon och fick torka bort tårarna <3
    Jag har dock problemet med att jag jobbar så oregelbundna tider, jag jobbar dagar, nätter, vardagar och helger. Jag hade planer på att gå en till runda nu i helgen, men icke sa schemat och jag jobbar dag helg :/ Mannen hittade dock sina kläder häromdagen, så nu börjar jag känna pressen på att hitta min klänning. Har helt gått ifrån mina första tankar på att ha en empire klänning och mer kollat på tylligare axelbandslösa klänningar ^^  Det är rätt roligt hur alla planer ändras hit och dit allteftersom hur långt man kommer i planeringen. 


    2013-08-31 Rhodos, Grekland
  • SingingFantacia
    Lally skrev 2013-02-24 19:11:33 följande:

    Någon som har tips om vart man kan köpa tärnklänningar? Letar förbrilt efter lila klänningar till mina tärnor. Jenjenhouse ser ju bra ut, men har hört så mycket dåligt därifrån... Vågar man? Hur gör ni? Vrat köper ni? Sy upp? suck... Svårare med tärnklänning i rätt färg än brudklänning tycker jag... haha.


     


     


    Köpte våra lila tärnklänningar på ebay. Riktigt nöjda =)
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!