• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • BrudSommar2006

    Nej, ont har jag inte och har inte haft. Fast jag har ont i ländryggen av mitt gamla diskbråck, har bokat läkartid nu för att försöka få till en magnetröntgen igen, fick ju stryka den förra när jag blev gravid med Astrid. Nu borde jag väl verkligen ta tag i det där med sjukgymnast antar jag.

    Ja, träna vet jag inte, om yrseln släpper helt återgår ju allt till det vanliga igen, men som det är nu kan jag inte göra saker där jag lätt tappar balansen, kan nog inte rida tex och inte dansa. Springa kan jag, för jag sprang med Iris häst på lektionen i lördags och det gick ju bra, vet inte hur det är att gå på ojämn mark som i skogen typ, har inte provat det än, men kan tänka mig att det kanske blir jobbigt. Det beror faktiskt på vilken färg det är på underlaget också, som häromdagen när det var frost och allt var så där jämngrått, då var det mycket jobbigare att se var marken var. Nu när det är lite, lite mer snö är det märkligt nog lättare.

  • BrudSommar2006

    För att svara på frågan så tror jag att diskbråcket sätter mer käppar i hjulet för eventuell träning än vad min MS gör just nu i alla fall.

  • BrudSommar2006

    Jag minns inga domningar i armarna, däremot en känsla av att inte kunna koordinera rörelser i armar och ben som förut. Fast det har mest varit en känsla, när jag sedan provar att utföra olika rörelser har det gått fint. Däremot yttrade sig ju det här som en domning i höger sida i somras, det var första tecknet, fast det gällde sidan av magen bara.

  • ingenjörsbruden
    BrudSommar2006 skrev 2012-01-16 13:47:02 följande:
    En medicin bara, en spruta en gång i veckan. Är ju faktiskt överkomligt. Alla får samma dos. Fast man ska trappa upp och inte börja på ful dos på en gång och hur lång tid man håller på med det beror visst på hur dålig man blir.
    Det är ju rätt överkomligt, hoppas att den dosen du börjar på blir perfekt direkt!

    Sterila kvaddlar...ja....skönt lär det ju inte vara.....men har man bara det kvar att testa så måste man ju som ingenjör även testa det....fullständig avtestning!

    Gud vad man uppskattar hela nätter när man har fått flera sönderhackade........Sover hon bra annars eller är hon inne i en period kanske? Hoppas hon sover bättre i natt!
  • passionsblomman
    BrudSommar2006 skrev 2012-01-16 14:00:48 följande:
    Jag minns inga domningar i armarna, däremot en känsla av att inte kunna koordinera rörelser i armar och ben som förut. Fast det har mest varit en känsla, när jag sedan provar att utföra olika rörelser har det gått fint. Däremot yttrade sig ju det här som en domning i höger sida i somras, det var första tecknet, fast det gällde sidan av magen bara.
    Då är det därifrån jag fått domningsgrejen! Fast för dig var det sidan och för mig armarna. 
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol

    *vinkar*

    Jag smygläser men har svårt att ta mig för att skriva något.

    En flock grattis har jag till födelsedagsbarn, stora som små, och till goda besked!

    En deltagande tanke och en öppen chokladask till de som behöver det (å självklart ett äpple till BS!)

    Här har julats - fridfulla dagar hos mamma -  och soffsuttits igenom nyårsafton brevid Äldsta som skulle ha varit hos bästisen men som blev sjuk istället.

    Vi har även firat Äldstas 20 års dag! Jag har för övrigt privatchaufför numera eftersom Äldsta fick sitt körkort precis före jul Skrattande.

    Ärkeexet som "hade så dåligt med pengar till underhållsskulden o julklappar" så att han skulle åka till Ukraina i 10 dagar före jul blev magsjuk istället o fick stanna hemma. (somliga straffar vår Herre mesamma?)
    Svårmor ringde tidigt på morgonen han skulle ha åkt och förkunnade att han blivit sjuk. När jag stillsamt undrade vad det hade med mig att göra så blev jag upplyst om att det var mitt fel!!!!
    För jag hade ju tvingat honom att hämta sin tv kvällen innan han skulle åka - och han skulle ju packa!!!
    Av det lär vi oss att man blir magsjuk av att hämta tv-apparater?

    Dessutom ville hon veta om "jag hade några bevis för att han hade varit otrogen på riktigt"?????
    Hur i h-e är man otrogen på låtsas undrar jag?

    Där nånstans tappade jag humöret och sket högaktningsfullt i att gumman är gammal.
    Sen grät hon en skvätt och beklagade sig över hur synd det var om henne.

    På kvällen fick jag veta att hon ringt MIN mamma och beklagat sig över hur otrevlig jag var... Eh...?
    Hon hade även frågat min mamma om det fanns bevis för att han varit otrogen på riktigt >.<

    Så sådär går vi från klarhet till klarhet.
    Ärkeexet briljerar i dumhet,
    jag har en ohyggligt bitter och besviken nybliven 20-åring som visserligen fick ett grattis per telefon från sin pappa men inget mer (än i alla fall). Men hon fyller väl 20 nån mer gång antar jag?
    jag hade en nästan10-åring som stod och grinade i hallen vid fredagens hämtning för pappahelg - hon var bjuden på kalas och han klagar över hur besvärligt allt blev för honom och att han skulle få sitta och frysa i bilen i 4 timmar för han hade inte råd att åke en extra vända...
    Han kanske skulle låtit bli att köpa en 46" tv med extra lull-lull då kanske?

    I lördags somnade mitt kylskåp saligen in. Omtänksamt av den att göra det nu när vi kan använda kattvinden som kyl istället för mitt i sommaren Obestämd.

    Min stackars granne fick släppa att han hade för händer och fälla ett av mina träd som bestämde sig för att sakta men säker blåsa omkull i helgen. Mycket osympatiskt med ett träd som knarrar och gnisslar högljutt medan det saaaaaakta lutar sig åt sidan... (en rätt bra sida visserligen men ändå).

    Som kronan på verket så ramlade tvättlinan i badrummet ner med buller och bång och två maskiner nyhängd tvätt.

    En något mer händelserik helg än vanligt mao!

    Men vi har undulater!!!!
    3 nya familjemedlemmar som flyttade hem till oss på annandagen.

    Vårt hem har fyllts av kvitter, snatter, kurranden och regelrätta skrikmatcher (önskan från spädbarnsåren om bara textade tv-program har återvänt!) - det är dun, fjädrar, fågelpluttar och fröskal i hela huset - de är ruskigt svårflörtade och vill inte all bli handtama och på undulaters vis så bråkas och diskuteras det om vem som är bäst flera gånger om dagen!

    Det är helt underbart Solig och de ger oss oändligt många anledningar att le Hjärta

    Pöss på er alla!

  • BrudSommar2006

    Båda barnen sov fint tills vi åkte till Öland över nyår, där började det strula och har fortsatt så. Stora drömmer mardrömmar och skriker på nätterna, fast sover åtminstone hela nätter, lilla vaknar vid olika tidpunkter från midnatt och när som helst framåt och kommer in till oss med kudde och täcke. Sedan far hon runt och sover oroligt och helst på mig. I natt när vi äntligen kommit till ro så kräks katten och så måste man upp och fixa det, sedan vaknade Astrid till igen och ville byta blöja och så plötsligt var det morgon.

    Ikväll börjar Iris bamsegympa igen, måste jobba på lite nu.

  • Norrskensflamman

    Scrolla neråt så finns det en söt tjej bland födelsedagsbarnen. Samma dag som Piggelin

    Klockarbol: Kan inte låta bli att dra på munnen åt din sarkastiska humor! Stor kram till dig och dina barn och må ärkeaset o  hans morsa få taggtråd i morrongröten.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård