• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles
    passionsblomman skrev 2012-01-16 13:30:24 följande:
    Jag förstår, är det jag vill förmedla. Och ingen annan än du kan välja vart du ska ha dina gränser. Det är ditt liv, din kraft och energi och din relation till just din mamma. Vad någon annan hade orkat, velat elle gjort spelar liksom ingen roll. Jag tycker det låter som att du skulle må bra av att våga välja lite avstånd just nu eller? Om det nu ändå inte verkar göra din mamma bättre att du åker? Vad tror du sin friska mamma skulle säga till dig att göra om hon kunde? Skulle kanske inte den mamman ha ett varmt och kravlöst tröstande ord, som du kanske kan höra inom dig mitt i alltihop? För om du kan det, så lyssna på henne!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tack! Det var nog precis det jag behövde höra. Jo jag känns som att jag långsamt håller på och släpper ansvaret för henne till någon annan (i detta fall har hon fått en personlig ombudsman som ska agera istället för mig. Alltså hon är inte omyndigförklarad men det är för att avlasta mig såsom anhörig). Det tar ett tag att våga släppa taget...
  • muggles
    passionsblomman skrev 2012-01-16 14:02:03 följande:
    Mugglan, är det någon av de här "plankvarianterna" du gör? Eller någon annan instruktion?
    ">


    " target="_blank">


    ">


    " target="_blank">

    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Den första varianten. Som gammal gympatjej är jag mycket för funktionell träning (använda kroppen som verktyg) Jag håller dock positionen i 1,5 min (har ökat från 30 sek i början). Första 60 s håller jag bara still, sista 30s flyttar jag antingen höger fot ut, sedan in till mitten och sedan upprepar jag med vänster. Det blir tyngre. El så håller jag kvar fötterna i mittenposition men flexar knäna så att de växelvis nuddar golvet - mycket tyngre!
  • muggles

    Ada sov sin andra natt till kl 05 och sedan fick hon nappen och lite buffning så somnade hon om till kvart i sex (godkänt). Yes!

    Vad tror ni förresten om det här debaclet med Anna Ws dotter? På något sätt förvånar det mig faktiskt inte att hon skulle vara alkoholist (ngt jag inte visste innan), när man tänker efter så ser hon allt väldigt sliten ut (el så är det alla vaknätter MOAHAHAHAH!). Men det låter ju fruktansvärt om det är sant det som dottern nämnde på Skavlan att hennes män skulle ha fått utnyttja hennes tonårsdöttrar(?). Konstigt nog lät Skavlan den där kommentaren passera utan att fråga följdfrågor - sånt kan göra mig irriterad. Man vill ju veta mer, inte bara få en massa antydningar. Eller?

  • muggles

    Idag har jag gjort egen mat till tjejerna för andra gången. Usch vad slappt av mig att inte ha gjort det oftare. Men jag blev avskräckt när de inte åt mina smakportioner i början utan bara gröt och Ella's, så då tappade jag motivationen. Första gången kokade jag potatis och så hade jag ingen morot hemma utan kokade lite äpple för att söta det med. Sedan i med lite lax och massor av smör! Det tyckte de var gott Idag blir det samma fast äpple utbytt mot sötpotatis. Ganska lätt eg när man väl får tummen ur...

  • BrudSommar2006

    Någon motivation att göra smakportioner har jag aldrig haft...

    Vad det gäller AWs dotter så kan man ju egentligen inte veta vad som är sant men att hon upplevt att de inte haft någon bra uppväxt tror jag i vart fall alldeles säkert.

  • Soldemor
    BrudSommar2006 skrev 2012-01-17 12:31:15 följande:
    Soldemor, det där känner jag också igen! Fast det blev folk av din son till sist ändå antar jag?!
    Ärligt talat vet jag inte säkert, eftersom vi inte har någon kontakt alls nuförtiden. Men vad jag har förstått är han i alla fall mer folk än vad hans far var! I hans fall hade ärkeex varit en alldeles på tok för snäll benämning!!
  • ingenjörsbruden
    Heloise skrev 2012-01-16 18:00:22 följande:
    Alltså måste allt jävlas? De ringde ifrån usals kl 3, då har de glömt ta ett blodprov, utan det provet är mkp bortkastat, så sängläge blev till jaga rätt på npn son kan ta blodprov och hitta en chafför. Nu är det gjort och jag har ont av allt rännande. Bs: jag antar att mkp gör lite ondare än fvp men det är väl från person t person, de går in med en grov xa 15cm nål genom magen, "borrar" sig igenom moderkakan i högkant, backar tillbaka och tar prover. Största anledningen till att folk gör fvp istf mkp är nog att fvp gör man på många ställen, mkp på få. Sen ser man 2 bråckvarianter m fvp som man inte ser m mkp. För oss och vår oro passar mkp bättre. För andra fvp, ofta är det för sent för mkp efter ex kub alt rul. Mkp görs bara tom v14+6. Hoppas att medicinen fungetar bra. Ingis: kul m inskrivning, redan v 8, tiden gpr så fort! Blomman: spännande!
    Men va irriterande! Hoppas det onda går över snart.

    Nja...v 8 är vi inte i.....v6+0 i morgon, blev lite väl tidigt men SMV hade lite kasst med tider om 2 veckor o så ansåg de att det var bättre att jag kom tidigare iom min diabetes.
  • ingenjörsbruden

    Flamman: Naaaaw

    Klockarbol: förlåt men jag kunde verkligen höra dig berätta allt med dryyyyyyyypande ironi.... vilket rövhål....ursäkta..... o hans morsa....ja.....hon är väl klossintill så det får väl bli nästa hål på henne..... förlåt igen.

  • ingenjörsbruden

    MSW: tråkigt med förkylning, spännande med pluggande!

    BS: Ja va gör man med skrikande ungar.........

    skulle aldrig skrivit att jag hade illamåendet under kontroll.....idag har det varit väldigt tufft att inte springa iväg från möte osv.....

  • BrudSommar2006

    Soldemor, vad tråkigt att ni inte har någon kontakt, jag har tydligen missat det, plus historien om exet.

    Vad synd att flera här har sådana ex att dras med.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård