• meah2000

    BILD och PRIS på er brudbukett!

    Det finns många trådar om brudbuketter.
    Här kommer ännu en....

    Skulle vara väldigt roligt att veta vad ni har/kommer att ha för brudbukett och vad kostade den.

    Jag har vill ha liknade buketten nedan fast med rosa kallor istället för vita, dessutom ska jag har lite brudslöja i.
    Jag visade fotot för min florist och det skulle kosta runt 1000-1200 kr för den buketten jag vill ha.


  • Svar på tråden BILD och PRIS på er brudbukett!
  • AnnL

    Jag fick ett pris på ca 2500:- för en bukett med 10 stora kallor, två tärnbuketter med en stora kalla i varje samt 5 corsage och gula blommor till att dekorera borden (kommer inte ihåg namnet). Är det ett bra pris? Har ingen uppfattning :P Kallorna är ju dyra men vill bara ha kallor med ett satinband runt så då kanske det är dyrt?

  • hjgs

    Har fått kostnadsförslag på 8 mellankallor med sidenband och lite grönt ifrån tre olika och de skulle skulle ha 1500 så det tycker jag ändå känns helt okej

  • thean

    Hmm har fått två väldigt olika kostnadsförslag på min pionbukett.... den ena på 2000 kr och den andra för 800 kr!!! Visserligen sa hon med 800 kr priset att det kan gå upp eller ner NÅN hundring... men 1200 kr skillnad!!! Det jobbiga är bara att 2000 kr floristen är min kompis... =/

  • augustesen
    marielleangelina skrev 2012-04-04 10:27:45 följande:
    Ja absolut, det är mycket möjligt! 4 augusti gifter jag mig och floristen sa att det skulle gå bra med pioner men det är klart, det drar ju säkert upp priset eftersom det är lite sent...
    Jag gifter mig också 4 augusti och min florist ringde och pratade med sin leverantör, dom hade inga priser på pionerna utan det är tydligen beroende på god knows what så i juli trodde dom att dom hade ett pris.

    Men ca 30 kr per stjälk, hela min bukett skulle kosta ca 1000:- med pioner, brudslöja och eventuellt någon till blomma för att fylla ut :)

    Jag blev superglad över det priset då floristerna jag pratat med tidigare inte kunde få fram pioner :(
  • Tinzi
    thean skrev 2012-04-05 18:32:30 följande:
    Hmm har fått två väldigt olika kostnadsförslag på min pionbukett.... den ena på 2000 kr och den andra för 800 kr!!! Visserligen sa hon med 800 kr priset att det kan gå upp eller ner NÅN hundring... men 1200 kr skillnad!!! Det jobbiga är bara att 2000 kr floristen är min kompis... =/
    kanske det, men är hon en såpass nära vän kanske hon kan sänka sig, annars hade jag iaf varit ärligt med att ekonomin får styra...
  • thean
    Tinzi skrev 2012-04-06 20:24:00 följande:
    kanske det, men är hon en såpass nära vän kanske hon kan sänka sig, annars hade jag iaf varit ärligt med att ekonomin får styra...
    Självklart så får jag prata med henne! Annars så får jag ju be den andra butiken att göra buketten. Har inte råd att lägga 1200 kr extra på buketten bara för att vi är kompisar, har liksom rätt ansträngd budget som det är! =)
  • Tinzi
    thean skrev 2012-04-07 10:56:21 följande:
    Självklart så får jag prata med henne! Annars så får jag ju be den andra butiken att göra buketten. Har inte råd att lägga 1200 kr extra på buketten bara för att vi är kompisar, har liksom rätt ansträngd budget som det är! =)
    Ja och hon borde nog förstå det med hoppas man :)
  • passionsblomman

    Priset på blommor är alltid dagspriser-det är därför det generellt sett ofta blir dyra blommor vid specialbeställningar så som brud och andra små beställningar (jo, för i brudens värld är det många blommor och bland det dyraste man köpt, men i grossistled är det en pytteorder, då man annars ofta beställer hela vagnar med en viss sort)

    Så, ska man ha precisa och exakta sorter och nyanser -och ännu värre, blommor som inte längre är i sin rätta säsong, så kan det dra iväg till väldigt mycket högre nivåer än samma blommor kostar "en vanlig dag i butik". Det beror inte på floristen , utan på handelsleden mellan odlaren och butiken.

    Men, 100-150 spänn för Pioner i juni låter helt klart väldigt dyrt, likaväl som att 30 kr stjälken i augusti låter totalt galet för lite.

    När jag stod i butik senast, låg pionerna på sisådär 65-70 kr/st om de var jättestora, och typ runt 45-50 annars. Det kan också gå att köpa buntvis, men då är det ofta väldigt varierande storlek och kvalité.

    Kvalitén är helt avgörande för priset-gäller alla blommor. Det går att hitta samma rossort för allt mellan 20-65 kronor, beroende på vilken kvalité den har. Med kvalité menas bla stjälklängd och storlek på blomhuvudet.
    Så, om en blomma är dyr eller prisvärd måste jämföras med vad det är butiken tar betalt för.

    Kallor är också en sådan blomma som skiftar enormt i storlek-det finns jättestora som kostar ett par hundra/st och det finns små pyttisar som kan ligga så lågt som 25 kr/stjälken.

    Man måste veta vad det är man beställer för att kunna bedömma om det är dyrt eller billigt. Utöver det, spelar det roll var i landet man bor, eftersom priserna är väldigt olika över landet. Skåne och Småland liggernära Holland och har inte samma fraktkostnader som Stockholm och norra Sverige tex. Sedan kommer ju faktorer som butiksläge (hyra), personalkostnader (svart eller vit lön) och allt annat som styr priser.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Brudiframtiden
    passionsblomman skrev 2012-04-09 12:29:49 följande:
    Priset på blommor är alltid dagspriser-det är därför det generellt sett ofta blir dyra blommor vid specialbeställningar så som brud och andra små beställningar (jo, för i brudens värld är det många blommor och bland det dyraste man köpt, men i grossistled är det en pytteorder, då man annars ofta beställer hela vagnar med en viss sort)

    Så, ska man ha precisa och exakta sorter och nyanser -och ännu värre, blommor som inte längre är i sin rätta säsong, så kan det dra iväg till väldigt mycket högre nivåer än samma blommor kostar "en vanlig dag i butik". Det beror inte på floristen , utan på handelsleden mellan odlaren och butiken.

    Men, 100-150 spänn för Pioner i juni låter helt klart väldigt dyrt, likaväl som att 30 kr stjälken i augusti låter totalt galet för lite.

    När jag stod i butik senast, låg pionerna på sisådär 65-70 kr/st om de var jättestora, och typ runt 45-50 annars. Det kan också gå att köpa buntvis, men då är det ofta väldigt varierande storlek och kvalité.

    Kvalitén är helt avgörande för priset-gäller alla blommor. Det går att hitta samma rossort för allt mellan 20-65 kronor, beroende på vilken kvalité den har. Med kvalité menas bla stjälklängd och storlek på blomhuvudet.
    Så, om en blomma är dyr eller prisvärd måste jämföras med vad det är butiken tar betalt för.

    Kallor är också en sådan blomma som skiftar enormt i storlek-det finns jättestora som kostar ett par hundra/st och det finns små pyttisar som kan ligga så lågt som 25 kr/stjälken.

    Man måste veta vad det är man beställer för att kunna bedömma om det är dyrt eller billigt. Utöver det, spelar det roll var i landet man bor, eftersom priserna är väldigt olika över landet. Skåne och Småland liggernära Holland och har inte samma fraktkostnader som Stockholm och norra Sverige tex. Sedan kommer ju faktorer som butiksläge (hyra), personalkostnader (svart eller vit lön) och allt annat som styr priser.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Vet du om det går att få tag i pioner i slutet av augusti? Eller David Austinrosor och vad de ligger på i pris?
  • passionsblomman

    Säsongen för Pioner gör man allt för att förlänga, eftersom den blivit så populär just till brud, men den har egentligen inte alls säsong i augusti, så får man tag på dem då, så är det tur-och de blir dyra.

    Austinrosor går året om vad jag vet, men med väldigt skiftande storlek och pris. Jag ger mig ut på alldeles för tunn is och det är rätt meningslöst att sätta priser på nätet, eftersom det skiljer så mycket över landet. prata med en lokal florist och be dem kolla ett ungefärligt pris med sina leverantörer. Jag tror att de är ett bättre alternativ än pioner, i lsutet av augusti.

    Ett tips i augusti, är att välja Dahlior för lite samm känsla som pioner, eller för att blanda upp rosor /pioner med. De ligger väsentligt lägre i pris och är i högsäsong under sommarmånaderna. Finns i mängder av färger former ocn nyanser.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden BILD och PRIS på er brudbukett!