• Chicita

    BT-Veteraner

    Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

    Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

    Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".
     

  • Svar på tråden BT-Veteraner
  • Nikkita

    Idag startar Malmöfestivalen & jag ska ta en fika med 2 gamla klasskompisar Solig 

    Tycker väl iofs att MF är lite uttjatad & överreklamerad, men man kan komma ut & träffa trevligt folk iaf. Sakerna de säljer i stånden är samma varje år så det är inget att titta på. Men maten är god så några luncher där blir det nog den kommande veckan Flört 

  • knyttan
    Darling Daisy skrev 2012-08-17 12:09:48 följande:
    Nikkita:
    känner också igen mig i det med matten.
    Jag har inte haft jättesvårt för matte, men inte heller jättelätt. Likadant med fysik. Det var halvsvårt i högstadiet och ganska svårt i gymnasiet (jag gick naturvetenskapligt program). Jag hade oftast 4or på proven, men det var pga mycket plugg och inte "äkta förståelse".

    Så helt plötsligt smällde jag till med en femma på ett prov och tyckte att det var plättlätt. Jag minns hur arg jag var över att jag under alla år fått itutat mig att fysik var svårt, varför hade inte lärarna kunnat förklara på fler sätt? Om lärarna hade kunnat förklara bättre och framförallt fått mig att tro på min egen förmåga så hade jag förmodligen inte satt upp mentala spärrar för ämnet och därmed lyckats bättre.

    Det som kännetecknar en bra lärare är, enligt mig, förmågan att förklara begrepp på olika sätt. Allt för att få så många elever  som möjligt att förstå. Läraren måste inse att alla lär sig på olika sätt och försöka ge alla olika inlärningssätt utrymme i undervisningen. Detta är svårt, skitsvårt, men varje lärare borde åtminstone försöka!
    Jag är typ matte-analfabet. Mitt problem är att jag aldrig har fattat vad det ska vara bra för. 2+2=4, jaha vaddå liksom? Däremot är jag rätt så språkbegåvad, så på gymnasiet valde jag humanistisk inriktning, dvs läste bara matte i ettan & tvåan. Jag minns att jag satt o tragglade med prov och omprov jag vet inte hur många gånger. Tillslut så bestämde min mattelärare att jag skulle ha "munta" istället. Det gick inte heller så bra. Då säger han: "Du ska inte läsa nån mer matte va?" Nej det skulle jag ju inte... "Jaha men då gör vi så här att jag sätter ett godkänt här då, du når ju inte riktigt hela vägen, men, ja... så slipper vi varann."
    Många år senare så har jag också fattat att matte egentligen inte är så himla dramatiskt och oöverstigligt... Lösa ut en ekvation är egentligen lite som att ta ut satsdelar, bara andra "delar" så att säga... ett annat språk med andra benämningar.. tänk om nån kunnat få mig att fatta det i skolan!
        Problemet tror jag är att mattelärare är för lite humanister, de ser bara logiken. Å andra sidan kan nog många lärare inom humanioran vara för lite logiker, de har svårt att ta fram strukturen...
       Å andra sidan (som numera lärare själv Tungan ute) så känner jag att det är väldigt poppis att just klanka ner väldigt mycket på lärare... det är liksom alltid lärarens fel allting, vi ska vara både coacher, underhållare, kuratorer, ordningspoliser och föräldrar i samma person. Nu menar jag inte att det inte finns dåliga lärare, för det gör det ju, precis som det finns dåliga poliser, läkare och rörmokare, men jag har haft en hel del mentorselever som inte hänger med på lektionerna, inte läser läxor, störtpluggar till provet 2 h på kvällen innan och så när det inte går så är det lärarens fel.... Som jag brukar säga till mina elever, det handlar om att springa ett marathon, jag kan visa vart de ska ska, i vilken takt, och heja på längs vägen, men det är fortfarande de som ska springa / gå / hoppa med krycka...
  • Darling Daisy

    Knyttan:
    Jag håller med dig om att det  är lätt att ge läraren skulden för dåliga studieresultat och att det verkar vara lite på modet. Det är självklart inte okej att förvänta sig att läraren ska fixa allt för eleven, eleven själv måste ju göra sin del, precis som du skriver!
    Din liknelse med maratonloppet är bra. Man måste ju hjälpa eleverna så mycket man kan, men i slutändan väljer de ju själva om de kommer att prestera något alls. 

    Men för att underlätta för eleverna så måste lärarna försöka tillgodose allas olika inlärningsbehov. Det är det jag menar med att läraren bör variera sin undervisning. Allt för många lärare kör med samma grej hela tiden, tex "stå vid tavlan och prata", "visa powerpoints", "räkna exempel på tavlan". I såna klasser kan det ju vara helt kört för elever som har en annan inlärningsmetod än den läraren erbjuder. 
    Skräckexemplet är en lärare som hade samma overheadbilder sen typ  20 år tillbaka.... Yejjjj, vad inspirerande och aktuell den undervisningen kändes!

    Nu ska jag ge mig på att sylta squash, det ni! (har aldrig gjort det förut, så det här kan bli spännande!)

  • Chicita

    Oh ja... jag var så orolig över att framstå som dum när jag gick på högstadiet att jag valde "särskild matte" istället för "allmän" som jag borde.
    Och jag hamnade i en klass med en lärare som stod med ryggen mot klassen och satte upp + löste matteproblem på svarta tavlan samtidigt som han muttrade förklaringar som inte gick att höra om man satt längre bak än andra raden. (Och jag satt naturligtvis på rad 3, mitt i klassrummet Tungan ute).
    Jag lärde mig inte ett skit, och fick jättedåliga betyg i matte.

    Men en dag när vi kom in så hade han tagit med en trälåda som var 10 X 10 cm och en enliterskanna med vatten och frågade oss om vi trodde att hela den litern fick plats i lådan. Och alla skrattade och sa nej.
    Han bara log (hade aldrig hänt förut Tungan ute ) och hällde i varenda droppe i lådan.
    Sen började han berätta om volym och hur man räknade på det.
    Det väckte ett intresse för geometri för mig eftersom han pratade om hur man kan ta ut volymen även på saker som inte är fyrkantiga.
    Och efter det så lossnade mycket av matten för mig.
    Han gjorde det roligt och intressant genom den demonstrationen och när man kunde se matematiken bakom, så var det ju väldigt hjälpsamt Glad 

  • daniiel

    Så det pratas skola.. det där med matte-analfabet känner jag igen mig i. Jag har jättesvårt för matte. Jag har gjort 4 försök att läsa MaB, men det går inte. Jag har inget intresse heller, tycker det är skittråkigt. Beror nog väldigt mkt på att jag inte förstår det alls.

    Håller med om att det ofta skylls på läraren och det är nog för att det är enklast så. Alla vill hitta en syndabock, men inte vara den själv, så läraren får nog ofta "ställa upp". Jag har stött på väldigt bra lärare och sämre lärare, enligt mitt tycke, men sedan kan det ju vara andra som tycker precis tvärtom. Som i allt när man har med människor att göra, så kan man inte förstå alla och precis som ni säger, så passar inte alla inlärningsmetoder alla människor. Det kan bli krockar, utan att varken lärare eller elev är dålig egentligen. Det är synd.

    Nu ska jag läsa en 100 poängskurs i affärs- och privatjuridik. Det känns som ett ämne som passar mig bättre än matte, så jag håller tummarna :) Tycker dock det är lite tråkigt, för VUX här satsat främst på sådana ämnen som matte, fysik, natur, kemi, biologi osv. Det är nog för att LTU har några utbildningar här och UMU har vårdutbildningar. Men för mig som inte är intresserad av tekniska- eller vårdutbildningar samt har väldigt svårt för de ämnena, så är det svårt att läsa på VUX. Jag behöver poängen för ett slutbetyg och jag vill ju gärna kunna få bra betyg för min egen skull sedan, vilket blir i stort sett omöjligt i alla de ämnena. Hade de istället haft samhälls, historia, religion, svenska på högre nivå osv, då hade jag haft en chans att göra bra ifrån mig :)


  • knyttan

    Nej jag tror det handlar ganska mycket om det, vissa lärare kör bara på sin grej, kanske det sättet som de har lärt sig och/eller passar dem att lära sig och lära ut. Men det är inte säkert att det passar för alla... De flesta lärare är nog bra lärare för några, men vara en bra lärare för många, eller i alla fall de flesta, det är verkligen skitsvårt!
       Men visst, det är nog svårt att inte fastna i sina rutiner när man har en 20 år i yrket. En kollega till mig som är just mattelärare berättade att när hon gjorde praktik så stötte hon på en äldre herre närmare pensionen som hade ALLA sina lektionsplaneringar, stenciler, prov mm färdiga i pärmar. Han bara tog fram dagens lektion, kopierade upp det som skulle delas ut, gick in och rev av det han skulle göra, tack och hej, nästa lektion samma sak. Troligen så kommer inte sådana lärare att förekomma speciellt mycket i framtiden i och med Lgr 11 (nya läroplanen) där det läggs så mycket vikt vid att diskutera och resonera utifrån problem så blir sådan undervisning totalt obsolet. Men men, som sagt det kommr alltid finnas folk som inte är bra på sina jobb...

    Daniiel: Tråkigt att det är så, själv som humanist så kan jag tycka att det läggs alldeles för stor vikt vid naturvetenskapen och att samhällsvetenskap, språk mm ses ner på, som om det skulle vara någon sorts tidsfördriv Skrikandes när det egentligen är precis lika viktigt att vi har duktiga historiker, statsvetare och lingvister i samhället som att vi har ingenjörer och tekninker. Usch det gör mig arg! Hoppas det går bra med juridiken i alla fall! Jag har tänkt så här efteråt att det skulle ha varit intressant att plugga lite juridik, och det är ju alltid användbart!

  • Chicita

    OMG... jag måste bara gå iväg och andas lite tror jag innan jag skriver något som jag kommer ångra...

    Ja inte i denna tråd då Flört 

  • daniiel
    knyttan skrev 2012-08-18 11:37:50 följande:
    Daniiel: Tråkigt att det är så, själv som humanist så kan jag tycka att det läggs alldeles för stor vikt vid naturvetenskapen och att samhällsvetenskap, språk mm ses ner på, som om det skulle vara någon sorts tidsfördriv Skrikandes när det egentligen är precis lika viktigt att vi har duktiga historiker, statsvetare och lingvister i samhället som att vi har ingenjörer och tekninker. Usch det gör mig arg! Hoppas det går bra med juridiken i alla fall! Jag har tänkt så här efteråt att det skulle ha varit intressant att plugga lite juridik, och det är ju alltid användbart!
    Ja, jag kan inte annat än hålla med. Nu tror jag ju att varför de satsat så just här är pga högeskoleutbildningarna som finns på orten, att där behövs de naturvetenskapliga ämnena mer. Tråkigt för oss andra dock. Ja, jag känner lite så, att det är bara en tillgång för mig personligen att fördjupa mig lite mer i juridik. Det kommer jag förmodligen har mer nytta och glädje av vidare under livet än fysik eller kemi :P
  • Darling Daisy

    Håller med er om det fortsatta lärarsnacket! Vilka kloka själar det samlats här inne

    Nu har jag inhandlat syltburkar för ett helt regimente, tror jag. Nu ska jag bara till affären och skaffa lite ättika och andra roligheter för att få till mina husmorsprojekt

    Chicita; så får du ju inte skriva. Jag blir ju jättenyfiken  

Svar på tråden BT-Veteraner