• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

    Jag hann också med lite advent mitt i all handboll. Jag körde värl en sisådär 25 mil bil under dagen och fick fröjden att höra "mina" pojkar vråla av segerglädje för en enda gångs skull. Visserligen förlorade de den första matchen med förkrossande siffror, men de vann en! Och jag hade ett snack med en av dem, ett sådant där när man känner att man nådde fram, en sådan pojke som man bara vet när man ser honom att han inte haft det så lätt. Jag ville förmedla till honom att han är värdefull-och vt ni, jag tror han hörde mig. Efter matchen ´skulle jag high fiva, men han sa"vi tar en kram" och jag tror inte han är så bortskämd med just kramar. Det är det stora i det lilla i livet; stunder av möten, ögonblicka av segeryra och att ha lyckats som ett lag. Förvissning om att det var rätt att följa den manande rösten inombords, för att även gamla överviktiga mammors ord kan spela roll.

    Vi hade återinvigning av kyrkan i vår by med biskopsbesök och lalt. Jag var väldigt försenad, men bestämde mig för att Vår Herre rimligen borde tycka det var bättre att jag valde att stiga in än att åka förbi och hem. Fullsatt, tokvarmt och väldigt kul att se typ hela byn-eller ja, i varje fall halva, där. Farbrorn jag delade sångblad med sa "du sjunger väldigt fint du" och det var ju en fin komplimang.

    Annars har jag haft några riktigt tunga grejor, både mötet med överläkaren förra veckan och mötet i måndags med f-kassa, läkare och psykolog blev jobbiga. Jag hade dessutom en lång eftermiddag kvar efterdet i måndags, då blompojken skulle till tandläkaren, vi behövde gå och äta, han visade sig ha stukat tummen rejält, fick kvista över till vc och sedan vänta in träningen som han inte ville gå på, men jag tyckte att han kunde göra det han klarade och sedan skulle det åkas hem och kokas risgrynsgröt.

    När jag skulle sätta mig i tv-soffan sent omsider, var det som om jag hade ett chokladhjul snurrandes i skallen och jag höll på att kräkas. Riktigt rikitigt otäck yrsel. Det slutade inte, utan timmar senare somnade jag med tanken om huruvida jag kanske skulle dö i sömnen och borde ha åkt till sjukhuset. Men tanken på sjukhuset och alla timmar på akuten man får vänta och svara på frågor, gav mig panikkänslor och jag stod inte ut med tanken.
    Igår satt jag mest i soffan framför svt´s olika forumprogram hela dan, eller sov. Jag har på något sätt gått över mina gränser och mår inte alls så bra får jag konstatera. Det känns tungt, eftersom allt jag vill är "framåt och bättre".
    Naturligtvis har jag också en period av hemsk värk i armarna och händerna, så det är svårt för mig att skriva eller manövrera datamusen just nu.
    Ja, så sammantaget kunde det väl vara bättre, men mitt i allt försöker jag hålla mig i att även om man är liten, skör och tilltufsad kan man ibland betyda något för någon annan.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor
    Daa skrev 2013-07-18 16:02:22 följande:
    Nyss försökte hon ge Axel nattvarden, tror jag. Hon sade något som lät som Kristi till dig och räckte honom med stor omsorg en pusselbit.
    ...och där har vi uppenbart en blivande präst. Puselbitar är bra övningsmaterial innan man går på vinet och brödet! SkrattandeOskyldig
  • Soldemor

    Blommis: Hjärta{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}! Och massor av kramar för att du är just den du är!

    Ta det lugnt och var varsam mot dig själv! Du behöver faktiskt bry dig lite om dig själv nu också!

  • Norrskensflamman

    Blomman, gumman... Kraaaaaam!!! Hjärta 
    Du är så otroligt viktig och värdefull som mamma, sambo, syster, dotter, svägerska, vän, vuxen, församlingsmedlem, MEDMÄNNISKA! Glöm ALDRIG det. Du betyder så himla mycket för så himla många. Därför måste du nu vara rädd om dig och lyssna på kroppen som försöker säga dig något.

    Vad sa överläkaren då? Framkom det något nytt?

     

  • passionsblomman

    Överläkaren var 40 minuter försenad och hade inte en &/¤(&%(/%/& aning om vem jag var eller varför jag var där "jaha, och vad är ditt bekymmer" sa han, halvt vänd mot mig och halvt mot datorn.
    "Vet du vad, det tycker jag du ska veta när ni nu kallat hit mig sa jag. Det är ni som begärt prover, det är ni som ska meddela mig-inte tvärtom." Jag höll faktiskt på att resa mig och gå därifrån. På allvar alltså. (istället vägrade jag serva honommed en massa fakta som FAKTISKT står i den förbenade journalen. Jag sa åt honom att läsa själv "för min hjärna klarar inte att hantera alal datum och saker som står där-jag tycker det är ditt jobb". Jag var nog skitotrevlig-men det hjälpte visst, för han fick något annat i blicken och en kroppshållning jag känner igen från förr när jag varot precis sådär obstinat som folk på höga positioner inte är vana att folk är mot dem.

    Något i mig bara tystnar och går i all tysthet sönder i total utmattning av att flänga mellan alla dessa olika människor, svara på hur jag mår, försöka samordna i min hjärna vad som händer och vad olika svar, eller inga svar alls förmodligen betyder och så vidare. Jag är less nu. Inga fler olika personer (haha, as if!), inga fler som ska "veta lite kort hur jag har det" och ingen som ber mig svara på hur jag tänkt att allt ska bli (dvs vad har jag tänkt skaffa för jobb).

    Något nytt? Nä, men vafan Flamman, det skulle ju betyda att mötena jag sprignger på är för MIN skull med syftet att JAG ska fatta vad som händer och inte händer med min kropp? Det trodde du väl inte? Du vet väl, att man är till för att snabbt och behändigt svara dem på vad de vill höra, så de kan vända papper i sin hög, så de kan gå hem och spela golf sedan.
    När jag frågade om hur de där provernas resultat var (eftersom det väl var för att få den utvärderingen jag var där, trodde jag?) sa han bara kort och enkelt "Ja, de ser ju bra ut"
    Jaha? Varför har jag behövt åka ända hit för att få reda på det? Kan de sriva i ett brev och skicka hem att jag  ha ren tumör, kan de väl lika gärna skicka brev att "nu ser provsvaren bra ut". I synnerhet som de uppenbart har så mycket att göra att de inte ens hinner kolla journalen innan jag kommer, än mindre får jag träffa en och samma person, så någon har lite övergripande koll. Ursäkta, men hela den här skiten står mig just nu upp i halsen!

    Iallafall, när det gäller själva hypofysgrejen är det väl så att allt fortsatt gått bra-men resten av mig mår inget bra alls. Det kostade på att gå igenom det här och det var inte vad jag behövde, för min tillvaro var redan rätt tillkrånglad och skör. Det är det som är problemet-vad ska det bli av mig och min söndervärkta kropp och vad har jag egentligen för mental förmåga? Vartifrån ska jag sakaffa hopp och tro om mer styrka än jag har nu? Jag känner mig som ett rö för vinden.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

    Fy fa-an Blomman, sån jäkla attityd hos den där överäkaren!!! Jag trodde också att du skulle dit för att de hade någon sorts info ang proverna de tagit. 
    Alltså... jag blir så ARG!!!
    Det minsta man kan kräva är väl att de läser igenom jounalerna och uppdaterar sig på varför det kallat dit en???
    Sån där skit suger ju musten ur vem som helst.
    Och precis som du säger, när man gått igenom såna tunga grejer som du gått igenom, då har man faktiskt inte orken och kanske ej heller, när man är mitt uppe i allt, förmågan att kunna återberätta allt. Gång på gång.
    Nä, BRA att du sa åt den där läkaren!!!
     

  • Norrskensflamman

    Min väninna har fått diagnosen ME för ett tag sedan. Det tog flera år och under den resans gång så har hon också berättat de mest hårresande historier om sina möten med olika läkare... Men också möten med bra, engagerade, kompetenta läkare. Men just detta att det hela, hela tiden är olika läkare och instanser, FK, AF mm och att måsta berätta allt om och om igen, och komma ihåg datum, namn osv... Det är det i princip omöjligt och definitivt inte läkande på något vis för den sjuke.  

  • passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2013-12-04 15:28:56 följande:
    *kramar försiktigt om Blomman*
    Tack ska du ha-och Solde med.
    Jag inser att jag är lite hudlös just nu, så merprten av foket man träffar vill ju inget illa eller begår fruktansvärda fel-men jag klarar inte av ens vanlig klantighet eller att de själva har lite för mycket på sina jobb.
    Men det som brister eller inte fungerar optimalt, är jobbigt nog.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård