• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • MSW

    Hvidis: trist med håret, men skönt med planer på att få ordning på det! Skulle också behöva (minst) klippa det.. Lär väl inte bli bättre av amningen nu... Vad händer på onsdag?

    Ingis: låter som ni ryker ihop ordentligt ja..

    Mugglan: hoppas att ni kryar på er, och att du och små-tjejerna inte behöver bli sjuka!

    fru bygg: det låter verkligen jobbigt, när man inte tycker att man känner sig "så som man borde"! November är juh en ganska trist och grå månad, det hjälper juh inte direkt mot dåligt humör och trötthet! Kram

    Lanovia: vi var inte heller lika noga med packningen, eller ute i särskilt god tid.. Fast vi fick med oss det mesta ändå tycker jag nog..

    Pb: tack för grattis! Och roligt att höra hur du har det, låter som det snurrar rätt bra! Är magen bra nu?

    Idag sa doktorn att vi ska få åka hem i morn!! Fast vi vågar inte riktigt lita på det förrän vi sitter i bilen i morn! Nu ska jag snart göra mig i ordning för natten, så jag är beredd att sova efter nästa matning! I natt hade hon lite ont i magen så det blev lite si så där med sömnen..

  • Syrinx
    ingenjörsbruden skrev 2011-11-21 14:23:06 följande:
    *dagdrömmer.........tappar upp ett ångande bad med massor med bubblor o mängder med tända ljus i badrummet, sätter i gång mysig musik på stereon, stänger av telefonerna, häller upp bubbel i fint glas o dukar fram jordgubbar o choklad o en god bok...ansiktsmask......rrrrttsssssrttttssss(sir väs) o sjunker ner i det varma badet.......lyxig hårinpackning, bodypeeling o en härligt mjukgörande lotion.....lite manikyr o pedikyr med fint lack på naglerna o lyxig handkräm som topp.........sveper in sig i en stor badrock...brygger en stor kanna the o tänder fler ljus o fortsätter att läsa bok varmt nerbäddad i soffan*
    Mmmm....... Precis vad jag behöver! Gör vad jag kan här hemma - sitter med gott samvete i soffan med tända ljus och kattens fluffiga mage precis bredvid mig, för fästmannen står ändå i köket och brygger julöl så jag kan inte göra något "nyttigt"!  

    Angående lussebullar håller jag med om att de SJÄLVKLART ska innehålla saffran! Annars smakar de ju inte lussebullar!

    Ninnis, hur går det med dopplaneringen?  
  • Syrinx
    MSW skrev 2011-11-21 20:10:33 följande:
    Idag sa doktorn att vi ska få åka hem i morn!! Fast vi vågar inte riktigt lita på det förrän vi sitter i bilen i morn! Nu ska jag snart göra mig i ordning för natten, så jag är beredd att sova efter nästa matning! I natt hade hon lite ont i magen så det blev lite si så där med sömnen..
    *håller tummarna för hemfärd imorgon* 
  • Syrinx
    Soldemor skrev 2011-11-18 08:41:34 följande:
    *tittar in lite snabbt och vinkar till alla*

    Ikväll skall vi med ungdomsgruppen och se "Legally blonde". Lite roligt har jag på jobbet iaf!

    Ringde på en tjänst igår som är ute och chefen där vill träffa mig, tralalaa! Lät positivt, typ!
    Så spännande med intervju! När är det? Håller tummarna!
  • MSW

    Synrix: tackar! Roligt med lyckad konsert, men trist med jobbkrock! Och skönt att du känner dig på banan igen!

    piggan: har du haft känningar av njurarna alltså? Hoppas det blir bra, och tryggt med medicin hemma ut i fall att, gissar jag!

  • Syrinx

    Flamman, hu vad läskigt med alla biverkningar av spiralen! Tur att den är ute och hoppas att du snart blir bättre! Ta emot hjälp av andra och tänka på sig själv låter bra - heja dig Och du har ju helt enkelt en riktig pärla i Musikern, jag blir lika glad varje gång jag läser något om honom! 

    Lanovia, hur går det med sista veckan? Hur mår du och magen? Är det gissningar igång på när pyret kommer?    

  • Syrinx

    Heloise, så HÄRLIGT och UNDERBART med negativa fast positiva (det där får jag aldrig ihop när det handlar om läkare...) besked ang. cp-skada! Så skönt att ni inte behöver bekymra er om det! Duktiga lilla E som gör så stora framsteg vad gäller allt! Hjärta

    *kliar huvudet* Ja, nu var det ju en massa annat jag skulle kommentera också... Men nu verkar allt ha försvunnit. Kramar och massor av uppmuntran och extravitaminer och allt vad som kan behövas såhär i november till er allihopa!

  • start september

    Åh, vilka minnen jag får av MSWs inlägg. Mysigt med liten nyföding så där själv. Har A träffat lillasyster än? Vår tjej som ju är ganska jämngammal är helkär i lillasyster fortfarande. Sotis ibland såklart, men aldrig ilska mot
    Lillan.

  • Klockarbol

    Vinkevink på tråden - förbereder lite  Kaffe till frukostens lussebulle som givetvis är utan saffran men med russin i knorparna Skrattande
    Saffranet (heter det så??) finns i saffranslängden tillsammans med mandelmassan och ännu mera russin! Jag lägger fram en längd brevid lussebullarna till i morgon bittida Glad

    Det verkar som om det är många som har en slitsam höst i år och även om jag är tacksam att det inte är någon snö här ännu så saknar jag allt ljuset som blir en del.
    Jag och flickorna har klarat oss skapligt från höstens stygga förkylningar men vi är väl rätt slitna ändå. I synnerhet äldsta har det väldigt jobbigt just nu, det räckte ju inte med att tillvaron havererade på ett känslomässigt plan utan hennes kropp tyckte att det var ett strålande tillfälle att klämma i med ett skov i den kroniska tarmsjukdomen hon har. Å en släng av depression fullbordar det hela.
    Hon är hemskt upprörd över att hon inte orkar som hon brukar, att hon inte presterar tillräckligt myckt/bra/snabbt och hon "gillar inte läget" alls vilket gör det hela än mer komplicerat.

    Så jag säger samma sak till Fru Bygg som jag säger till Äldsta dottern -

    Det finns inget "jag borde inte - klaga/ känna så här/ må så här/ tänka så här/vara så här trött (osv)"
    Det som finns är här och nu med dom förutsättningar just Du har just nu.
    Och jag förstår att det inte alls var så här du tänkte dig att det skulle vara.
    Och det är ok att sörja eller att vara arg för att det just nu inte är som Du hade önskat, velat eller hoppats.
    Och det är ok att vara lite hygglig mot sig själv.
    Det är till och med lite modigt att vara snäll mot sig själv.
    Att våga tänka - Just nu behöver jag det här.
    Att våga säga - Nej, jag behöver vila nu.
    Eller att säga - Ja, jag önskar din hjälp.

    Men - det är inte ok att be om ursäkt för att Du inte duger, orkar, gör tillräckligt eller att du tänker/känner "fel".
    Det är inte ok alls.
    Dina tankar och känslor kan aldrig vara fel.
    För Du har ingenting att be om ursäkt för.
    Du behöver inte jämföra dig med andra - du kan ju trots allt bara jämföra din insida med andras utsida och det blir ju inte så rättvist, eller hur?
    Du gör det Du behöver och kan med dom förutsättningar Du har här och nu.
    Och det, det är precis som det ska vara just nu.

    Och Du - kom ihåg att "just nu" kanske ser annorlunda ut i morgon.

    puss och God Natt på allra finaste tråden Hjärta

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård