• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

    Man tycker att det vi fick oss till livs i fråga om fruktansvärda nyheter i mycket när anslutning till vår familj var hemskt nog i vintras, då huset brann ner.
    I förrgår fick jag sms om detta:
    http://op.se/lanet/berg/1.5625678-tvaaring-pakord-pa-gardsplan

    Tänkt dig för ett ögonblick in i verkligheten att du just kört på ditt eget barn, rakt över huvudet, med en minibuss. Ditt tvååriga barn.
    Jag säger bara det: jag opererar min hjärna hur många gånger som helst, är arbetslös resten av livet och lever med dubbelt så mycket väk i kroppen bara en sådan sak inte händer mig. Som om det skull vara något man kunde ställa villkor om.

    Vi vet inget mer än att läget är oerhört allvarligt.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru E

    Hmmmm men jag lade till alla i adressboken, är det mer man måste göra?!?

  • passionsblomman

    EA, jag kan inte se ditt galleri öht. Du måste välja att göra det synligt för den grupp du vill (som tex alla i din adressbok)


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol

    Åh Blomman. Jag har varken ord eller ledsna smilisar så det räcker för att förmedla vad jag känner.

    Kan det inte räcka med skit och elände för i år nu? För oss alla?

    Jag menar - jag köper magsjukor och influensor i det oändliga, jag köper till och med en och annan bruten tå. Det är illa nog men jag kan gilla läget.
    Men måste det vara hjärtinfarkter, vidriga olyckor, förkylningsastma, hypofyser, kollapsade lungspetsar (min mamma), tarmcancer med metastaser i levern (arbetskamrat #1), bröstcancer med metastaser i lymfan (arbetskamrat #2 samt ett kusinbarn) och andra fullständiga hemskheter?
    Kunde vi inte bara få kräkas, hosta och snyta oss i lugn och ro?

    Jag ska be att få reklamera 2013 om det ska vara så här!

    Nu finns det ju sån't som är väldigt bra också - underbara trådbebisar och andra underverk inte minst! Men en stunds andrum kan jag väl få önska oss så att vi hinner och orkar lyfta på hakan ta ett djupt andetag och bara få njuta av det braiga och härliga?

    Om jag har förstått allting rätt så har skilsmässan vunnit laga kraft idag!
    Det är bra! Det är jättebra!
    Lite snopet dock att sitta som ett stök i soffan med fetvadd i öronen (det finns fortfarande inga örondroppar att få tag på...) men det kan jag bjuda på Glad

    Puss på er alla! (Kramar får ni när jag har slutat ha ont i öronen Hjärta)

  • passionsblomman

    Klockis-HURRA för laga kraft i skilsmässan! *skålar i kaffe med grädde och mjölk*

    Men dova burop för öronont och *vääääs-och -onda-ögat* åt cancer!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Daa

    Nej, jag har inte ord för känslorna som kommer när jag tänker mig in i något sådant. Jag vet inte hur jag skulle leva vidare efteråt.


    passionsblomman skrev 2013-02-28 21:56:10 följande:
    Tänkt dig för ett ögonblick in i verkligheten att du just kört på ditt eget barn, rakt över huvudet, med en minibuss. Ditt tvååriga barn.
    Jag säger bara det: jag opererar min hjärna hur många gånger som helst, är arbetslös resten av livet och lever med dubbelt så mycket väk i kroppen bara en sådan sak inte händer mig. Som om det skull vara något man kunde ställa villkor om.

    Vi vet inget mer än att läget är oerhört allvarligt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Daa

    Klockis: jag hurrar också för laga kraft i din skilsmässa. Stämmer även in i Blommis dova burop, väsanden och onda ögon.


     


    Fru Sy: usch för ditt illamående. Hoppas verkligen att det blir lättare än vid förra graviditeten.


     


    Ninnis: kul att se dig. Som han växer, lillkillen!


     


    Fru E: nej, jag kunde inte se heller. Vad heter han, förresten?


     


    Hvidis: fnissade åt ditt målande uttryck om en korv i Grand Canyon, men jag blev lite förvirrad för det är väldigt likt ett annat uttryck: "Det där var som att kasta ner en limpa i Aitik-gruvan", som handlar om att fortfarande vara hungrig/sugen när man ätit upp all sin mat. Tydligen sade jag det ganska ofta under graviditeten...

  • Daa

    Flamman: nu har jag sett klippet. Din sång var vacker och stämningsfull. Skämskudden kan du kasta till Tjotaheiti.

  • Fru E

    Nu då?? Vet inte om det är någon bock jag missat men alla ligger i min adressbok

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård