• PellePop

    Vigsel i San Francisco, USA

    Hej

    Eftersom vi själva sökte en hel del info om hur det går till om man vill viga sig borgerligt i Kalifornien, USA så tänkte jag nu, efter vigseln, berätta vad som verkligen behövs.

    Reglerna mellan delstaterna kan skilja en hel del, vissa kräver t.ex. godkänt blodprov innan man kan ansöka om hindersprovning. Det jag berättar här gäller i Kalifornien. Vi vigde oss i San Francisco, men det är samma regler som gäller i hela delstaten.

     Kortfatta är det dessa punkterna som gäller:


    Boka tid och betala för att ansöka om hindersprövning (marriage license) Boka tid och betala för vigsel. Begär ut ett vigselbevis efter vigseln (marriage certificate) Gå till skatteverket och registrera din vigsel.

    Ni behöver inte göra någon hindersprövning i Sverige eftersom USA vigslar är godkända av Skatteverket.

    1.
    Det finns två typer av marriage license, public och confidential. Skillnaden är att med public license måste man ha två vittnen med sig, vigselen behöver inte utföras i samma stad där man gör ansökan och det är en enklare process att få ut vigselbeviset. Med confidential license behövs inga vitten, vigselen måste göras i samma stad som man gör ansökan och det är bara det vigda paret och amerikansk domstol som kan begära ut ett vigselbevis.


    Vi valde det sistnämnda alternativet eftersom vi inte hade några vittnen med oss. Tiden för ansökan bokade och betalade vi via internet. På platts var det bara att ta med sig passen som legitimation, fylla i blanketten och hålla upp högra handen och svära på att uppgifterna är korrekta. Alltså inga papper från Sverige behövs.

    2.
    Tiden för vigselen bokade och betalade vi också via internet. I SF var det möjligt att vigas i direkt anslutning till tillståndsansökan. Själva vigselen gick fort och var okomplicerad. Som en positiv överraskning så visade det sig att San Francisco City Hall är en av USAs pampigaste byggnader.

    3.
    Om det är en public license så tar det upp till sex veckor innan den går att begära ut, men det är bara att skicka in ansökan tillsammans med ett frankerat kuvert.


    Med en confidential license finns ett vigselbevis tillgänglig efter tio dagar och kan hämtas ut på samma platts som ansöka gjordes eller via post. Eftersom vi fortsatte vår resa från SF så fick det bli med post. Dock måste ansöka vidimeras av en Notaries Public. Den tjänsten finns i princip över allt, större mataffärer, kommunkontor, postkontor och även alla amerikanska ambassader. Om man lämnar USA innan dessa tio dagar gått så kan man få pappret vidimerat innan hemresa och sen skickar man det från Sverige. Kom ihåg att köpa med amerikanska utrikesfrimärken eftersom man ska bifoga ett frankerat kuvert.


    4.
    När väl vigselbeviset kommer går ni till skatteverket och registrerar vigselen.

    Här är en länk med info http://www.sfgov2.org/index.aspx?page=16
    Totalt kostade det ca $200.

  • Svar på tråden Vigsel i San Francisco, USA
  • brideo

    Ska inte gifta mig i USA utan i Sverige men måste ändå säga tack för infon. Superschysst att ta sig tid att lägga ut detta på BT som är "googelbart". 

    Plus på karmakontot! 

  • aurum

    STORT tack för den här tråden!
    Jag och pojkvännen har pratat om att gifta oss i USA eftersom det är där han är uppvuxen och SF just är var han bott större delen av sitt liv.
    Har funderat lite på hur man löser detta med hindersprövning osv i just den staten så det här var PERFEKT för mig/oss!
    Känns som all lätttillgänglig info som finns är om NY eller Las Vegas. Inget ont om de platserna, men inte där som är hemma o lämpar sig bäst för oss.

  • sugarplumfairy

    Ett jättetack ska du ha för denna tråd! Detta ledde till att jag och min man gifte oss i San Fransisco i City Hall och det blev väldigt lyckat! Enkelt och snabbt men samtidigt högtidligt och festligt. Min man är amerikan men visste ingenting om de här sakerna. Som sagt, helt super och jag kan verkligen rekommendera platsen!

Svar på tråden Vigsel i San Francisco, USA