• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

    Jag var tvungen att messa Blommis, och detta svar fick jag:

    "Bra! Fast jag är så trött att jag kan spy. Har haft teamet idag och meckat med bilen. Utöver hundaktiviteterna då... Det är verkligen en omställning!"

  • Ninnnis
    start september skrev 2011-02-22 11:47:53 följande:
    Tassar in och letar efter nyheter från Passionsblomman och lille Truls, men får tassa tillbaka igen...
    Grattis till graviditeten och fint VUL, förresten!
  • Fru sy
    Ninnnis skrev 2011-02-22 13:30:27 följande:
    Fru Sy, vad jobbigt för er 

    Det är ju en väldigt speciell situation ni är i. Du är sängliggande men samtidigt "frisk och pigg" fast du inte får göra något.

    Kan inte dina föräldrar eller din syster komma igen? Så slipper du vara ensam i alla fall?
    Ja, det är en lustig situation nu. När man typ ska vara som man är jättesjuk och ändå är jag pigg. Manen menar att han inte kan sitta inne och tycka synd om mig (som han säger), och det är inte det jag vill heller... jag tycker själv inte att det är synd om mig. Men jag vill ha förståelse från hans sida att det känns jobbigt vissa dagar och att jag nu behöver extra mycket av hans tid och närhet. Hjälper liksom knappast att han säger saker som at "sluta gnäll" eller "det är tre veckor kvar, bara att bita ihop". Det vet jag ju redan och har inget annat val än att ligga. Egentligen kanske jag bara är avundsjuk på att han kan vara som vanligt medans jag har legat typ i 25 veckor...

    Mina föräldrar ska ju oxå gå på öppningen av butiken så de kan inte komma, och min syster har inte möjlighet. Sen har min pappa med stor sannolikhet fått kärlkramp och går nu på massa kontroller för att de ska bli helt säkra och kolla hur det skall fortsättas nu med mediciner och så. Det kom som en chock gör mig att han redan nu vid 53 års ålder kan få problem med hjärtat. Han är bra tränad, igång massor, äter bra ect... det här har såklart gjort att jag är ännu känsligare. Jag vill ju att både vi och mina föräldrar skall få njuta nu, de har längtat så efter barnbarn då vill jag ju att de skall vara friska och få vara med oss länge till.
  • start september
    Ninnnis skrev 2011-02-22 13:50:25 följande:
    Grattis till graviditeten och fint VUL, förresten!
    Tack! Och grattis till sparkar - det är en milstolpe om något! Visst hade du också moderkakan i framvägg? Det hade jag med förra gången och troligen nu också och då tar det TID att känna något. Tror jag var i v 23 eller 24sist.  
  • muggles

    Heloise: vad positivt det låter med Elises variant av pws och vad bra info ni fick (tänker på den broschyr som inte verkar stämma mm). Fallskyddsreflexen - är det den sk moro-reflexen? Den är så gullig tycker jag

    Ninnnis: härligt med sparkar! Det är det bästa med hela graviditeten och jag är så tacksam att jag fått uppleva det. Ada och Beda bökar och stökar i magen nu, sparkarna känns starkare och starkare för varje vecka. Härligt!

  • Fru sy
    muggles skrev 2011-02-22 15:28:08 följande:
    Ninnnis: härligt med sparkar! Det är det bästa med hela graviditeten och jag är så tacksam att jag fått uppleva det. Ada och Beda bökar och stökar i magen nu, sparkarna känns starkare och starkare för varje vecka. Härligt!
    Ja visst är det häftigt med sparkarna! Älskar att känna hur Orvar bökar runt och sparkar i min mage, det är helt fantastiskt! Precis som du skriver Muggles blir det starkare och starkare sparkar för varje vecka. Jag får vända på mig ibland för att Orvar ska byta läge i magen för det gör ont när han sparkar (Alltså skulle jag inte för någon i världen vilja byta med maken, även om det lät så i förra inlägget )
  • Ninnnis
    start september skrev 2011-02-22 15:23:24 följande:
    Tack! Och grattis till sparkar - det är en milstolpe om något! Visst hade du också moderkakan i framvägg? Det hade jag med förra gången och troligen nu också och då tar det TID att känna något. Tror jag var i v 23 eller 24sist.  
    Tack! Ja, jag har också moderkakan i framvägg så jag har förstått att det tar lite längre tid innan man känner något. Därför har jag inte riktigt känt efter innan, men nu är jag mer uppmärksam.

    Lycka till på KUB!
  • Ninnnis
    muggles skrev 2011-02-22 15:28:08 följande:
    Ninnnis: härligt med sparkar! Det är det bästa med hela graviditeten och jag är så tacksam att jag fått uppleva det. Ada och Beda bökar och stökar i magen nu, sparkarna känns starkare och starkare för varje vecka. Härligt!
    Jag är också så glad att jag får uppleva det. Nu längtar jag efter fler sparkar som även maken kan känna. Härligt att Ada & Beda är pigga och glada
  • Ninnnis

    Fru Sy, jag förstår att det är skitjobbigt. Jag hoppas ni kommer frem till en lösning som fungerar för er båda. Framför allt hoppas jag att du snart är på benen igen.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård