• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • BrudSommar2006

    Hejhej, nej mig är det inget synd om, jag har tillbringat min lediga dag med att åka till centrum och handla och hem till en bekant och fika, nu ska jag plocka lite här hemma sedan fixa med lite mer avancerad middag nu när jag har tid.

    Det är förresten väldigt lätt att få undulater att skaffa ungar, dit med en holk med lämpligt bomaterial bara, vi satte en i en av öppningarna på buren och använda bommull om jag minns rätt. De lever ju i kolonier med många fåglar och det brukar inte vara något bråk eller att de har ihjäl sina ungar eller så vad jag vet. Däremot blir det inte alltid en unge i varje ägg vad jag minns. Har ingen aning om huruvida det skapar problem om man har tre. Sedan gäller det ju att man har någonstans att göra av ungarna förvisso. Ja, när de blivit vuxna alltså. Man kan ju inte ha kvar dem och låta dem para sig.

  • ingenjörsbruden
    BrudSommar2006 skrev 2012-01-19 15:37:20 följande:
    Hejhej, nej mig är det inget synd om, jag har tillbringat min lediga dag med att åka till centrum och handla och hem till en bekant och fika, nu ska jag plocka lite här hemma sedan fixa med lite mer avancerad middag nu när jag har tid.

    Det är förresten väldigt lätt att få undulater att skaffa ungar, dit med en holk med lämpligt bomaterial bara, vi satte en i en av öppningarna på buren och använda bommull om jag minns rätt. De lever ju i kolonier med många fåglar och det brukar inte vara något bråk eller att de har ihjäl sina ungar eller så vad jag vet. Däremot blir det inte alltid en unge i varje ägg vad jag minns. Har ingen aning om huruvida det skapar problem om man har tre. Sedan gäller det ju att man har någonstans att göra av ungarna förvisso. Ja, när de blivit vuxna alltså. Man kan ju inte ha kvar dem och låta dem para sig.
    Härligt med egentid och underbart att du mår bra.
  • BrudSommar2006

    Det känns som att man skrämdes upp helt i onödan, men kanske har jag haft en enorm tur, ingen aning. Men redan när jag tog sprutan hos sköterskan så var hon noga med att springa och hämta alvedon som hon tyckte att jag skulle ta samtidigt och instruerade att jag skulle ha alvedon bredvid sängen så jag inte skulle behöva gå upp på natten om jag behövde ta mer osv. Sedan blev det liksom inget mer än lite ont i lårmuskeln där jag tog sprutan av det. Kanske kommer det när jag börjar ta full dos, den här var ju bara halv.

    Middagen blev fjällröding och klyftpotatis, sötpotatis och rödbetor i ugnen, jättegott, fast Astrid ville ha välling och macka med prickig korv istället och Iris har slocknat och har inte ätit alls än. Jaja.

  • Heloise

    Vad skönt att du inte mått dåligt av sprutan BS.

    Imorgon ska vi till KS för E's halvårsbesök, ska bli spännande att höra vad läkaren säger, det är en enorm skillnad( tycker vi) mot i juni då han såg henne sist. Men läkare, det måste vara något i deras utb som liksom tar bort all glädje och all entusiasm hos dem.  Ingen av E's läkare är någonsin riktigt nöjda eller nöjda men de är alltid så jävla beiga och mesiga och försiktiga.  :Ja visst hon har blivit bättre men hon kunde vara bättre eller hon skulle  kunna vara bättre, fast hon skulle ju kunna vara sämre också också öööööö så tja öhh all utveckling är bra utveckling...

    Vi VET att hon har ett hemskt syndrom, vi VET att alla alltid kunde vara bättre, Einstein kunde ha sett ut som Eric Bana eller Johnny Depp.  På något sätt blir vi alltid nedslaget uppmuntrade efter våra besök på KS.
    Nuförtiden ogillar jag  faktiskt läkare överlag. De må vara trevliga civila men när rocken åker på åker också empatin ner i foppatofflorna.

    Jag menar inte att de ska ljuga eller fejka glädje, men att en unge som i juni inte kunde hålla  sitt eget huvud uppe kan gå mellan mig och panzer, sitta själv och svischa runt i gåstol måste väl anses vara ett ganska stort framsteg? Fast nu7 neggar jag i förväg, han kanske är positiv imorgon Hur som haver så är läkaren väldigt skicklig, alltid uppdaterad om den senaste forskningen( vilket är lååångt ifrån vanligt bland våra läkare).

  • Heloise

    Vi får även träffa en dietist( fast vi har itne så stort behov av det just nu, E's hunger har inte debuterat än och vikten är perfekt likaså viktuppgången). Så nu ska jag läsa igenom all den senaste Ame forskningen och ställa frågor till honom, samt skriva ner frågor till dietisten, man måste passa på när man bara får träffa dem var 6e månad. Vi hoppas att de höjer E's dos av GH( tillväxthormon) varje ggr hon får en höjning så får hon även en utvecklingstopp. Nu är det spårket som släpar( fast det är väldigt vanligt) hon jollrar och pratar men använder helt andra ljud och "toner" än barn i hennes ålder, hon är inte så förtjust i att härma ord men älskar att härma ljud, tecken verkar inte intressera hennes speciellt mkt, kanske är hon inte redo för att ta till sig dem?

    Inget svar än
    Sen måste jag gnälla över rigida människor, jag köpte en jättefin retroåkpåse på tradera, och tänkte att det var ju bra för säljaren bodde i Gävle. Tror ni att jag får åka och hämta åkpåsen? Nä hon ska skicka den, så jag får betala 60kr frakt  för att få en åkpåse SKICKAD till mig när hon bor 10 minuter ifrån mig Det är bäst för henne att den är fin som snus!

    Solde: vad synd att du inte har kontakt med din son, fast det är tur att du hittade din man och de fina missarna( skönt att Amaretto mår bättre).

    Mugglan: har du börjat jobba nu? Hur känns det?
    Daa: hur går det för dig på jobbet?

  • start september
    start september skrev 2012-01-19 09:50:23 följande:
    Klockarbol, vad glad jag är för att du har en fin man och dina katter idag!
    Och jag skrev ju helt fel här förlåt!Rynkar på näsan Det var ju Soldemor jag menade.
  • Heloise

    Måste bara rekomendera en sak( om det finns där ni bor och om ni har FB). Det finns en FB sida som heter Köp och Sälj barnkläder/barntillbehör i **** ( vår stad) helt överlägset, jag postade en efterlysning på en badstol, 5 min senare fick jag napp och imorgon ska vi hämta den, mkt bättre än blocket och dessutom gratis. Jag tycker det är jättebra att man kan posta efterlysningar. Kläder/tillbehör finns i olika mappar, bara att kika igenom. Jag betalar 100kr för en badstol som kostar 499kr ny, den är 6 månader gammal Nu ska jag bara ha tag på en resesäng, en babypulka och en spjälsäng till tummen .

    Sussa sött

  • Soldemor

    Heloise och Start September: Tack, jag har det jättebra med min lilla familj! Även om maken kan vara sur och vrång ibland, ställer han alltid upp och t ycker att det är jättespännande med mitt jobb och följer med på gudstjänster så ofta han kan. Och det är så mysigt med snuttarna! Det finns alltid någon varm päls att stoppa näsan i och någon som vill ha  uppmärksamhet, klappar och kel. Det är gott!


    Lanovia: Be prepared! Det drar ihop sig till kauttställning hos er igen1 Vi kommer med lilla damen 11/2, himla roligt om du skulle ha möjlighet och lust att titta in.


    Jag kan inboxa mitt mobilnummer om du vill!

  • ingenjörsbruden

    Heloise: Tänker på er o läkarbesöket, håller tummar o tår för att läkaren har vaknat på rätt sida och är positiv o glad idag. Håller med dig.....de är rätt negativa......skulle behöva gå en kurs i positivt tänkande......men visst.....de vill väl inte inge falska förhoppningar.....men hallå.....lite rim o reson, tack.
    Ska kika på fejans Köp o säljssida, har helt missat den....måste ju undersökas.

    Solde: Härligt med snuttarna o att maken din ställer upp o intresserar sig! Roligt. Hur har det gått med drömtjänsten?

    BS: Vilken lyxmiddag! Så gott! O dessa barn.....välling istället.....jaja.....

    Blommis: Hur går det med din informations-samlande/sondering av terräng för företagsidén? Hur verkar det? *spännande*

    Fru Bygg: Hur går det med sömnen? Vet att du flyttpackar o inte hinner in så mkt, tur ni inte flyttar så långt iväg.

    Lanovia: Har det gått bättre med läggningen där hemma? Tänkte på er igårkväll när grannarna kom vandrandes i snöfallet (stooooora blöööööööta pluffsiga flingor som nog sa "plask" när de landade) med barnvangen kl 20.30

    Hvidis: Pillar du mkt på nya maskinen där hemma?  Positiv påverkan i stämningen hemma?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård