• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

    PB: det gör nästan ont att läsa om dina känslor inför syskon som aldrig blev Men jag har aldrig känt så inför min mamma och pappa trots att de bara tillverkade mig. Men jag kan haja känslan ungefär...

  • muggles

    EA: Humle&Dumle - nu stannar ni precis där ni är!!!

    Såg ni Barn till varje pris? Tjejen som gjort typ 17 försök på egen hand (singel) varav det senaste nu var embryoadoption och då blev hon gravid. Och fick sent missfall (fick föda ut barnet och det blev kremerat så det måste varit rätt sent). Nä ibland är det bara inte rättvist

  • Leksi

    Tittar in lite snabbt & hejar!

    Mycket intressanta ämnen idag måste jag säga! Läggning är ju ett hett ämne här hemma också. Vi gör ungefär som du Ingis, med den skillnaden att vi tar varannan kväll maken och jag (ungefär). Det funkar ju men jag vill inte bli en sån förälder som Mugglan och Flamman pratar om, som måste ligga bredvid sin 4-5-åring... Dessutom ammar jag fortfarande av ren och skär lathet på nätterna, orkar inte ta itu med det...

    Trög mage har jag konstant, verkar vara så jag är skapt. Måste hela tiden tänka på att äta loppfrön, dricka katrinplommonjos, mycket vatten, mycket fibrer, motionera annars blir det aj aj aj. Kanske borde börja ta en hutt olja varje dag förebyggande? Men ryyyys vad äckligt!! Guld i mun Hur är det med magen nu Blommis?

    I helgen var vi på IKEA och på middagsbesök hos svärmor. Äntligen har vi lite krafter på helgen för att beta av lite mer än bara det vanliga städa-tvätta-handla-sova ikapp.

    Idag har jag varit med kurs med ett par kollegor inne i Stockholm & det är även imorgon. Kul!

    Åh vad jag önskar att jag kunde komma på fika i casa Ingis i november!! Någongång ska jag banne mig ta barnet och åka ner till Skåne!

    Humle & Dumle... Hjärta Stanna stanna stanna kvar!

  • ingenjörsbruden

    Fru E: Humle o Dumle! Fina arbetsnamn! Hjärta Bamsekramar! För Busters skull så har han det nog bäst hemma.....annars kommer ballabus att gosa musten ur honom!

    I morse så drömde hon nog om att hon klappade en hund för hon var helt uppspelt när hon vaknade o jiddrade massor om hunden o vov vovv o klappa o pyyssas! Hon äääääälskar hundar!

    Leksi: Du är så välkommen när som helst! Skönt att ni kan ta varannan nattning. Men du, det är ju jättebra att du kan amma, så ser jag det iallafall som bara kunde amma i 3 månader.
    Skoj med kurs, man behöver verkligen ett avbräck i sitt arbete ibland!

    Mugglan: Ville se det programmet men jag vågar inte.....blir ett totalt vrak o gråter isönder mig helt.

  • start september

    Läggning ja: Körde ocksa blandvariant av metoder och hon somnade själv i eget rum från ca 7 månader. Efter en del flytt och renovering började stora för nåt år sen sova i vårt rum av platsbrist. Fortfarande har vi ingen bra lösning så det fortsätter. Det är ligga bredvidläggning som gäller och inte kul. Eller, det är dubbelt, hon vet att vi går upp och är ok med det,  har få uppvak sen och det är den stunden man får förtroenden och det är lite vikitgt när det varit turbulent på annat plan, flyttar, dagisbyten, syskon och allt möjligt. . Vi lägger varannn kväll, funkar på samma sätt även hos kompisar. Men det har varit en B-lösning, inget snack. Och inte är det lätt att kombinera med lillasyster när jag är själv med barnen ett par kvällar i veckan. 

    Nu jobbar vi mot att få bort dagsvilan, då blir det kortare läggningar och sen ska vi få in lyssna på saga på skiva, det gillar hon nu på förskolan.  

    Att ha henne i sängen har egentligen inte varit enbart negativt, hon stör oss inte mycket och vi är alla trygghetsknarkare och har sprungit nattspring. Fast nu räcker det känner jag, hon är så stor nu.

    Tänk vad stora de blir när de får syskon...

  • start september

    Och vi jobbar för att ha eget rum för dem ( ett stort de får dela) när det blir dags för lilla att sova  i annat rum. Då får de vara trygga med varann tror vi. 

    Alltså, sömn och vanor väcker så mycket känslor hos alla. Barnen mår nog bra hur man än gör, det är föräldrarna som tar smällen av sina val, Så känner vi i alla fall.

  • start september

    Just det Ingis, vilken tur att vi är så kloka att vi tänker på att laga innan det går sönder! "Klappar oss i ryggen så att vi fortsätter kämpa"

    Jag tror nästan alla skulle må bra av det faktiskt.

  • Norrskensflamman
    start september skrev 2011-10-25 09:39:32 följande:
    Alltså, sömn och vanor väcker så mycket känslor hos alla. Barnen mår nog bra hur man än gör, det är föräldrarna som tar smällen av sina val, Så känner vi i alla fall.
    Sant!
  • start september

    Aj för trög mage. Lägger på Kiwi på tipsen, två st till efterrätt tycker jag funkar när allt annat är prövat (loppfrön och sånt menar jag). Rapsolja har jag aldrig testat på mig själv, men vande stora vid rapsolja i allt nästan så att hon blev förvånad när det inte var i...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård