• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    MSW skrev 2012-01-18 11:24:14 följande:
    Solde: vilken historia! Så trist att sonen tagit avstånd! Hoppas att det löser sig så småning om.
    Ja, det kunde varit så annorlunda! Ibland känns det som om jag blivit lurad på mina bästa tonår, då när andra är ute och festar och testar hur kärleken kan vara, då hade jag redan en karl att hålla reda på, som var i Köpenhamn var och varannan dag. Måttligt kul. Försökte ta igen det när jag blivit singel, men då var liksom lämpliga killar redan upptagna. Det är tur att Friskis och Svetis finns! (där jag träffade nuvande make!)
  • Klockarbol
    Soldemor skrev 2012-01-18 11:34:16 följande:
    Han kom hem redan i lördags - och jag vet inte vad de gjorde med honom, men han äter som en häst (en liten söt, randig sådan!)Katt
    Han har kommit tillbaka t sin matchvikt 4,5 kg och fortsätter äta i rasande fart (för att vara honom, alltså!)
    I morse klämde han nästan en hel mousse-burk, vilket är rekord för den mannen! Tänk, han kanske kan närma sig den vikten en skogiskille i hans ålder borde ha tyå 2 kg till. Vi är så lyckliga så länge han äter så, för de vet ju inte vad det beror på att han blev dålig igen, så det kan ju mycket väl komma tillbaks. Men en dag i taget med matlycka tar vi!Katt
    Det var goda nyheter Hjärta
  • Soldemor

    Nu skall jag sluta med ego-spam och åka på sopplunch, sedan syförening, konfirmander och stick-cafe. Sysselsättningsproblem? Tja...

  • BrudSommar2006

    Klockarbol, man har svårt att förstå hur en sådan person fungerar men jag det är i alla fall skönt att du kommit så långt som du gjortl

    Jag hade undulater när jag var yngre, skaffade en hona och en hane, men det var omöjligt att få dem tama vad jag minns. Tror att det är lättare om man bara har en, fast de vill väl ha sällskap förstås. Hursom, vi satte upp en fågelholk, de fick ungar och vi behöll en unge som blev hur tam som helst, jättemysigt. Föräldrarna gav jag bort till en kompis. Tyvärr lyckades jag sätta in en tallkvist i buren och fågeln dog, de klarar ju inte terpentinet. Usch, det var hemskt att veta att jag tagit livet av den stackarn.

    Soldemor, vad tråkigt med sonen, verkligen.

  • BrudSommar2006

    Jaha, strax för klockan två tog jag första sprutan, det var ju inte särskilt dramatiskt, det kändes ju inte ens. Så när som helst från nu och framåt kan biverkningarna i form av feberfrossa slå till. Det känns lite märkligt att sitta och vänta på att bli sjuk, men det är tydligen nästan säkert att jag känner av någonting i alla fall, och jag fick ta alvedon direkt samtidigt som sprutan och ska fortsätta med det. Hoppas att jag klarar att umgås med barnen ikväll i alla fall, men har ordnat så att maken hämtar för säkerhets skull.

  • Snartis

    Lanovia, jag har 2 amninslinnen i M från HM. Ett vitt och ett i svart, lite spets på framkanten. Intressant?

  • muggles

    BS: var på jobbet idag och fick veta att en av mina äldsta kollegor (dvs en jag jobbat längst med) också har MS. Han fick en synnervsinflammation för ca 1,5 år sedan och tydligen fick han diagnosen redan då men har hållit tyst om den. (Piggelin: han är den som jag varit irriterad på i omgångar för att han alltid jobbar hemifrån fredagar och ibland inte svarar i telefon - nu vet jag varför han jobbar hemifrån. Han får sin spruta på torsdagar...)

  • BrudSommar2006

    Muggles, det var värst, blir han fortfarande dålig av sprutan alltså. Vilken otur. Jag har fått höra att det brukar lätta efter tre månader när man hunnit vänja sig. Fast det är ju som alltid olika. Om han tar en spruta i veckan borde det vara samma som jag tar. Mina symptom har inte dykt upp än. Har fyllt på med alvedon i alla fall och så får jag väl se hur jag mår i morgon. Hoppas att han får hålla sig fräsch i alla fall men det finns ju andra mediciner att ta till om det inte skulle räcka med det här vad jag förstår. Tydligen tar det tre månader innan medicinen verkar fullt ut så jag får hoppas att jag klarar mig hyfsat tills dess. För övrigt får jag ju bara halv dos än så länge, kan ju hända att det blir en helt annan sak när man är uppe på full dos.

  • lanovia 08

    Ingis vet inte vad HM sysslar med. Har skickat maken o mamma till två olika affärer o ingen av dem hade linnet för tillfälet. Ev skulle det komma in senare.

    Jag har två från tidigare men dessa är slitna o används konstant. Slulle vilja ha två nya som jag inte behöver skämmas för att visa mig i.

    Snartis är det nya linnen som du inte haft användning för eller använda?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård