• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2011-11-08 11:35:58 följande:
    Flamman, har T några egen sparpengar? För ett sådant där piano låter som en väldigt dyr sak, som det vore vettigt om hon förstår vad det faktiskt kostar. Du vet "jo älskling, men ett sådant får vi lov att spara ihop till, alla i familjen kan inte få varsin så dyrbar julklapp" Det fattar hon ju!
    Det här med presener, kommer ju i framtiden att bli något du och din EX-make får sköta efter eget huvud. Sannolikheten är stor att han kommer att göra precis exakt samma sak i fråga om barnens presenter som han gjort när ni levde ihop. Men jag tycker inte du ska låta honom fortsätta dra in dig i det.
    Förklara för barnen att man inte kan använda pengar man inte har-för då går det dåligt tillslut. Det är vråltufft, men bland det viktigaste de har att lära sig. Särskilt med e sådan far och hans inställning.

    Just vad vem ger i presenter är ju förresten en klassiker bland frånskilda föräldrar. Vanligt scenario: Han vräker på med värsta feta medan hon har stått för allt vardagligt och inte har råd med hysteriska presenter. Mamma känner sig mindervärdig och osynlig och fattig, medan hon retar sig på hur pappan försöker köpa barnens gunst och smiter från allt annat. Samtidigt som materialismen svider att se införlivas hos barnen, önskar hon att hon också kunde ge gåvan som får ögonen att lysa mest.

    Vad som är lämpliga presenter brukar också komma på tapeten. Mamman vill inte att ungen ska HA någon 4-hjuling, men ojsan, det köpte pappa ändå...

    Eller, så är där en pappa som inte uppmärksammar högtider alls, och det kommer inte ens ett julkort.

    Eller så tävlar föräldrarna så barnen DRÄNKS i grejor-än värre än vad en "hel" kärnfamiljs ungar redan gör.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Precis allt detta är det som får mig att må så dåligt. Jo, hon har ett par hundra i sparpengar. Hon ville absolut ha tex Halloweenkläder, de fick hon betala själv. 
    Grejen är den att hon vill väldigt gärna börja spela ett instrument... och musikalisk är hon.
    Självklart ska jag förklara för henne hur attans dyrt det är... Och att får man en sån dyr grej så kan man inte förvänta sig några andra julklappar alls egentligen. Få se hur hon tar det. Om hon vidhåller att det är det enda hon vill ha så funderar jag på att fråga om mormor o morfar vill vara med på den julklappen, istället för att köpa en massa annat som hon egentligen inte vill ha.
  • start september

    Jag


    start september skrev 2011-11-08 11:35:33 följande:

    Fru E, som alltid kan det väl vara olika i olika landsting men 3 MF ska ge rätt till utredning. De verkar variera så otroligt dock, så att komma till rätt ställe är nog jätteviktigt. jag är väldigt nöjd där jag gått i Sthlm, men det är ju fel landsände. Gör Dr Mirakel i HBG utredningar tro? Lite har ni ju kollat längs resans gång, men det kan väl vara värt att göra om. Fråga i den andra tråden också och ge dig inte förrän gamlingarna där svarat.


    Och vi gjorde först på Sophiahemmet  efter tre MF simmartest, något enkelt kompabilitetstest, spolade mina äggledare samt kollade med VUL att jag hade ÄL. Det är väl mer sånt man gör innan IVF kanske? Sen blev vi gravida med progesteroon och ASA och storan kom. Efter nästa tre eländen (som ju var längre fram) blev det blodprover på mig och spolning av livmodern. Sen blev det lillan med hjälp av Fragmin och prog.

    Ledsen för grekiskan, men jag vet att Fru E hänger med i alla fall. Borde kanske inboxat.
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2011-11-08 11:40:43 följande:
    Just det!

    Och prata ihop er om hur NI vill göra juligt hemma och vad ni ska äta osv. Skapa förväntan runt allt annat, för det gillar ju barn att delta i. Jag tror att även om det såklart finns med i medvetandet att "pappa är inte här" så är just julen en väldigt bra högtid att verkligen bygga på er och er egna nya lilla värld. Fyll den med det du saknat! Som lugn och ro tex!

    Här diskuterar vi förövrigt också julen.....
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jo, har tänkt att för första gången kanske baka lussekatter med mina barn, göra lite sånt som jag annars inte kunnat pga att deras far krävt så mycket annat av mig. Nu kan jag faktiskt skita högaktningsfullt i att vika undan tvätten eller dammsuga o torka damm flera veckor i rad, t o m kan jag skippa hemlagad stormiddag och käka varmkorv m bröd en dag bara för att få tid och FÖRMÅNEN att umgås med mina barn.
  • Soldemor

    Flamman: Det låter som din jul kan bli riktigt skön för dig och tjejerna, som julen skall vara!

    *skickar positiva tankar en masse och bifogar lite fräckt en påse du kan lägga gula lussebullar i*

  • passionsblomman

    Piggelin, ja tänk. Ett år har det gått. Och GUD vad less du var!
    Jag minns det så himla väl. Du höll på att vänta dig sönder och samman. Och planterade lökar alldeles höggravid!

    Mugglan hade just fått veta att det var tvillingar och var inte alls glad. Både Ninnis och EA hade plussat. Jag var på ruvardag 3 och det fanns fortfarande hopp, trots att det var litet. Men snart skulle dörren glida igen och vad olika vägarna och vardagen då blir, när en kvinna går sin och plötsligt är trebarnsmamma, den andra går sin och får tackla "för gammal" och att acceptera hur något blev. Och den tredje får kämpa vidare med hopp, tomhet, längtan och ovisshet. En bit till. Ett steg till.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru E
    start september skrev 2011-11-08 11:41:15 följande:
    JagOch vi gjorde först på Sophiahemmet  efter tre MF simmartest, något enkelt kompabilitetstest, spolade mina äggledare samt kollade med VUL att jag hade ÄL. Det är väl mer sånt man gör innan IVF kanske? Sen blev vi gravida med progesteroon och ASA och storan kom. Efter nästa tre eländen (som ju var längre fram) blev det blodprover på mig och spolning av livmodern. Sen blev det lillan med hjälp av Fragmin och prog.

    Ledsen för grekiskan, men jag vet att Fru E hänger med i alla fall. Borde kanske inboxat.
    Simmartest gjorde vi innan ivf, spolat äggledare med, äl med, kompabilitetstest har vi inte gjort...
    Progesteron ges inför varje ivf/fet så det är check på det och ASA testade vi nu...
    De "vanliga" prover togs 2009 tror jag och nu i somras kollade vårdcentralen sköldkörteln, ämnesomsättning, koagulering och vanliga hormonprover.
    Vet inte hur mycket mer man kan kolla upp här i sverige. Vet du vad utredningen mer undersöker?
    Kanske skulle ringa mirakeldoktorn men fick för mig att det var svårt att få tid hos honom
  • start september
    Fru E skrev 2011-11-08 11:59:05 följande:
    Simmartest gjorde vi innan ivf, spolat äggledare med, äl med, kompabilitetstest har vi inte gjort...
    Progesteron ges inför varje ivf/fet så det är check på det och ASA testade vi nu...
    De "vanliga" prover togs 2009 tror jag och nu i somras kollade vårdcentralen sköldkörteln, ämnesomsättning, koagulering och vanliga hormonprover.
    Vet inte hur mycket mer man kan kolla upp här i sverige. Vet du vad utredningen mer undersöker?
    Kanske skulle ringa mirakeldoktorn men fick för mig att det var svårt att få tid hos honom
    Det var ett helt gäng prover som togs, mycket koagulation och sånt som ha rmed immunförsvaret att göra. Alla gör lite olika. Ring och ställ dig i kön så har du det gjort, sen kan du väl gå någon annanstans om det går fortare? Kram!
  • Fru E

    Julklappar ja, numer köper vi endast till de mindre brorsbarnen och något litet till svärföräldrar och föräldrar. Bara på makens sida blir vi 17 personer och då är det bara syskon samt barn


    Måste försöka komma på vad Buster ska få i julklapp med

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård