• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

    Julklappstips till vuxna om man har ont om pengar: Böcker! På Bokbörsen finns det massor av antikvariska böcker till bra priser. Kolla bara köpvillkoren först, de kan skilja sig åt ganska mycket. Tomte

  • Fru E

    September-hittade hans namn nu
    Måste bara hitta lite mod att ringa med.......

  • start september
    Fru E skrev 2011-11-08 12:09:06 följande:
    September-du råkar inte ha hans namn eller nummer

    Hittade detta:
     
    Matthiesen Leif


    Helsingborgs lasarett


    BFK, enhet gyn


  • Klockarbol

    *vinkar*

    Blomman - jag sällar mig till skaran som tycker att du ska ringa VC. Eftersom blodet är rött är det antagligen "bara" sprickor i ändtarmen eftersom din mage varit så krånglig men det är alltid viktigt att kolla upp såna saker. Är avföringen svart så brukar det tyda på en blödning längre upp i systemet (tex magsår som jag provat legio).

    Äldsta dottern har UC (Ulcerös Colit) så jag är väl extra petig med såna här grejer..

    Fru E - sänder en tanke och en stadig portion mod!

    BS - välkommen hem

    Solde - så skönt att höra att det gick bra med misen!

    Och där tog närminnet slut :/

  • start september

    Den här dagen blev hel felplanerad efter att jag läst fel på ett klockslag. Nu är allt puckat, jag hann inte sova nåt, lilla är upp och ner, jag har fått boka av en grej, och snart är det hämtning. Det skulle varit en rolig dag mitt i det koriga och så blev det fel. Sen låste jag mig ute och trodde att jag skulle få amma barbröstad i kylan i två h. Nu kom jag in med hjälp av snäll granne, ammar i värmen och hinner tom duscha innan hämtning. Man är glad för små saker ibland.

  • passionsblomman

    Mod i massor skickas från den ängsliga lilla rosa grisen med!

    Riktigt mod, är när man gör något fast man är rädd!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol

    Flamman - jag förstår till del dina kluvna känslor inför julen såväl visavi ärkeexets val av avresedag och fullt ut julklapp/ekonomi biten.
    (Personligen så befinner jag mig i ett läge där det skulle glädja mig ohemult mycket om mitt blivande ärkeex flyttade så långt bort det är geografiskt möjligt...)

    Ditt ex har ju klart och tydligt visat att det i hans värld bara finns han och hans behov och även om jag förstår hur illa det plågar dig för att det drabbar barnen så får du, liksom jag, försöka vila tungt i insikten att ingen av oss kan påverka våra respektives val och prioriteringar. Det finns ingenting vi kunde ha gjort annorlunda.
    En individ bär ALLTID det fulla ansvaret själv för sina handlingar och val.
    En feg och ynklig individ skyller gärna ifrån sig - på andra, på omständigheter, på "misstag" osv.

    Men sanningen är att det till syvende och sist alltid är den som väljer (att vara otrogen, att ljuga, att svika etc) som bär det fulla ansvaret för konsekvenserna.
    Och lika sant är att det blir sådana som du och jag som får "städa upp" i röran efteråt.

    Och faktum är, de är vuxna människor som har valt själva - ansvaret för deras väl och ve är inte vårt. Det är deras eget.
    Det enda vettiga jag hittills 'hört' ditt ärkeex säga är just precis - "Men det är ju inte ditt problem"
    För det är det inte, kom ihåg det Flamman!

    Jag jobbar hårt för att inte känna skuld. Jag agerade utifrån de förutsättningar jag fick och jag visste inte att förutsättningarna bara var lögner. Så skuld vill jag inte bära i detta.

    Dagen idag börjades med samarbetssamtal om umgänget med Yngsta.

    Jag är helt utmattad, arg och ledsen men nu finns det ett avtal (lika giltigt som en dom) som reglerar umgänget till 2 "pappahelger" i månaden under det kommande halvåret.

    Underhållsbiten visade sig vara en helt annan femma... (Vem hade kunnat ana det *ironisk smilygubbe"
    Där hette det att "det tar f-kassan hand om"

    eh, jaha?

    Jag antar att det bygger på samma resonemang som när han sa till Äldsta härom veckan att hon skulle se till att flytta så fort som möjligt så "mamma inte drar ner dig mer, hon är arg deprimerad och ledsen" och sen fyllde han på med att Äldsta inte behövde oroa sig för mig och Yngsta för att "dom tar soc hand om"...

    Äldsta blev skitarg och vill inte ha nåt att göra med honom i fortsättningen (och gissa vems "fel" det är...)

  • Klockarbol

    Åsså kan man ju klicka på "posta inlägg" knappen istället för att svara i telefonen Skäms

    Vinkar till alla och återkommer efter att jag har gjort marginell nytta på jobbet...

  • Soldemor
    Klockarbol skrev 2011-11-08 13:47:18 följande:
    Åsså kan man ju klicka på "posta inlägg" knappen istället för att svara i telefonen Skäms

    Vinkar till alla och återkommer efter att jag har gjort marginell nytta på jobbet...
    Ahh, vi har samma takt på arbetsuppgifterna märker jag - marignell sådan
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård