• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

    Fru Sy: du gör det så bra med din graviditet. Inte kan du hjälpa att kroppen reagerar som den gör. Klokt att kolla upp livmodertappen, så ni slipper fundera över det över helgen. Och ta alla chanser till vila.

    Muggles: vad gäller att amma tvillingar så sägs det att efterfrågan styr tillgången, så inträffar inget annat problem borde det ju kunna fungera. Hoppas det går bättre för dig den här gången.

    Blommis: jag tror också att Blompojken kommer att ha en hel massa underbara minnen av sin mamma och att diagnosen inte kommer att sätta några spår hos honom.
    Förresten hade jag också blivit arg om maken hade lovat dammsuga och sedan lämnat det så halvgjort (fast i den här familjen är det jag som är slarvern, är jag rädd...)

    Flamman: det skulle ju onekligen vara ett lyft om du fick slippa energivampyren. *kramar om*

    lanovia: du och din make har ju pratat om graviditet och kommit fram till att det är okej. Tråkigt att folk ska ha så mycket åsikter och göra er ledsna. *kram*

    Tack för peppande ord. Det borde gå bra. Vi har "samlat" på tvillingar och tvillingföräldrar som verkar normala ända sedan vi fick beskedet att vi väntar två stycken. Även om jag är lite lur om att nervositeten inte beror på antalet utan själva grejen med föräldraskapet.
    Har lagt fram prylar som ska ner i BB-väskan. *hick*

  • Ninnnis

    Tack för alla kramar. Jag ska nog ringa kliniken imorgon och se om de har något att säga. Jag känner mig mer och mer säker på att det inte är något fel utan bara missvisande blodprov, men det är ju bara min magkänsla egentligen (om än styrkt av diverse vetenskapliga artiklar).

    Hade FVP varit helt riskfritt hade vi såklart gjort det för att veta säkert, men jag vet inte om jag är beredd att ta risken, även om den är liten. Men maken vill ju veta. Hur f'*n ska jag kunna hantera om det skulle bli MF när jag egentligen inte ville göra FVP själv? Samtidigt kan jag ju inte tvinga honom att leva i ovisshet om han tycker det är jobbigt. Jag ska börja med att visa honom artiklarna, det kanske kan lugna honom. 

    Jag har ju smygläst andra tråden till och från hela tiden så jag minns Snailys KUB. Jag kanske ska inboxa henne, men hon har väl inte så mycket tid och ork över just nu.

  • Ninnnis
    Fru E skrev 2010-12-21 17:47:05 följande:
    Om krabaten hade haft DS borde det väl ha synts på ultraljudet när BM kollade nackspalten?
    Jo, det är en av de största indikationerna på DS. Nackspalten var 1,1 mm vilket var jättebra enligt BM. Den "får vara" upp till 3 mm så det är god mariginal. Även näsbenet ska tydligen vara en indikator och det såg också fint ut. Genom hela ultraljudet sa BM att det såg jättefint ut när hon tittade på diverse kroppsdelar, det kom därför lite som en chock när siffrorna var så dåliga. Hon lät också lite förvånad. Hon medgav att det sägs att IVF kan påverka siffrorna, men sa inte mer om det.
  • Fru sy

    Ninnis: Vet inte vad jag skall skriva till dig, alla andra har skrivit så kloka ord här innan. Skickar över massa kramar till er!

  • Heloise

    Ninnis: der verkar bra att börja med artiklarna och prata med ivf: folket.

    Jag är helt mentalt dränerad, efter en massiv och helt oförutsedd konfrontation med mina föräldrar- Det började bra och trevligt och sen så fick min mamma frispel på nått som Lars sa och började skälla och då förlorade jag helt sansen och blev helt vansinnig, det var så illa att ajg var tvungen att ta upp Elise för annars hade jag klappat till dem.

    Panzer är stolt, jag är ledsen och jävligt trött på allt, sliten, trött, fet och gråhårig med kreditvärdighet som Liberia, nån som vill byta liv? Hur som haver, jag skiter i att styra båten, den får fan sjunka om det är så det ska vara.

    Nu ska jag äta hemlagad kycklingsoppa med vitlöksbröd, sen kolla på Lock Stock och sen ska jag eventuellt sova

  • start september

    Smyger också in från granntråden. Jag är ganska säker på att Snailys resultat som var dåligt avsåg trisomi 13/18 och inte 21.

    Jag har själv inte gjort IVF, men fick också ett sämre resultat på trisomi 13/18 vid KUB  i våras. Vi blev erbjudna FVP och när vi var tveksamma blev vi erbjudna en sk organscreening som är ett mer noggrant RUL som utförs av läkare (RUL är BM). Det kan man göra från v 16 eller så och vår plan var att göra det innan vi tog beslut om FVP. Just trisomi 13/18 syns ganska väl påstår de, vet inte om det är samma med Downs. Jag vet att Snaily gjorde en typ av organscreening också.

    Kanske kan det vara ett tips?

    I vårt fall avstannade graviditeten i v 14 (MA), så vi kom aldrig så långt som till organscreening elller svåra beslut.

    Stor kram till dig Ninnis

  • start september

    Innan jag smyger ut vill jag skicka en jättekram till Helipanzer och Elise  - det är inte konstigt att du går på knäna Heloise efter allt som varit.


    Och till alla er andra kommer en julkram - jag har sedan Elise kom blivit en trogen smyglläsare och tror jag fortsätter med det - ni verkar vara ett fantastiskt gäng!


    Tassar ut. och återvänder nästa gång jag tror mig kunna tillföra något...


     

  • Ninnnis

    Tack för att du delar med dig, Start September!

    BM sa inget om organscreening, men det låter definitivt som att det skulle kunna vara ett alternativ. Jag ska kolla upp det. Jag beklagar era förluster och hoppas innerligt att det går vägen för er nästa gång. Kram tillbaks!
     

  • Ninnnis

    Största kramen till Heloise! Du är i din fulla rätt att klappa ihop och bli vansinnig efter all ni har gått igenom. Framför allt med tanke på att dina föräldrar inte direkt verkar göra livet lättare för er... Bra att Panzer är stolt, och Lock Stock kan lysa upp vilken mörk decemberkväll som helst. Kram!

  • Ninnnis

    Nu ska jag gå och lägga mig. Med bilden av vår fina livliga krabat på näthinnan och med tanken att 1:35 trots allt "bara" är 2,9 %, vilket betyder att det faktiskt är 97,1 % chans att pyret är frisk. ♥

    God natt och tack för att ni finns  

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård