• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

    Ninnis, jag råsaftar för fullt. Jag prövar allt jag kommer på och hittills gillar jag att göra "en grön" med äpple, gurka, skaftet från broccolin (som jag tidigare slängde),selleri,ingefära, citron och så har jag stoppat dit ärtskott, spenat och ruccola mest för att kolla. Det blev bra.

    Samma grejor plus rödbeta och morot så har man "en röd"

    Jag brukar riva morötter och blanda med blodgrape, och därför testade jag att köra det som juice-fullträff! Väldans orange!

    Nu har jag precis tagit apelsin, blodapelsin, jordgubbar (tinade från frysen) och ananas. Det blir hur gott som helst också. Som en efterrätt nästan.

    Och alla möjliga färger i kylen när man häller upp alla olika i glas och raddar upp dem därinne.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Aleta

    Blommis, det låter fantastiskt gott. Är det verkligen nyttigt också?

  • passionsblomman
    Aleta skrev 2011-01-18 18:24:35 följande:
    Blommis, det låter fantastiskt gott. Är det verkligen nyttigt också?
    Jag tror det.

    Jag vägde iallafall i morse 3,3 kg mindre än jag gjorde förra måndagen och jag har bara josat, tagit halva tallriken grönsaker och skippat fikabröd. (utom min nötruta  söndags)
    Trodde jag aldrig!
    Jag tror sellerin och det andra är vätskedrivande och att jag nu blivit av med en del onödigt som säkert samlade sig under inflensan.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2011-01-18 18:28:02 följande:
    Jag tror det.

    Jag vägde iallafall i morse 3,3 kg mindre än jag gjorde förra måndagen och jag har bara josat, tagit halva tallriken grönsaker och skippat fikabröd. (utom min nötruta  söndags)
    Trodde jag aldrig!
    Jag tror sellerin och det andra är vätskedrivande och att jag nu blivit av med en del onödigt som säkert samlade sig under inflensan.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Heja!

    Kämpa på!
    Heja Blomman ät nu grönt
    det gör livet mera skönt!
    Ner i vikt du kommer rasa
    bara du ej blir en trasa (typ nödrim där!)
    Härja på i vackra huset,
    snart så kommer åter ljuset,
    livet det blir vår så sant,
    du får stöd av varje tant (tanterna i tråden alltså, inget annat!)
    vi finns alltid för dig här,
    tro att vi dig håller kär!

    Typ...så är det i alla fall!
  • Daa
    muggles skrev 2011-01-18 16:18:55 följande:
    Hej, hann inte mer än in i granntråden snabbt och rapportera att allt såg bra ut idag men det har ni hört väl? Jag hade faktiskt en bra magkänsla men visste såklart inte om jag vågade lita på den. Dels mäter jag magen (maniskt) varje kväll för att se så den inte sticker i väg helt plötsligt. Och dels har jag känt av båda. Men nu har de små rackarna vänt sig i säte båda två! De som låg så fint med huvudena tätt i hop neråt förut. Nåja, det är mitt minsta problem...
    *jublar* Så fantastiskt skönt att operationen gick bra! Nu önskar jag er verkligen en lugn och fridfull fortsättning på graviditeten. Ingen mer oro vill vi ha.
  • Daa

    Blommis: skönt med ett team som verkar bra. Jag gillar dina planer skarpt.


     


    Fru Sy: så skönt att läget är stabilt. Fortsätter hålla tummarna för er.


     


    Idag har vi varit på ultraljudsundersökning av Fälgas hjärta. Blåsljudet, om ni minns. Både maken och jag har varit duktiga på att inte oroa oss, men under undersökningen blev vi ganska så nervösa båda två: Men varför säger läkaren ingenting? Varför håller hon på så länge? Men säg någonting då!
    Så härligt att få höra sedan att det inte är någonting konstigt med Fälgas hjärta. Blåsljudet är borta, så det var som barnläkaren trodde, att det var något som skulle växa igen.

    Bruttan, förresten: tack för telefonsupport. Vi har fått ha några fridfulla amningsstunder utan strul och då är det lättare att ta strulet när det väl kommer.

  • Daa

    Oj, ljud från vagnen... verkar vara matdags för småparvlar.

    Många kramar till er alla.

    Flamman: extra många kramar till dig. Jag tycker att du gör kloka val. Du har mitt stöd och min respekt.

  • Villemoa

    Daa: underbart med Fälgas hjärta!! Så skönt att nyheterna var goda! Hurra också för amningsstunder utan strul, må det fortsätta så!


    Fru Sy: vad bra att tappen håller sig i schack! Så skönt med även goda nyheter här och att lille Orvar växer på sig


    Blommis: vad bra att teamet runt dig är bra! Kram


    Mugglan: så underbart att Ada & Beda mår bra!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård