• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

    När jag gick i högstadiet satt Mandela fortfarande i fängelse, och den här sången kommer jag ihåg var ett så otroligt starkt exempel på att just en sång kan spela roll-för den hördes över hela världen-"Free, free Nelson Mandela!"


    ">



    Och idag blev jag påmind om att folk som "alltid funnits" försvinner, och att det är upp till mig att berätta om de som är yngre runtomkring-annars vet de inte om människor som jag tycker är så självklara.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • BrudSommar2006

    September, så tråkigt att höra att din pappa är dålig. Barnen pratar fortfarande ofta om mormfar och de saker han brukade skoja med dem om, jag undrar hur länge de kommer att komma ihåg det, de är ju så små än, i alla fall Astrid.

    Vad mysigt med glöggfika, det hinner vi nog inte med något i år. I morgon ska vi i alla fall ställa ut på Stockholmsutställningen, det blir till att gå upp halv sex för att hinna dit i tid, usch, fast ser ändå fram emot att få träffa vänner och se en massa mysiga vovvar. Hoppas bara att snöandet avtar och de hinner ploga...

    PB, hur är det med dig nu, och hur har det gått efter operationen, det var ju ett tag sedan nu förstås...

  • Soldemor

    Hej alla!

    Åter på arbetet efter en ledig dag.
    Vigseldopet gick bra och de flesta gästerna kom i tid trots snöstorm, och även julspel och vårt glöggmys. Men attans så förkyld jag är nu. Inte helt optimalt med tanke på Lucia och Göteborg. Men jag snorar och kämpar på.

    Hur har vi det i tråden idag då?

  • Daa

    Hej Solde! Jag är hemma med min hosta idag. Tänkte titta in här innan jag hasar tillbaka till soffan. Ska tokvila medan jag tittar på musikhjälpen och sedan lite nobelsändningar. 
    Dålig timing med din förkylning.  

  • Soldemor

    Hur ofta är egentligen en förkylning vältajmad...

    Hmm, lite lunch kanske innan chefan gör entre?

    Var på lite shoppingtur m maken igår till det stora köpcentrat Emporia utanför Malmö. Där "hittade" jag en affär som jag aldrig gått in i förut, för den såg så dyr ut. Men det var den inte! Men då blir den å andra sidan farlig! Huu!

  • Soldemor

    Sedan vår alltigenom fantastiska kamrer slutade i höstas ( gissa varför) så har vi haft en vikarie som varit helt ok. Men h*n förvånade mig verkligen idag. Eftersom ingen har tagit tag i julstämningen på jobbet, så köpte jag en chokladask när jag ändå köpte toappper och liknande till exp. Men jag blev nästan utskälld istället, fär det hade minsann man inte fått göra där denna person arbetat förr. Så det fick jag minsann ta upp med chefen. Inga chokladaskar här inte!
    Så ledsen jag blev! Jag ville bara jula till lite i en annars väldigt trist lokal. Blää!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård