• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

    Nej T fyller den 14/1

    Jag vet inte om grejerna hinner komma hem om jag beställer... Hmmmmm....

    Tänkte att jag och maken kanske kan ge konsolpaketet, mormor o morfar extra handenheten och morbror med familj dansspelet.

  • Norrskensflamman

    Nu har jag ringt och bett min kusin som bor nära Elgiganten Megastore, OCH som är på väg till vår kommun idag att åka förbi och kolla (om de har öppet). Kanske, kanske det löser sig ändå. Hon sa att ibland står det på nätet att de inte har grejorna och sen så har de det i a f.

  • passionsblomman

    Flamman, jo, så är det. 40 år blir jag imorgon.

    Jag tror att jag kanske mest skrev om det i den andra tråden, när jag hade rejäl födelsedags-ångest? Tror inte det kom upp här på det viset.
    och inte har jag heller sagt vad jag sedan beslutat heller.

    Jag sitter lite i rävsax runt att fira, eftersom det dels är så attt just den här åldersgränsen plötsligt faktiskt betyder något i mitt liv och det var inte något roligt utan en jättesorg. Känns ju sådär kul att fira just det.
    Samtidigt hade jag sedn länge sagt att 40 skulle minsann firas, eftersom jag när jag fyllde 30 var både höggravid och deprimerad, så det firades i stort sett inte alls.

    Att jag nu alltså har en depression den här gngen också, känns verkligen för jävligt och är tungt att bära. Men samtigigt kan jag ju inte ställa till med ett firande jag inte orkar med-vad vore det för idé?
    Alltså får jag skjuta den saken på framtiden. (jag får väl fira när jag fyller 100 då istället)
    Pengar är okså en sak i det hela. Vi har gegentilgen-som vanligt eftersom jag fyller precis efter jul-inte alls råd att göra ett skit.

    Men iallafall så har nu förljande bestämts och bokats:

    Imorgon åker vi till Växjö. Min son ska spela handblollsmatch där på lördag och dessutom är det en stor nog stad för att ha lite restauranger och förutom det så råkar min pappa bo där.
    Alltså är upplägget för helgen tänkt att bli så att vi tillsammans födelsedagsfikar och går på bio på fredagen och på kvällen går vi och äter. På lördagen går vi och kollar på sonen när han spelar och sedan åker han med morfar hem till honom och sover över där-det blir spännande för honom, för det har han aldrig gjort förut. Jag och sambon går då på bio själva och sedan på den berömda restaurangen PM & vänner, fast vi tar bistron för det känns mer lagom.

    Vi har bokat Coop Med Meras hotellpaket där vi bor hela familjen 2 nätter för knappt 1400:-.
    Tyvärr vaknade jag idag med rakblad i halsen och bomull i hela huvudet. Jag hoppas verkligen att det inte blir värre, för isåfall känns det tämligen meningslöst att åka iväg och vare sig orka eller ens känna smak. Meningen med hotellet var ju delvis att vi båda ska kunna dricka gott till maten utan att en alltid kör. Typiskt, som Nalle Puh säger...


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

    Blommis, jag tycker det låter som en jättebra födelsedagsplan! Det är inte helt fel att tillbringa helgen i Växjö, med hotell och allt  

    Men jag förstår att du har dubbla känslor inför att fylla år. Det gör mig så ont att du inte är där du vill vara i livet. Jag önskar att jag kunde ge dig allt det du önskar i födelsedagspresent. Hoppas åtminstone att halsen blir bra, att sonen vinner matchen, att han får mysigt hos morfar och att maten på PM lever upp till sitt rykte. Det är väl det minsta man kan begära?

  • Villemoa

    Blommis, typiskt att du är förkyld nu när ni bestämt er för mysigt firande! Hoppas att det inte blir värre så att ni kommer iväg!

  • Villemoa

    Daa, vilka fina namn! Moa har en kompis på dagis som fick en lillasyster den 30:e och hon heter också Lea. Hur stora är kottarna nu? Har några bodys i stl 44 här hemma som vi inte har nån användning av och jag tänkte om du kanske ville ha dem?

  • passionsblomman
    Ninnnis skrev 2011-01-06 13:39:52 följande:
    Blommis, jag tycker det låter som en jättebra födelsedagsplan! Det är inte helt fel att tillbringa helgen i Växjö, med hotell och allt  

    Men jag förstår att du har dubbla känslor inför att fylla år. Det gör mig så ont att du inte är där du vill vara i livet. Jag önskar att jag kunde ge dig allt det du önskar i födelsedagspresent. Hoppas åtminstone att halsen blir bra, att sonen vinner matchen, att han får mysigt hos morfar och att maten på PM lever upp till sitt rykte. Det är väl det minsta man kan begära?
    Ja, kan vi inte begära det please? Det vore dessutom bra ifall det kunde sluta snöa så vägarna är bra både dit och hem -och så får det gärna gå bra för Svenskarna i Tour De Ski nu fortsättningsvis också. Jag ska just sätta mig och hejja på Kalla. Det gick ju finemang för Hellner.

    Jag begär både det ena och det andra när jag tänker efter. Värsta kraven! Förvånad
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Villemoa

    Flamman, jag FATTAR inte HUR det skulle bara DITT fel att flickorna är nervvrak?! Jag blir så arg när jag tänker på det. Kramar i massor till dig och dina små!

  • ingenjörsbruden

    Massa till allihopa här först o främst.

    Busan har vattenkoppor o är mammigare än nånsin o sover kasst....=mamma sover osså dåligt.

    finns här...läser...men vet inte riktigt vad jag ska skriva riktigt.....

    Flamman: Önskar att jag o plyschobilen med nymonterad flis skulle kunna hjälpa dig..... i tankarna har jag iallafall kört över din make med plyschobilen....bara några gånger....sen kört honom i genom flismaskinen (ny atteralj på soffan).....monterat ihopa honom o sen eldat honom långsamt över öppen eld....på låg värme så att det tar lång tid.....sen har jag skurit ut hans hjärta med en sked....för att det osså ska visst göra ont har jag iallafall hört en film....
    Massa kramar från mig

    Daa: Underbara namn! Förstår att det är svårt att hinna med goset när ni har två busar....magknip är inte ovanligt hos nyfödda....omogenhet i tarmkanalen sa vår bvc-sköterska. Massa från oss

    Blommis: Ta festen ett annat år.....vad spelar det för roll om man tar det när man fyller 41 eller 43? Hoppas att du inte blir förkyld nu när ni ska ha lite familjemys med hotell o äta ute..... Massa kramar

    Sen skulle jag skriva mer...men nu gastar loppan.... till er alla

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård