• MeahJ

    Brud 2013

    Jag kommer att gifta mig 2013.

    Jag vet att jag är VÄLDIGT tidigt ute med planering, men jag känner att man kan nog aldrig vara för tidigt ute.
    Om inte annat så får man massor av inspiration, tips och ideér här :)

    Någon annan som också gifter sig 2013 och vill följa denna tråd?

  • Svar på tråden Brud 2013
  • FruHassel
    Caroline11 skrev 2012-02-29 17:08:37 följande:
    Åh va kul att det är så många som planerar i så god tid! Vi hade inte ens ett års planering innan vårt bröllop och jag tyckte det var superkul att planera, pyssla och fixa så jag hade gärna gjort det lite mer :)

    Eftersom jag tycker att bröllop är så kul - mest när det gäller temafärger, pyssel, dekorationer, inbjudningskort o.s.v. - så har jag startat en blogg för att dela med mig av alla tips jag tog del av inför mitt bröllop.

    Adressen är harifrantillevigheten.blog.com/
    Hoppas ni blir inspirerade!
    Och lycka till med era bröllopsplaner!

    /Caroline 
    Oh såna servettringar måste jag ha .... vill ha stora såna fluffiga saker hängande lite här och där också
  • Caroline11
    FruHassel skrev 2012-02-29 18:55:19 följande:
    Oh såna servettringar måste jag ha .... vill ha stora såna fluffiga saker hängande lite här och där också
    Det hade jag också! Gjorde 6-7 stycken superstora som hängde i taket i festlokalen, blev supernice! Det svåra är att få tag i tillräckligt stora silkespapper....
  • Ekorren
    Doofie skrev 2012-02-29 10:12:35 följande:
    Suck.. vilken pers vi hade i telefon igår. Jag och sambon.
    Har kommit på att vår första budget var lite naiv med tanke på vad vi egentlgen vill ha.

    Min blivnade vill verkligen INTE hyra lokal med catering (vilket jag föreslog för att få ner kostnaderna). Han tycker det känns mer värt med färdigt paket med mat, personal, lokal, städning, bar osv osv. Och det vill han inte kompromissa på. VIlket jag kan förstå. Men efter att ha fått offert från vår tänkta restaurang har matbudgeten ökad med ungefär 10 000 kr. Och jag funderar lite på hur i friden det ska gå ihop..

    Mitt i frustrationen slängde jag ur mig att vi kanske bara ska åka och gifta oss på någon strand utomlands. Men han vill verkligen att vi har en fest för alla nära och kära, vilket jag ju också vill egentligen. Men just nu känner jag mig bara så trött.. och fundersam på hur allt ska gå ihop med både budget och planering.

    Ursäkta min negativitet..
    Om det känns såhär ett år innan.. hur kommer det bli ännu närmare? :P

    För oss är det också likadant. Jag tyckte väl bygdegård+buffé, han vill inte ha något annat än sittande trerätters med serverings personal på resturang. Haha, och jag som trodde brudarna skulle vara de med höga krav :P Vi har inte gjort någon ordentlig budget och det är svårt att veta hur mycket vi kommer hinna spara eftersom jag tar examen nu i juni och inte har något fast jobb, bara sommarvikariat. En rejäl otur och jag blir helt arbetslös i september, då blir det lite svårt att spara... Men bara jag får halvtid så ska vi nog klara det!


    Jag hoppas att det löser sig för er, jag får också idéer om att gifta oss i smyg och sedan ha fest när vi verkligen vet att vi har pengarna. Det är ju inte kul att leva på existensminimum heller bara för att ha råd med festen :/ men det är klart att man kan fråga sig en extra gång "behöver jag/vi verkligen den/det här" innan man handlar något, då brukar svaret oftast bli nej och då sparar man iaf lite, och många bäckar små... :)

  • Pagnie

    Hej alla,

    Nu hoppar väl jag in också. Jag har försökt läsa tråden men man vet verkligen inte vart man ska börja. Vi har bestämt datumet 13 juli 2013.
    Vi är inte förlovade än men har det inplanerat. vad dumt det låter nu då. Men min sambo vill göra det här klassiska med att gå ner på knä och så. MEN han vill inte välja ut ringen så vi gör det lite i fel ordning. Var och kollade på ringen idag som jag skulle ha men då guldsmeden föreslog en annan som dom hade fått in så föll jag pladask.



    Detta är ringen som jag kommer ha fast med en safir i mitten.


    Det roliga är att hans familj vet inte än att vi ska gifta oss men ändå så har hans mamma nu bestämt att vi varit tillsammans tillräckligt länge så hon är helt inställd på att det blir nästa år. Lite roligt är det ju. var lite orolig om vad hon skulle tycka.


    Jag har kommit så långt i planeringen att jag vet färger och tema. Det ser ut nu som att det blir ca 100 personer men det kan bli fler.


    Största problemet nu verkar vara lokal. Men det kommer bara mer och mer grejer för varje dag. Men det är ju så kul. Men man fastnar ju här några timmar per dag.


     

  • Viowel

    Hej! Detta är min andra post här!

    Jag kommer gifta mig 17 Augusti 2013 i Norge. Det var egentligen tänkt att vi skulle gifta oss i år, men vi fick tyvärr skjuta på allt som har med bröllopsplanering på grund av dödsfall i familjen. Det tog längre tid för oss att bearbeta sorgen än vad vi hade räknat med. Men allt ser ljusare ut och vi ser fram emot en låång bröllopsplanering. Har egentligen tittat och skissat på teman och samlat ihop ideer sen mars 2011 och så men det enda vi har bestämt är kyrka och lokal som redan bokade. Jag kommer ha ett så kallat DIY tema. Jag har hängt på ett amerikanskt bröllopsforum sen mars 2011 och så hittade jag bröllopstorget! 15+ månader av planering och pyssel vilket jag ser framemot!!

  • MsChevy
    FruSalterod skrev 2012-02-28 23:12:49 följande:
    Hej på er allehoppa!

    Det blir ett sommar bröllop -13 för oss också :D
    Vi bor i Norge och har bestämt oss för att gifta oss i hemtrakterna till mig  
    Billigare för den norska familjen att komma till Sverig, hehe :)
    I morgon ringer vi och bokar kyrkan! Bestämt oss för färgerna ljus olivgrönt och ljus rosa.

    Såg vi på lokal och buffémat det skulle gå på ca 10.000 svenska. Det är vel okej?.. eller vad tycker ni?

    Sambon bjud mig på resa till Paris och friade vid Notre Dame :) 4/2-12

    Grattis till er allehoppa !! :)

     
    Var i Norge bor ni o vilka är dina hemtrakter? Min M2B är från Norge o vi ska gifta oss i mina hemtrakter, Östergötland. 
    Lokal o buffé för 10 är inte farligt! Hur många gäster kommer ni ha?

    Hur långt har ni andra kommit i planeringen? 
    Vi är iaf på det klara med vigselplats o lokal, vilket band vi ska ha, hur vi vill dekorera, vilken mat vi ska ha. Har gjort utkast på inbjudningen o slipat lite på div andra idéer. Vi är rätt klara med hur vi vill ha det, sen ska vi göra verklighet av dom. Tror vi kommer ta allt bitvis så det inte blir så stor summa att hosta upp på en gång. Vi har satt en budget på 50 000:-, men jag tror vi får öka den lite till ca 60 000:-. Dyrast kommer bli mat o alkohol, därefter bandet. Kläderna beställer vi från kinaföretag. Har så svårt att bestämma mig för klänning, har hittat så många vackra. 
    Här är våra tabletter (iaf utkast):

  • Doofie
    dellelgarin skrev 2012-02-29 16:46:44 följande:
    Hej jag känner igen det där, vi hade oxå rätt olika syn på hur det skulle se ut vi gjorde i den här ordningen.

    Vi satte en budget allra först, alltså hur mycket pengar kan vi rimligen få ihop på egen hand fram tills dess vi har tänkt att gänga oss.
    Sedan fick vi själva välja två saker som var superviktigt och så fortsatte vi från det sedan, funkade fint och gav oss en riktlinje på vad som var viktigast på just vårat bröllop, dessa fyra saker har vi att utgå ifrån :

    Fri bar
    Liveband
    Många gäster
    Rörligt

    Utifrån det har vi hittills planerat bröllop i juni med 80 gäster :)

    Hoppas ni hittar ett sätt som känns bra för båda.
    Det lät ju som en bra ide faktiskt.. Och realistiskt. Sambon kommer hem ikväll så vi ska försöka lösa det hela och komma överens ;)
    Ekorren skrev 2012-02-29 20:17:40 följande:

    För oss är det också likadant. Jag tyckte väl bygdegård+buffé, han vill inte ha något annat än sittande trerätters med serverings personal på resturang. Haha, och jag som trodde brudarna skulle vara de med höga krav :P Vi har inte gjort någon ordentlig budget och det är svårt att veta hur mycket vi kommer hinna spara eftersom jag tar examen nu i juni och inte har något fast jobb, bara sommarvikariat. En rejäl otur och jag blir helt arbetslös i september, då blir det lite svårt att spara... Men bara jag får halvtid så ska vi nog klara det!


    Jag hoppas att det löser sig för er, jag får också idéer om att gifta oss i smyg och sedan ha fest när vi verkligen vet att vi har pengarna. Det är ju inte kul att leva på existensminimum heller bara för att ha råd med festen :/ men det är klart att man kan fråga sig en extra gång "behöver jag/vi verkligen den/det här" innan man handlar något, då brukar svaret oftast bli nej och då sparar man iaf lite, och många bäckar små... :)


    Haha jaa trodde också det "skulle" vara så. Men är ändå glad att sambon har starka åsikter och säger va han tycker, så blir det inte bara jag som måste engagera mig :) Bröllopet ska ju vara för båda :)
    Tror säkert det kommer lösa sig med jobb, läste inte du till sjuksköterska? Det brukar alltid finnas jobb som det!
  • FruSalterod
    MsChevy skrev 2012-02-29 21:02:29 följande:
    Var i Norge bor ni o vilka är dina hemtrakter? Min M2B är från Norge o vi ska gifta oss i mina hemtrakter, Östergötland. 
    Lokal o buffé för 10 är inte farligt! Hur många gäster kommer ni ha?
    Okej  
    Vi bor i Drammen och jag är från Motala. Vart ifrån Norge är din kille ifrån då o vart i östergötland är du ifrån? :)
    Vi blir runt 65, ni då?  
  • MsChevy
    FruSalterod skrev 2012-03-01 18:54:07 följande:
    Okej  
    Vi bor i Drammen och jag är från Motala. Vart ifrån Norge är din kille ifrån då o vart i östergötland är du ifrån? :)
    Vi blir runt 65, ni då?  
    Han är från Sarpsborg o vi ska gifta oss i Alvastra Klosterruin, så de blir i dina trakter.Skrattande Jag är född o uppvuxen utanför Linköping. 
    Det blir ca 100 gäster, ska försöka få ner siffran lite....Vilken lokal ska ni vara i? Vi har tänkt vara i Ödeshög Folkets Park. Den är perfekt så när som på en punkt: det finns inte porslin Rynkar på näsan
  • FruSalterod
    MsChevy skrev 2012-03-01 19:34:25 följande:
    Han är från Sarpsborg o vi ska gifta oss i Alvastra Klosterruin, så de blir i dina trakter.Skrattande Jag är född o uppvuxen utanför Linköping. 
    Det blir ca 100 gäster, ska försöka få ner siffran lite....Vilken lokal ska ni vara i? Vi har tänkt vara i Ödeshög Folkets Park. Den är perfekt så när som på en punkt: det finns inte porslin Rynkar på näsan
    Min sambos styvsyster bor där
    Hur kommer det sig att ni vill gifa er i alvastra klosterruin? Det är väldigt fint där
    Det kan ju vara bra att ha ska ni ha catring? dom kanske har porslin till utlånes? :) 
Svar på tråden Brud 2013