• MeahJ

    Brud 2013

    Jag kommer att gifta mig 2013.

    Jag vet att jag är VÄLDIGT tidigt ute med planering, men jag känner att man kan nog aldrig vara för tidigt ute.
    Om inte annat så får man massor av inspiration, tips och ideér här :)

    Någon annan som också gifter sig 2013 och vill följa denna tråd?

  • Svar på tråden Brud 2013
  • CoG

    Vi har inte heller ngn spikad budget.
    Och nog är det bra att räkna högt, blir det mindre så är det ju inte helt fel :)

    Vi var på bröllop för ett par helger sedan,
    eftersom att vi varit sjuka hela veckan och var hängiga så valde vi bort att gå på middan.
    Det skulle hållas tal osv vilket kan dra ut på tiden så istället för att gå "förtidigt" då alla sitter och äter
    eller väntar på tårtan så åkte vi inte alls utan åkte hem och tog det lugnt bara.

    Nu var dom på middag hos oss och hade med ett kuvert till oss.
    Det var från ngn av de som hållit tal och den personen hade gett de nyvigda en gåva.
    Det var 12 kuvert och på varje kuvert var det namnet på ngn av de som varit på vigseln samt en månad.
    I vårat kuvert stod det "middag" och på kuvertet "Januari".

    Vi ska alltså bjuda dom på middag i Januari.
    Fine, det gör vi gärna!

    Men hur kan man bestämma något sånt där utan att kolla att det faktiskt är ok med alla inblandade?
    Jag känner inte människan, vi var inte ens på middan då hon delade ut kuverten...?
    Gör man så?

    Det stod olika i kuverten, i ngt stod det bowling tex. Inte bara middagar.
    Och idén är ju jätte trevlig.
    Brudparet får träffa ngn varje månad utan att veta vad som ska göras eller vilka det är i förväg (utom oss då eftersom att dom hade med sig kuvertet).
    Men jag tycker ändå att det hör till att man kollar med de man skriver upp på kuverten att det funkar.

  • ChristineL
    CoG skrev 2012-05-21 12:26:15 följande:
    Vi har inte heller ngn spikad budget.
    Och nog är det bra att räkna högt, blir det mindre så är det ju inte helt fel :)

    Vi var på bröllop för ett par helger sedan,
    eftersom att vi varit sjuka hela veckan och var hängiga så valde vi bort att gå på middan.
    Det skulle hållas tal osv vilket kan dra ut på tiden så istället för att gå "förtidigt" då alla sitter och äter
    eller väntar på tårtan så åkte vi inte alls utan åkte hem och tog det lugnt bara.

    Nu var dom på middag hos oss och hade med ett kuvert till oss.
    Det var från ngn av de som hållit tal och den personen hade gett de nyvigda en gåva.
    Det var 12 kuvert och på varje kuvert var det namnet på ngn av de som varit på vigseln samt en månad.
    I vårat kuvert stod det "middag" och på kuvertet "Januari".

    Vi ska alltså bjuda dom på middag i Januari.
    Fine, det gör vi gärna!

    Men hur kan man bestämma något sånt där utan att kolla att det faktiskt är ok med alla inblandade?
    Jag känner inte människan, vi var inte ens på middan då hon delade ut kuverten...?
    Gör man så?

    Det stod olika i kuverten, i ngt stod det bowling tex. Inte bara middagar.
    Och idén är ju jätte trevlig.
    Brudparet får träffa ngn varje månad utan att veta vad som ska göras eller vilka det är i förväg (utom oss då eftersom att dom hade med sig kuvertet).
    Men jag tycker ändå att det hör till att man kollar med de man skriver upp på kuverten att det funkar.
    Vad märkligt! Visst är idén jättekul men förstår att det känns skumt iom att ni inte ens var med på middan, då hade det kanske varit bättre att hoppa över er istället.
  • CoG
    ChristineL skrev 2012-05-21 14:01:41 följande:
    Vad märkligt! Visst är idén jättekul men förstår att det känns skumt iom att ni inte ens var med på middan, då hade det kanske varit bättre att hoppa över er istället.
    ja, eller skicka ut ett mail till alla dom tänkte ta med och kolla om det är ok bara.
  • Pagnie
    ChristineL skrev 2012-05-21 09:30:24 följande:
    Nej, det vet vi inte. Vi har inte lagt upp en ordentlig budget än, men sagt att max 50 000 får det totalt kosta, då har vi inte räknat med nån bröllopsresa. 40-50 gäster räknade vil till igår så tycker det känns rätt rimligt med 50 000 då. Och jag räknar hellre högt ;)
    Nej det där med budget måste jag säga tycker jag är jättesvårt. Man vet verkligen inte hur man ska lägga upp den. Vi har bara satt en maxgräns och sen jobbar vi utefter det. Man får hoppas att den håller och att man får mycket över.  Hur gör ni andra? har ni en strikt budget?
  • ChristineL
    Pagnie skrev 2012-05-21 18:28:58 följande:
    Nej det där med budget måste jag säga tycker jag är jättesvårt. Man vet verkligen inte hur man ska lägga upp den. Vi har bara satt en maxgräns och sen jobbar vi utefter det. Man får hoppas att den håller och att man får mycket över.  Hur gör ni andra? har ni en strikt budget?
    Jag håller med! Det är jättesvårt! Jag har ingen aning om vad en klänning kostar exempelvis, eller vad mat och dricka kan tänkas gå på. Förlovningsringarna kostade 9000 nånting så då lär väl vigselringarna gå upp emot 15000 säkert. Fotograf är också en stor kostnad som jag sett kan skilja otroligt mycket. Och ett par tusen på bröllopsnatten... Det rinner iväg helt enkelt.
  • Doofie
    Pagnie skrev 2012-05-21 18:28:58 följande:
    Nej det där med budget måste jag säga tycker jag är jättesvårt. Man vet verkligen inte hur man ska lägga upp den. Vi har bara satt en maxgräns och sen jobbar vi utefter det. Man får hoppas att den håller och att man får mycket över.  Hur gör ni andra? har ni en strikt budget?
    Är riktigt svårt. Tänkte först att jag skulle ha en budget till klänningen tex på 5000 men när jag började kolla runt kändes det plötsligt omöjligt... Det drar lätt iväg och det är lätt att tänka: jaa men det är bara 1000 kr över budget, men tänker man så hela tiden blir det många tusenlappar ;)
    Men det mesta ska betalas senare, nu är det mycket bokningsavgifter och så. Men vi ska iallafall försöka hålla budget så gott det går, blir det över på ett ställe får man nog dra in på ett annat..Hoppas jag ;)
  • CoG

    Om man sprider ut inköpen månaderna som är kvar så blir det kanske inte lika noga med en budget.
    Vi har inte lagt undan några pengar (än iaf).
    Sen är jag mammaledig året ut och får ut kanske 6000 och det räcker ju så pass till räkningar och kanske lite mat.
    Det blir som det blir tror jag :P

  • MsChevy

    Oj, här har bröllopsplanerna hamnat lite i skymundan...vi har nämligen gått o köpt oss hus, helt oplanerat, men vi var o kikade på huset, föll som furor o ja, nu ska vi besikta o sen om allt ser bra ut, skriva papper o sen är det bara att ut o jaga banankartongerSolig

  • CoG
    MsChevy skrev 2012-05-21 21:31:35 följande:
    Oj, här har bröllopsplanerna hamnat lite i skymundan...vi har nämligen gått o köpt oss hus, helt oplanerat, men vi var o kikade på huset, föll som furor o ja, nu ska vi besikta o sen om allt ser bra ut, skriva papper o sen är det bara att ut o jaga banankartongerSolig
    Oj!
    Grattis till husköpet!
    :D
  • Pagnie
    ChristineL skrev 2012-05-21 18:34:57 följande:
    Jag håller med! Det är jättesvårt! Jag har ingen aning om vad en klänning kostar exempelvis, eller vad mat och dricka kan tänkas gå på. Förlovningsringarna kostade 9000 nånting så då lär väl vigselringarna gå upp emot 15000 säkert. Fotograf är också en stor kostnad som jag sett kan skilja otroligt mycket. Och ett par tusen på bröllopsnatten... Det rinner iväg helt enkelt.
    Doofie skrev 2012-05-21 19:02:41 följande:
    Är riktigt svårt. Tänkte först att jag skulle ha en budget till klänningen tex på 5000 men när jag började kolla runt kändes det plötsligt omöjligt... Det drar lätt iväg och det är lätt att tänka: jaa men det är bara 1000 kr över budget, men tänker man så hela tiden blir det många tusenlappar ;)
    Men det mesta ska betalas senare, nu är det mycket bokningsavgifter och så. Men vi ska iallafall försöka hålla budget så gott det går, blir det över på ett ställe får man nog dra in på ett annat..Hoppas jag ;)
    Jo men det där med budget är ju lite vad man gör det till också men det hjälper ju inte för det är ju jättesvårt ändå. Jag har till exempel hittat fotografer från 4000-21000 så det finns ju i alla prisklasser. Den här bröllopsvärlden är verkligen en djungel.
    Samma sak gäller det ju när det kommer till ringa också. Min förlovningsring kostade närmare 23 000 men vigselringarna kommer bara kosta typ 7-8000 kr styck. Så om man jämför är ju det stor skillnad mellan dom.

    Det där med klänning är nog det jag tycker är svårast. Innan man börjar kolla så har man ju ingen aning alls om vad dom kostar. Jag har hittat jättefina för ca 8000 medan jag även har hittat jättefina för 20 000. Men jag känner att jag vill nog hålla mig under 10 000 i alla fall. Men när man sen tänker på det så tänker man att fan vad många vanliga klänningar man kan få för 10 000. Man blir riktigt svettig.
    Men hur gör man en budget egentligen? Jag har verkligen noll koll. Om man inte  utgår från vad man har utan ska bestämma ett pris per kategori?
Svar på tråden Brud 2013