• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden

    Vi kommer att göra ul v8, sen vill vi ha remiss på KUB, hoppas få det av läkaren som jag träffar den 25e.
    Sen blir det ett antal tillväxt ul för bebisar med mammor med diabetes tenderar till att bli stora o pluffsiga.....o även få problem men sitt blodsocker de första timmarna/dagarna...... misstänker man stort barn så blir det ju igångsättning....kul......värkstimulerande o de mesta har jag iofs provat med busan..... Kan ju känna sig lite erfaren,......det enda jag inte hann testa (!) o ville var sterila kvaddlar....får väl testa det nästa gång...hahahahaha

    Nåja....vad är äl en bal på slottet.....

    Nä men om jag skulle ta o få ngt gjort på jobbet....

  • BrudSommar2006

    Eftersom jag inte vet om jag kommer att bli dålig eller inte så har jag tagit ledigt på torsdag, dagen efter jag börjar med medicinen, så behöver jag inte oroa mig den här veckan och sedan vet jag ju hur jag ska göra till veckan därpå. Ska be om ett läkarintyg för säkerhets skull tror jag, så att jag slipper att ha en karensdag varje vecka om jag nu skulle vara dålig en dag i veckan framöver.

  • passionsblomman

    BS, om du skulle försöka beskriva hur din kropp beter sig och hur ett sådant där skov känns hur låter det då? Jag kommer ihåg att du pratat om domningar i armarna och jag vet att du har något problem med ryggen redan sedan förut, men hur känns kroppen just när man har MS? Jag fattar ju att allt är relativt och olika på individnivå, men hur är just din upplevelse?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • ingenjörsbruden
    BrudSommar2006 skrev 2012-01-16 13:30:37 följande:
    Heloise, usch, jag hade ingen aning om att det gjorde så ont, kanske tur att inte du heller visste det? Antar att fp inte gör lika ont då, för man hör ju talas om fler som gör det.

    Ska börja med bromsmedicinen i övermorgon, jag både ser fram emot det och är nervös. Ska bli skönt att komma igång i alla fall, det är ju en oro över hur pass mycket sämre man kan tänkas hinna bli innan man kommer igång, eller har varit en oro i alla fall, just nu är jag ju hyfsat ute ur skovet så gott som och inte lär jag hinna in i ett nytt innan i övermorgon i alla fall.

    Flamman, vad skönt att allt verkar ha lugnat sig och att tillvaron med jul och nyår och födelsedagar och allt verkar fungera så bra. Och pappan hör av sig till flickorna också, det var ju bra.

    PB, vad roligt att du verkar ha lite idéer på gång.

    Läste förresten en artikel om hur det gått för alla tidigare Biggest Loser-deltagare, och de flesta hade gått upp i alla fall lite men jag tror inte att det var nästan någon som vägde lika mycket som innan.
    Hej BS!  Kul att se dig här inne. Hoppas det går bra i övermorgon. Är det många olika sorter man tar samtidigt som ska kombineras eller man får en sort bara?
  • BrudSommar2006

    Njae, domningar i armarna vet jag inte, har jag pratat om det? Jag är väldigt yr, eller som att vara full ungefär. När det var som värst gungade marken ordentligt, till och med sängen gungade när jag skulle försöka sova så att man fick ligga och hålla i sig, annars kändes det som att man skulle ramla ur. Ett tungt band runt pannan liksom trycker huvudet neråt. Sedan har jag haft en känsla av att fingrarna inte riktigt kommer att fungera som de ska om jag vill skriva på datorn, fast sedan när jag prövar fungerar det ändå. Ett tag kändes det som att huvudet och armarna skakade inuti fast det inte syntes utanpå. Just nu har det mesta släppt, jag är lite yr fortfarande bara till och från och har lite svårt att fokusera på text men inget som hindrar mig från att jobba, det är mest lite jobbigt.

    Det jag tycker är märkligt är att jag har haft så pass ordentliga symptom trots att det knappt ännu går att se på magnetröntgen, förändringarna har varit så svaga och få än, jag uppfyller hittills bara två av tre krav för MS, jag har haft två skov och har antikroppar i ryggmärgsvätskan.

  • BrudSommar2006

    En medicin bara, en spruta en gång i veckan. Är ju faktiskt överkomligt. Alla får samma dos. Fast man ska trappa upp och inte börja på ful dos på en gång och hur lång tid man håller på med det beror visst på hur dålig man blir.

  • BrudSommar2006

    Sterila kvaddlar, nej usch, efter att ha sett något sånt där barnmorskeavsnitt på tv som gick innan min första förlossning så strök jag det ur möjliga alternativ och var noga med att meddela maken det. Tror faktiskt inte att det var på tal någon av förlossningarna heller.

    Apropå plötsligt händer det, jag skulle inte ha något emot att Astrid sov en hel natt, det skulle vara fint det.

  • passionsblomman
    BrudSommar2006 skrev 2012-01-16 13:45:39 följande:
    Njae, domningar i armarna vet jag inte, har jag pratat om det?
    Joooo, det tror jag, fast det är ett bra tag sedan nu, i andra tråden . Jag vet att vi snackade om att kunna träna för att gå ner i vikt och att jag då fick klart för mig att du hade rejäla besvär som satte käppar i hjulet. Och jag har själv haft en del domningar och du pratade om att kolla upp vad det egentligen var.

    Eller så har jag drömt....

    Men, du har inte värk då? Alltså muskelvärk?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård