• MeahJ

    Brud 2013

    Jag kommer att gifta mig 2013.

    Jag vet att jag är VÄLDIGT tidigt ute med planering, men jag känner att man kan nog aldrig vara för tidigt ute.
    Om inte annat så får man massor av inspiration, tips och ideér här :)

    Någon annan som också gifter sig 2013 och vill följa denna tråd?

  • Svar på tråden Brud 2013
  • Ebba
    Helchem skrev 2012-01-18 21:31:48 följande:
    Hej Ebba! 
    Vad roligt med fler som ska gifta sig sommaren 2013!

    Ja, budgeten är ju inte det lättaste... Vi blir nog ca 80-100 gäster och eftersom vi önskar göra så lite som möjligt så vi kan njuta på vår dag så får vi nog räkna med en rätt rejäl summa....

    Vill ha en bröllopsfest med sittande bord med 2-rätters, dryck och tårta, så bara festen landar nog på minst 100.000kr

    Om man gör mycket av maten själv kan man nog komma undan med betydligt mindre men även catering kan ju bli billigare om man väljer en lokal som inte hyrs ut med mat, dryck och personal. 

    Men jag är ju också helt nybörjare på det här så det är svårt att veta vad allt går loss på i slutändan....

    Vi kanske kan byta tips under planeringstiden fram till bröllopet....

    Förresten, var ska ni gifta er?
    okej, vi har nog tänkt att ha två-rätters med sittande bord. Min syster är kock så och känner många inom kock-branschen så vi hoppas att hon kan fixa så det blir billigare :)

    Vi blir nog som högst 50 gäster, så vi blir lite färre än vad ni blir :).

    Ja det är jättesvårt att beräkna budget! det är ju så mycket som ska fixas, klänning, ringar, kläder till brudgummen, inbjudningskort, lokal, personal, mat, bordsdukning, dekorationer, fordon från kyrkan, smekmånads-resa osv. så himla svårt!

    Det tykcer jag absolut att vi kan :D.

    Vi ska gifta oss i Helsingborg. Men det är inte säkert än, då min fästman måste prata med sina föräldrar först o se om de vill betala en del av bröllopet. Annars måste vi nog vänta till sommaren 2014 :/
    vart ska ni gifta er? :I
  • Bride2Be13

    Jag och min sambo planerar också bröllop nästa sommar. Jag tyckte vi var ute i god tid men ju mer jag läser desto mer känns det som att vi kommer behöva varenda månad som är kvar haha.

  • Helchem
    Ebba skrev 2012-01-20 14:35:42 följande:
    okej, vi har nog tänkt att ha två-rätters med sittande bord. Min syster är kock så och känner många inom kock-branschen så vi hoppas att hon kan fixa så det blir billigare :)

    Vi blir nog som högst 50 gäster, så vi blir lite färre än vad ni blir :).

    Ja det är jättesvårt att beräkna budget! det är ju så mycket som ska fixas, klänning, ringar, kläder till brudgummen, inbjudningskort, lokal, personal, mat, bordsdukning, dekorationer, fordon från kyrkan, smekmånads-resa osv. så himla svårt!

    Det tykcer jag absolut att vi kan :D.

    Vi ska gifta oss i Helsingborg. Men det är inte säkert än, då min fästman måste prata med sina föräldrar först o se om de vill betala en del av bröllopet. Annars måste vi nog vänta till sommaren 2014 :/
    vart ska ni gifta er? :I
    Håller tummarna för att ni får lite sponsring av föräldrarna så ni kan ha ert bröllop 2013! Vore ju trist att behöva vänta....

    Vi hoppas också på att våra föräldrar ska vilja lägga in lite pengar så vi kan få vårt drömbröllop!

    Vi kommer att gifta oss i Stockholmstrakten då vi båda bor här och de flesta gästerna också bor i närheten.
    Har ingen lokal ännu, håller på att kolla prisuppgifter och inväntar budget beslutet....

    Men köpte en klänning lite så där överraskande idag Hittade en superfin på annons på nätet och var där och provade idag. Satt som om den var sydd för mig, helt perfekt, så det var bara att slå till Tror aldrig jag köpt något så viktigt så snabbt.... 
  • Ekorren

    Var in till en sömmerska förra veckan och pratade brudklänningar. Jag tror jag helst vill ha en i chiffong och kanske lite spets, att hon skulle sy den kostade mellan 5000-7000 kr. Och hon hade också färdiga "köpta" klänningar från 1800!! (visselrigen väldigt enkla modeller). Jag trodde det skulle vara dyrare så det här känns bra! Var rädd att behöva betala skjortan för min klänning, gillar verkligen en modell av maggie sottero http://www.weddingdressesaustralia.net/maggie-sottero-destinations-collection-ad3395-ad3395-p-3754.html så något liknande tror jag det blir :)

  • Vica

    Här är en till -13 brud! Vi har inte kommit mer än till mood-board stadiet dock..

  • dellelgarin

    Jag har skrivit i tråden tidigare men nu har den ju fått lite uppsving här:)

    Min fästman friade i Prag i oktober 2011 och vi planerar bröllop till juni 2013, budgeten är på 100 000:- i det skall allt ingå förutom bröllopsresan.
     vi räknar med ungefär 90 gäster, vi kommer vara hemma och det blir grillat lamm (viger oss på Gotland) livemusik samt hemmabryggt  öl :)

    Jag planerar inte att lägga mer än någon tusenlapp på klänningen då jag vill ha en kortare variant :)

    När vi satte oss och pratade om det första gången fick vi både välja några saker som var viktigast för oss. Och så utgick vi efter det när vi satte budget.

    För mig var det viktigaste att få bjuda dem som jag ville bjuda och för min fästman var det viktigaste att vi bjöd på rubbet, ingen betalbar eller liknande.
    Så det är det vi har utgått ifrån.

    Vi har inte räknat med i budgeten det det kommer att kosta oss att göra iordning loftet där festen skall hållas, för det är ju en investering för hela gården.

    De bidrag vi vet att vi kommer få idag är från mina föräldrar (vet ingen summa men antar att det handlar om en liten slant till bröllopsresan) min fästmans föredetta styvfar(krångligt jag vet) vill vara med och bidra men vi vet inte på vilket sätt. Samt en av mina bästa vänner som skall brygga öl :)

    VI planerar även att om hjälp erbjuds be folk att baka tårtor,  det skulle passa in i helheten med hembakade tårtor av olika slag .

    Ohhh jag vill planera mera, just nu väntar jag på att det skall bli vår och sommar så jag kan se om de vackra rosa pionerna här hemma kommer blomma i lagom tid till bröllopet för då skall jag ha dem som brudbukett..

    Men det är helt vansinnigt vad det kostar, vi kommer ju att köra ett typ av bondbröllop och inget tjusigt alls och ändå kommer det kosta 100 000:- helt sjukt

  • dellelgarin

    Såhär ser våran budget ut, den är döpt till "naiv" av min blivande såg jag =) Mat  30000 Dryck  10000 Kläder  10000 Ringar 20000 Band 10000 Hår, makup, dekorationer, transport 7000 Hotell, transport 3000 Övrigt  10000   100000

  • Kitten Sf
    Ekorren skrev 2012-01-22 18:49:20 följande:
    Var in till en sömmerska förra veckan och pratade brudklänningar. Jag tror jag helst vill ha en i chiffong och kanske lite spets, att hon skulle sy den kostade mellan 5000-7000 kr. Och hon hade också färdiga "köpta" klänningar från 1800!! (visselrigen väldigt enkla modeller). Jag trodde det skulle vara dyrare så det här känns bra! Var rädd att behöva betala skjortan för min klänning, gillar verkligen en modell av maggie sottero www.weddingdressesaustralia.net/maggie-sotter... så något liknande tror jag det blir :)
    Gud vilken vacker klänning! Gillar ryggen speciellt verkligen snyggt. Och då är jag ändå en "marängpuffsklänningstjej" just nu =P
  • Kitten Sf

    Jag ska ju som sagt ha bröllop i Grekland. Och jag undrar när ni tycker de är vettigt att skicka ut save the date kort (dvs hur långt innan)? Hade inte tänkt ha de annars, men eftersom de behöver flyga ner hit så antar jag folk vill ha lite mer varsel för att fixa biljetter och sådär. Vill ju att folk ska ha gott om tid, men ändå inte skicka ut allt för tidigt så de liksom glöms bort.

Svar på tråden Brud 2013