• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    BrudSommar2006 skrev 2011-12-05 12:51:07 följande:
    Heloise, phhuuu!!! Jippi, vad roligt!

    Soldemor, usch, vad tråkigt, ett bra och ett dåligt besked på rad här. Vad är CAGPIB, är det som CACIB?

    Klockis, tackar, det duger fint med tacogratäng! Här får du ett Äpple tillbaka!
    Nej, det är steget högre, och för kastrater (om vi nu talar om kattvärlden) CACIB är Certfikat på vägen att bli Internationell Champion

    CAGPIB är Certifikat på vägen att bli Grand International Premier. Hon tog sin Internationella titel i september; Lilla Loppetroll!KattHjärta
  • Soldemor
    Norrskensflamman skrev 2011-12-05 12:55:48 följande:
    Grattis Solde till fina resultat. Men så hemskt med kollegan. Läste nåt om en segelolycka tidigare imorse.
    Ja, det var nog den. Står på första sidan på i Expressen och Kvällsposten. Är så himla overkligt och konstigt. Har ställt in vardagsgudstjänsten jag skulle ha med miniorerna i eftermiddag, åker hem så fort jag har gjort alla måsten på expeditionen.
  • Klockarbol

    BS - tackar för äpplet! då blir det paj till kvällsmat Skrattande

    Flamman - har du någon som kan vara hos dig när han kommer för att hämta flickorna? Så kanske han blir så illa tvungen att bete sig hyfsat? För både din och flickornas skull.
    Testa att ringa folkbokföringen i morgon och hör vad som händer nu, i vilken ordning och om de har någon tidsuppfattning. Jag tänker att det är onödig press för dig att gå och oroa dig om det är så att de inte kontaktar honom direkt?

    Och eeek så dyrt med slalomutrustning! Får nog säga att jag är lite glad att Yngsta gillar längdåkning... Hon är hemskt bekymmrad över att det inte är någon snö ännu - hon måste ju träna så hon kan åka Lilla Vasaloppet vilket år det nu var hon skulle göra det Skrattande

  • BrudSommar2006

    Åh, får man ställa ut katter när de är kastrerade alltså?

  • Norrskensflamman

    Klockarbol; jag gjorde anmälan anonymt, så jag kan nog inte ringa. Men de sa att det tar tid... Kanske de gör det lite snabbare iom att det står att han har för avsikt att lämna landet vid nyår.

    Han lämnar o hämtar inte längre hos mig, eftersom det alltid blir bråk och jag inte blir av med honom. Och han vill inte se andra hos mig, i "hans" hus...
    Så det är jag som hämtar o lämnar hos honom. Då kan jag dra när han börjar dumma sig.
    Men lite nervöst är det allt att åka dig själv... Jag håller alltid krampaktigt i mobilen och jag har förprogrammerat in ett tomt sms och kortvalsknapp till bästa väninnan, så hon vet vad hon ska göra.  Jag ser alltid till att meddela någon när jag far dit och ber dem ringa mig inom en bestämd tid för att höra om allt är okej.

    Just nu känns det som att jag ångrar att jag skickade in pappret till SKV... Kanske skulle ha väntat till efter han åkt. Hade väl fått klara mig utan underhåll tills de utrett färdigt skiten....
    Men det är väldigt tufft att klara sig flera månader utan underhåll Vilket jag kanske får göra ändå.

  • BrudSommar2006

    Flamman, usch vilken situation att befinna sig i! Tur att det snart är över.

  • Soldemor
    BrudSommar2006 skrev 2011-12-05 13:04:30 följande:
    Åh, får man ställa ut katter när de är kastrerade alltså?
    Jadå, fast kastrerade och fertila tävlar i olika klasser. I huskattsklass där Soldan tävlar, måste man vara kastrerad om man är över 10 månader. LIlla loppan kastrerade vi i februari när hon tagit sin championtitel. Sedan passade hon på att krångla av sig tratten och ta stygnen - bra padda reder sig själv! Hysterisk matte fick ta trasig tjej till veterinären nästa morgon, när detta upptäcktes!
  • Norrskensflamman

    Klockarbol igen: Alltså eg så är det inte så dyrt. Att leasa ett begagnat paket med slalomskidor o pjäxor kostar 695 kr för två säsonger, med rätt att för 100 kr byta en gång (ifall de växer mycket under perioden). Men så kommer hjälmarna till, 175 kr/säsong och så behövde T nya stavar, och så köpte jag nåt "glidmedel", haha.
    Men att köpa ny utrustning var och vartannat år känns inte som nåt alternativ heller just nu.
    Så det var bara att betala o se glad ut. Vi åker ju mycket och flickorna älskar det.
    Få se bara hur mycket jag har råd att åka i vinter...  Iaf så ska de få träna med den lokala alpina klubben om de vill, så då får de ju iaf åka en gång/v minst.

  • Norrskensflamman

    Villemoa! Vinkelivink Hur går det? Hur går det med träningen, är du lika flitig på Friskis o svettis?

    Jag har totalt slöat till mig. Har inte riktigt orken just nu. Efter nyår börjar jag. Då jag förhoppningsvis har ett orosmoment mindre i min omgivning, och livet stabiliserar sig lite mer.

  • muggles
    Heloise skrev 2011-12-05 11:38:32 följande:
    Jag och Elise fick se ett litet knytte vars hjärta slog starkt och fint. V6+1 gammalt :)
    Åhhh jag ryser! Gud vad skönt Heloise! Men konstigt vore det väl annars med det där illamåendet. Men man vet ju aldrig.

    BS: hej och kram!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård