• Jag han

    Visa era bröllopstårtor! :)

    Är lite nyfiken på vad alla ni gifta har haft för tårta. Lägg gärna in en bild och skriv vad det var för smak så jag får dreggla lite ;)


    Vår var en moussetårta med smak av vit choklad och passionsfrukt.

  • Svar på tråden Visa era bröllopstårtor! :)
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-08-13 21:04:30 följande:
    Låter som en bra plan Tungan ute
    Jag brukar strössla med smileys, men jag hade lite bråttom så jag hann inte slänga dit nån. Tyckte det var tydligt ändå eftersom det var "i samma ton"...

    Ja min make är chokladtokig så här blev det en superchokladig tårta.
    (Skrivet så att det som står längst ner är det som var längst ner)

    Sockerkaksbotten
    Vit chokladmousse
    Sockerkaksbotten¨
    Hallonmousse med hallonbitar
    Chokladbotten med chokladbitar
    Mörk chokladmousse med riven choklad/ chokladkrisp
    Chokladbotten med chokladbitar

    Det skulle vara täckt med sockerpasta, men den vita chokladmoussen blev för mjuk så den höll inte för att lägga sockerpasta på utan att all vit chokladmousse ville pysa ut ur tårtan.
    Så jag fick bygga ihop den på plats och sen ta den sista grädden vi hade och försöka täcka tårtan så gott det gick.
    Det blev typ plan X eller nåt och jag är inte nöjd med resultatet även om den var riktigt god Flört 
    Haha, ja det kan nog bli så för att man hör i sitt eget huvud hur det låter men för den som läser (dvs jag) så blev det inte alls skojsigt för jag fattade inte :P Men bra att vi rett ut det, tycker att det är en väldigt trevlig sida det här och har inte märkt några dåliga vibbar alls! Alla är så glada =) En trevlig omväxkling från FL där jag hänger annars

    Jag och sambon, eller min m2b som jag lärt mig att det heter, har suttit och kollat igenom alla bilder i tråden tillsammans och får ju fasiken ångest, finns hur många olika varianter att välja på som helst, både till utseende och smak. Och vi ska ju inte gifta oss där vi bor så blir lite meck med att fixa tårta och sånt men det kan vi få hjälp med på det stället vi ska ha festen så får fixa mycket på samma gång när vi åker dit innan.

    Man skulle ha nån som är bra på att baka =) Choklad är ett måste i tårtan, annars vägrar jag äta Tungan ute

    Din tårta låter god, och hellre en tårta som är riktigt god och inte så snygg än tvärtom Flört

    Får väl försöka fixa så att vi kan provsmaka innan vi bestämmer oss. Och vilka färger beroende på färgtema. Gud så mycket det är att planera Förvånad
  • Chicita
    lurigmumin skrev 2012-08-13 21:08:08 följande:
    Hur fyller jag en tårta med mousse? Jag menar alltså inte en moussetårta utan t.ex. en våningstårta med moussefyllning. tycker det känns svårt men det känns som det är en bra fyllning om man vill kunna skära sen.
    Jag gav ett tips lite högre upp.
    Använd samma formar som du bakade bottnarna i, lägg i gladpack så det hänger utanför kanten (minst 20 cm utanför när det är nertryckt i botten). Lägg i den botten du ska ha högst upp i våningen, sen fyller du i moussen som du vill ha högst upp, lägg på mittenbotten och stoppa ner en remsa av lite stadigare papper / mjukare kartong mellan gladpacken och formen och fortsätt sen fyll med den mousse som du vill ha underst. Till sist lägger du på botten.
    Vik över gladpacken och se till att den täcker hela botten (högst upp alltså Flört ) och ställ in i kylen över natten så att moussen hinner "sätta sig".
    Dagen efter tar du ut formen, plockar bort pappkragen och viker ner gladpacken.
    Lägg ett pappfat (engångstårtfat) uppepå det som nu ska bli botten på tårtan och vänd sen hela alltet.
    När du lyfter gladpacken så lossnar formen väldigt lätt.
    Ta en tårtspade, smörkniv eller stekspade eller nåt och skrapa kanten runt om så den blir jämn och fin.

    Sen är det "bara" att spackla med smörkräm och täcka med sockerpasta, marsipan eller grädde eller vad du nu vill använda.

    Om du vill ha en "staplad" tårta och inte en ställning så behöver du någon form av pinnar (blompinnar funkar) som du sticker ner i alla utom dom minsta bottnarna, så att dom bär tyngden av våningarna ovanför. 
  • Chicita
    LyckligaBruden skrev 2012-08-13 21:26:41 följande:
    Gud så mycket det är att planera Förvånad
    Oh ja... Jag sa sista veckorna att om jag hade vetat hur mycket det var att göra så hade jag aldrig gift mig Tungan ute
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-08-13 21:55:32 följande:
    Oh ja... Jag sa sista veckorna att om jag hade vetat hur mycket det var att göra så hade jag aldrig gift mig Tungan ute
    Haha men  så kan du inte säga till en blivande brud som redan är lite lätt hispig Skrikandes Och vi som knappt har börjat Förvånad Bröllopsresan får väl bli en "rekreationsresa" för att få ordning på nerverna sen
  • Chicita
    LyckligaBruden skrev 2012-08-13 22:13:07 följande:
    Haha men  så kan du inte säga till en blivande brud som redan är lite lätt hispig Skrikandes Och vi som knappt har börjat Förvånad Bröllopsresan får väl bli en "rekreationsresa" för att få ordning på nerverna sen
    Vi gjorde det ju svårare för oss själva än vi hade behövt Flört
    Vi hade medeltidstema, jag sydde mina och makens kläder, kläder till serveringspersonalen, till brudnäbbarna, min bror, ena fotografen (den andra fick låna makens "fattigmanskläder"), till min styvmor och till en kompis, hennes make och deras son - men dom hoppade av dagen innan bröllopet och kom inte alls *typiskt*

    Och så skulle det ju sys vepor och göras vapensköldar mm mm. Plus att jag då bakade vår tårta Flört

    Mitt råd är att försöka göra så mycket du kan - så tidigt du kan. Så när det börjar närma sig så har du tid att sitta och fila på fötterna, göra ansiktsmasker, hårinpackningar och annat för att skämma bort dig lite.
    Boka gärna in massage en eller två dagar innan bröllopet till både dig och din blivande Solig 

    Men nu blev det inte mycket tårta av det här pratet... Så vi kan väl fortsätta nån annan stans om du vill Glad 
  • lurigmumin
    Chicita skrev 2012-08-13 21:53:46 följande:
    Tack så mycket! Ska försöka mig på att provbaka inom en snar framtid och hoppas på att övning ger färdighet. 

    är det mousse som är det bästa att fylla med om man vill ha en staplad tårta? Måste komma på några bra smakkombinationer också. Sambon vill gärna ha blåbär men sen återstår resten :) 
  • Chicita
    lurigmumin skrev 2012-08-13 22:54:31 följande:
    Tack så mycket! Ska försöka mig på att provbaka inom en snar framtid och hoppas på att övning ger färdighet. 

    är det mousse som är det bästa att fylla med om man vill ha en staplad tårta? Måste komma på några bra smakkombinationer också. Sambon vill gärna ha blåbär men sen återstår resten :) 
    Ja jag skulle rekommendera mousse.
    Men det viktigaste är att fyllningen är skärfast, och att ni inte skär bottnarna för tunnt. Dom där stödpinnarna måste ha tillräckligt med stöd för att "fästa" så att säga.

    Jag rekommenderar faktiskt att köpa färdigt moussepulver på någon av tårtshopperna (tårtdecor, kakburken, strössel & annat osv osv) och kanske använda mosade blåbär under moussen som smakförstärkare eller blanda i extra riven choklad i chokladmoussen...
    Den moussen har precis rätt koncistens. Inte för gummiaktig och inte för lös, så då behöver man inte oroa sig för att det blir fel. 
  • Minuz

    Nu har jag bestämt mig för att ha amaryllis i min bukett. Och letar nu utstickare eller liknande för att göra amaryllis till tårtan. Men hittar det ingenstans. Någon som gjort amaryllisar? Någon som vet hur jag ska göra? Vart jag kan köpa en utstickare?

Svar på tråden Visa era bröllopstårtor! :)