• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise

    Åh vad underbart fru sy!

    Villemoa: så himla tråkigt med förkylningen som bara fortsätter.

    Idag är en dålig dag, jag vaknade upp och hade planerat att gå på min guddotter Elsas första födelsedagskalas, men jag klarar det inte. Det kommer att komma massor av människor med små friska knoddar i ålder 3-0 år. Jag känner mig som världens bittraste människa, men jag klarar fan inte av att sitta med massa morsor som gnäller över att de aldrig får sova eller att allt är så jobbigt och deras män hjälper aldrig till och yadayadayada.  För oss är det liksom så att spädbarns åren med största sannolikhet kommer att bli de enklaste för oss. Sömnlösheten kommer att fortsätta i all evighet känns det som. Hon kommer ju smyga upp på nätterna och leta nycklar till kylskåpet, eller försöka dyrka upp skafferiet.

    Precis som jag inte orkar förklara vart mitt barn är, och dra hela den jävligt tråkiga storyn om allt- Alla som kommer vet att jag var gravid, de flesta att jag fått förtidigt, en del att hon har ett syndrom. de flesta är precis som H läkare och jag orkar inte prata om pws,. Jag orkar inte vara den där som de tycker synd om samtidigt som de kramar om sina egna avkommor lite extra och tänker tack gode gud att det inte drabbade oss. Ergo jag stannar hemma, äter pop corn, hånglar med min man och gosar med min underbara unge och låtsas som att pws inte finns!

    Herregud jag trodde aldrig att ajg skulle sjunka så lågt att jag sitter och är bitter över att alla andra har friska barn. Men man måste väl ner på botten innan man kan resa sig igen

  • ingenjörsbruden
    Fru sy skrev 2011-01-08 11:57:16 följande:
    Idag är det en glad fru sy här. Det var nämligen så att vi var inne på sjukhuset i natt igen för jag hade så ont och det spände i magen. Hade även ett tryck neråt så vi blev oroliga. Men det var ingen fara, bara Orvar som växer och sparkar och har sig! Tappen hade blivit längre och inte tvärt om... gått från 34mm till 44mm sen i måndags! Det måste ju betyda att vilan och droppet hjälpte! Läkaren tyckte jag skulle fortsätta ta det så lugnt ett tag till eftersom det tydligen funkar bra på mig. Ska på ny koll på måndag, då jag hade den tiden sen innan. Skulle inte förvåna mig om den läkaren tycker jag ska upp och hoppa eftersom det blivit så bra, så jag kan jobba igen. Vill såklart inget hellre än att kunna vara uppe men vill verkligen ta det lugnt så det inte försämras igen. Eller så är det kanske så att allt är bra nu så jag faktiskt kan vara igång? Som vanligt vet jag bara inte vilken läkare jag ska lyssna på!?!

    Kram och hoppas ni alla får en bra helg! Och att ni som är förkylda blir pigga fort! 
    Va härliga o underbara nyheter! Va skönt att tappen växt till igen!
    Har svårt att tro att läkarna tycker att du ska upp o hoppa nu igen....din kropp o Orvar behöver verkligen ta det lugnt o vila.
  • ingenjörsbruden
    Heloise skrev 2011-01-08 13:39:34 följande:
    Åh vad underbart fru sy!

    Villemoa: så himla tråkigt med förkylningen som bara fortsätter.

    Idag är en dålig dag, jag vaknade upp och hade planerat att gå på min guddotter Elsas första födelsedagskalas, men jag klarar det inte. Det kommer att komma massor av människor med små friska knoddar i ålder 3-0 år. Jag känner mig som världens bittraste människa, men jag klarar fan inte av att sitta med massa morsor som gnäller över att de aldrig får sova eller att allt är så jobbigt och deras män hjälper aldrig till och yadayadayada.  För oss är det liksom så att spädbarns åren med största sannolikhet kommer att bli de enklaste för oss. Sömnlösheten kommer att fortsätta i all evighet känns det som. Hon kommer ju smyga upp på nätterna och leta nycklar till kylskåpet, eller försöka dyrka upp skafferiet.

    Precis som jag inte orkar förklara vart mitt barn är, och dra hela den jävligt tråkiga storyn om allt- Alla som kommer vet att jag var gravid, de flesta att jag fått förtidigt, en del att hon har ett syndrom. de flesta är precis som H läkare och jag orkar inte prata om pws,. Jag orkar inte vara den där som de tycker synd om samtidigt som de kramar om sina egna avkommor lite extra och tänker tack gode gud att det inte drabbade oss. Ergo jag stannar hemma, äter pop corn, hånglar med min man och gosar med min underbara unge och låtsas som att pws inte finns!

    Herregud jag trodde aldrig att ajg skulle sjunka så lågt att jag sitter och är bitter över att alla andra har friska barn. Men man måste väl ner på botten innan man kan resa sig igen
    Tycker ni verkar ha en toppenplan för dagen...*hänger på o käkar popcorn, hånglar dock med egen karlslok *
    Guddottern kan ni gratta en annan dag, bättre tom att sprida firandet o så får ni mer tid att träffa o prata med guddottern osså.
    Tycker inte att du sjunkit på något vis, det är en fullt normal reaktion anser jag.....jag hade tyckt o reagerat på samma vis som du....o är vi inte normala.... (i mitt fall så är det tveksamt från början) så kan vi vara onormala tillsammans, Heloise! *KRAMAR JÄTTEHÅRT*
  • Aleta

    Heloise, ha inte dåligt samvete över hur du känner det. Du har ju rätt, precis så skulle det bli, och orkar man inte så orkar man inte. Jag tror att det är bättre att släppa ut allt för att som du säger kunna ta sig upp igen. Håller man igen för mycket så låter man för mycket vara kvar alltför länge. Luddigt och konstigt, men utmed det! Och att ersätta en jobbig grej det med mys med familjen tycker jag låter som det allra bästa! KRAM!

    Fru Sy, härligt att det ser bättre ut igen!

    Krya på dig Villemoa.

    Ingis och dfk, vad skönt det låter med lite pyssel. Jag är glad om jag tvättar mitt hår jag.

    Nu ska jag upp på vinden och se om man kan borra hål i väggen för att få ner temperaturen ytterligare. Jag hittade precis en bok om skiffertak som verkar beskriva vårt problem exakt, så den är beställd! Hoppas, hoppas.

  • start september

    Kram till Heloise och Flamman.

    Aleta, får jag fråga vad problemet med taket är? Vi bor nu i hus med koppartak och har enorm isbildning och tappar.

  • Daa

    Heloise: det låter som ett klokt beslut att stanna hemma med dina nya planer. Jag tycker också att din reaktion verkar normal. Många kramar.

    Fru Sy: vilka goda nyheter! Så skönt att det går åt rätt håll. Hoppas det går att reda ut vad som gäller, vila eller igång.

    Flamman: jag tänker på er och hoppas av hela mitt hjärta på ett lyckligt slut.

    Tänkte titta in och rapportera att vi nu är utskrivna från neo. Axel är en stor kille och räknas knappt som prematur längre. Fälga kommer att följas upp på neo så småningom, eftersom hon är så liten för sin ålder. Men viktkontrollerna och allt annat kommer att göras på bvc. Jag hoppas även få göra mina blodtryckskontroller där, för att slippa några extra resor till vårdcentralen. Än så länge är det ett stort projekt att komma sig iväg med tvillingarna, men det kommer väl att bli lättare med lite träning, som det mesta andra.
    Fälga har ett blåsljud på hjärtat som ska kollas upp. Förmodligen kommer det att växa igen, men för säkerhets skull. Och så har de båda lite, vad läkaren kallade det, prematur-höfter, lite slappare än vanligt. Det ska kollas upp extra på ortopeden.
    De är ganska pigga och hungriga barn.

    Just nu tämligen upprörda. Maken har tagit hand om Fälga, så jag ska titta till Axel.

    Tänker på er. Många kramar.

  • muggles

    Fru Sy: vad skönt med tappen! Jag tycker du bör vara fortsatt sjukskriven ett tag till iaf, tills man ser att läget är stabilt. Kanske tom v28 åtminstone?

    Heloise: tycker du gör rätt som stannar hemma och firar enskilt med ditt gudbarn. Förstår dig precis och jag tror tyvärr du har ganska rätt i dina antaganden.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård